n
דף הבית / מומלצים / על בריאות, שינה טובה ומזרנים: טיפים לבחירת מזרן לשינה טובה יותר

על בריאות, שינה טובה ומזרנים: טיפים לבחירת מזרן לשינה טובה יותר

מזרן טוב חיוני לשמירה על בריאות טובה, פוקוס ואיכות חיים, עם כל ההיצע הקיים – איך בוחרים מזרן מתאים?

קרדיט: Shutterstock
קרדיט: Shutterstock

שלומית דרור

לפני כמה שנים בדיוק השתחררתי מהצבא. עשיתי, כמו רבים וטובים לפני, טיול ארוך בדרום אמריקה ואחרי כמה חודשים חזרתי שזופה מאושרת ונטולת חסכונות. שכרתי דירה עם כמה שותפות ועשיתי כמיטב ארנקי למלא את הדירה בדברים כמה שיותר זולים. את אחת התמונות מצאתי זרוקה ברחוב, שולחן הגיע לי ב"ירושה" כאשר אחי הגדול עבר עם אשתו לעתיד לדירה מסודרת יותר ואת המזרן מצאתי בזיל הזול בלוח יד שנייה. הייתי בטוחה שעשיתי את עסקת חיי – מזרן זוגי ב-100 ש"ח. הבעיות התחילו כמה ימים אחרי שהתחלתי לישון עליו. כבר בלילה הראשון הרגשתי בגבשושיות, לקח לי זמן למצוא תנוחת שינה שאיכשהו עבדה אבל אחרי לא הרבה זמן שוב התעוררתי. קמתי בבוקר עייפה, עצבנית ולחלוטין חסרת אנרגיה. הגעתי לעבודה חצי סהרורית, מפהקת ולא מרוכזת אבל אמרתי לעצמי – "זה רק היום הראשון. מזרן חדש, צריך להתרגל". טוב, הוא לא באמת היה חדש, אמרתי כבר – יד שנייה. אחרי עוד כמה ימים התחילו כאבי הגב, שאחר כך הקרינו לרגל. הייתי חצי בן אדם: עצבנית, עייפה, כואבת ודואבת. מזל שלא ויתרתי על ביטוח בריאות והלכתי לכירופרקט. חצי מבט לכיוון שלי והדבר הראשון שהכירופרקט אמר לי זה – תחליפי מזרן, ותקני אחד טוב. חזרתי הביתה, והתחלתי לעשות שיעורי בית. בסופו של דבר אלו המסקנות שלי בקשר למזרונים.

מה מסתתר מאחורי המילים?

אם תלכו לחפש מזרן תתחילו לשמוע מילים מהתחום: לטקס, קפיצים, ויסקו, קפיצי בונל, קפיצי שרוול, קפיצי כיס אז לפני שממשיכים בואו ונעשה קצת סדר:

  • לטקס – חומר טבעי עשוי מגומי, נושם ולא מתחמם, די קשיח אבל אלסטי. כיוון שבצורה זו הוא יקר, יש לא מעט חברות שמכניסות אלמנטים סינטטיים ללטקס שהופכים אותו ללא נושם וכן מחמם. אז אם אומרים לכם לטקס – תשאלו מה אחוז הלטקס הטבעי.
  • ויסקו – מוכר גם כספוג זיכרון הוא חומר סינטטי שפותח עבור נאס"א. מה שטוב בו זה שהוא מקבל את צורת הגוף, הוא רך ועוטף את הגוף אבל זה גם אומר שהוא מחמם יותר. גם החומר הזה יקר אז אם אומרים לכם ויסקו – תשאלו מה עובי השכבה והאם היא דקה או עבה.
  • קפיצי כיס או שרוול – מערכת קפיצים בה כל קפיץ נמצא בשרוול נפרד מהאחרים. היתרון כאן הוא שתזוזות במקום אחד במיטה משפיעות מעט מאד על ישנים נוספים על אותה המיטה. אם מדברים איתכם על מערכת כזו, השאלה הנכונה לשאול היא מה צפיפות הקפיצים – ככל שיש יותר קפיצים כך המזרן איכותי יותר.
  • קפיצי בונל – מערכת קפיצים בה כל הקפיצים מחוברים ליתר באמצעות חוט תיל. כאן, כל תזוזה מורגשת.
  • ספוג – מזרנים פשוטים וזולים שגם מחזיקים יחסית מעט זמן, אבל גם הם יכולים להיות טובים. ישנם ספוגים באיכויות שונות אז זה מה שכדאי לשאול בהקשר זה.

על מה חשוב להקפיד?

הדבר הכי חשוב זה שהמזרן יהיה נוח לכם. בגדול מדברים על קושי המזרן – קשה מתאים למי שישן על הבטן, חצי קשה למי שישן על הגב ורך למי שישן על הצד. מה שצריך לזכור במיוחד זה שההגדרות הללו הן רק קווים מנחים – הרבה תלוי גם בבעיות אורתופדיות קיימות, משקל ומבנה הגוף ועוד פרמטרים שונים ומשונים ולכן הנקודה הכי חשובה היא התנסות אישית. אם יש לכם המלצה לרמת קושי מאורתופד, החיים שלכם קלים יותר. אם לא – לכו על רמת קושי בהתאם לתנוחת השינה ותוודאו שניתן להחזיר את המזרון תוך 30 עד 100 ימים אם גיליתם שהוא לא נח לכם. תחשבו על זה בתור נסיעת מבחן למזרון בשילוב סוג של תו איכות – אם מי שמכר לכם מסכים – הוא יודע שיש על מה לסמוך. תוודאו שהמזרון בנוי לפי תווי תקן. גם אם תשאלו ותקבלו תשובות – עדיף לבדוק שגם מומחה בדק את המזרן ונתן אישור שמדובר במוצר איכותי, לא מסוכן, שעמד בתנאי ייצור ידידותיים. על הדרך תשאלו גם לגבי אחריות – על מזרנים איכותיים תקבלו אחריות לעשר עד עשרים שנים, לא שנה עד שלוש. תבדקו שהמזרון כולל חיזוקים בשוליים, והאם יש צורך להפוך אותו כל כמה חודשים כדי להאריך את משך חייו. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא גודלו של המזרון: וודאו שהוא מתאים למיטה, אם אתם גבוהים במיוחד וודאו שהאורך מספיק וזכרו שאם אתם בוחרים בגודל לא סטנדרטי יהיה לכם קשה יותר למצוא מצעים, וגם המזרן יהיה יקר יותר.

אורך חיים של מזרן

מזרנים אינם לכל החיים. אנחנו מעבירים כשליש מהחיים על המזרון וחלקנו מכבידים על המזרן יותר מאחרים, זזים יותר או מנהלים אורך חיים שאינו תורם לשמירה על חיי המזרן. אחרי שמונה שנים בממוצע צריך להתחיל לחשוב על החלפת מזרן: מזרוני ספוג מחזיקים פחות, מזרוני קפיצים גם עלולים להזדקן מהר יחסית, לטקס מחזיקים יותר. ויסקו יאבדו עם הזמן את גמישותם.

מסקנות, על הדרך

בסוף, אחרי לא מעט תלאות, קניתי מזרן חדש. היום מזרנים רבים משלבים גישות וחומרים שונים, כל אחד עם היתרונות שלו. המסקנות בסופו של יום הם:

  • אל תחסכו על מזרן איכותי, השינה תפגע ובסופו של דבר השינה היא אחד הדברים הכי חשובים שיש. היא משפיעה על מערכת החיסון, על הנשימה, זרימת הדם, הזיכרון – ותאמינו לי שאתם לא רוצים לקום עייפים, עצבניים ועם כאבי גב.
  • האם כדאי ביטוח בריאות פרטי? כן, אחרת לא הייתי מצליחה להשיג תור מהר ובזול אצל אורתופד טוב.
  • תשאלו הרבה שאלות, אבל בסופו של דבר תבחרו במזרון שהכי נח לכם לישון עליו, בגודל ובמחיר שתוכלו לעמוד בו, עם אחריות ארוכה ותו תקן.
  • מרגע שקניתם מזרון תתחילו לחסוך. בעוד שמונה עד עשר שנים תצטרכו להחליף אותו אז אי אפשר להעביר את זה בתור בלת"ם.תוכן ממומן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: רוי שוקולד

מתנות ליום הולדת מפנק

תפריט נגישות