n
דף הבית / עמוד הבית ראשי / סיפור אבני הדרך של רמי דנוך

סיפור אבני הדרך של רמי דנוך

קאנון התרבות והמוזיקה הישראלית, רמי דנוך, מוציא אל האור אוטוביוגרפיה פרטית וחוגג 50 שנות יצירה. "מעולם לא חשבתי שאכתוב אוטוביוגרפיה, שאעלה את סיפור חיי על הכתב. אבל ככל שחשבתי על האפשרות – הבנתי שזו הזדמנות פז בשבילי לסגור מעגל מאוד גדול".

WhatsApp Image 2023-07-02 at 10.56.34

רמי דנוך, מאבני היסוד של התרבות הישראלית ומוותיקי הזמר הישראלי, נולד בשכונת התקווה שבתל-אביב למשפחה דתית ממוצא תימני. הוא ממקימי להקת "צלילי העוד" המיתולוגית והתחיל את דרכו המוזיקלית בגיל שבע, כחבר מקהלת בית הכנסת השכונתי.

כבר בגיל 10 החל להופיע בלהקתו של הזמר, היוצר ונגן העוּד שלמה מוקעה, ובגיל 16 הקים להקה שהופיעה בחתונות ונקראה "להקת הצוקים".

בתקופת שירותו הצבאי בבסיס חיל התובלה בית נבאלא היה שותף בהרכב שהופיע בבסיסי החיל, ומיד לאחר שחרורו הצטרף כנגן דרבוקה להופעותיה של אהובה עוזרי, אותה הכיר בשירותו הצבאי. לעיתים אף היה מצטרף אליה בשירה תימנית.

נשמע שאתה ממש יזם בתחומך

"יוצא שכל החיים שלי אני יוזם, כנראה ככה זה נועד להיות. כל הזמן חיפשתי לגבש סביבי חברים ואנשים שביחד נוכל לייצר מוזיקה ובכלל, להניע משהו חדש. גם היה חשוב לי לגעת בכל מה שרק אוכל – לנגן ולשיר, להלחין ולכתוב. לאורך השנים אתה גם לומד לזהות איפה לא להתפשר, על מה לא לוותר ואיך להקפיד לשמור על מקצוענות לאורך כל הדרך, על במה גדולה, בחתונה או בחאפלה פרטית".

אפרופו חתונות, הלהקה שהקמת ושכולנו מכירים היום – בכלל נועדה להיות להקת חתונות ואירועים.

"בשנות השבעים הקמתי, יחד עם הגיטריסט יהודה קיסר, הרכב שנקרא תחילה "צלילי העוד והנבל". השירים שהקלטנו ביחד היו להצלחה גדולה באותן השנים. באחת החזרות לאיזו הופעה שלנו באירוע הקלטנו את עצמנו וההקלטה הזו התגלגלה לידיים ולאוזניים של המפיק מאיר אזולאי, שבזמנו היו חתומים אצלו אומנים מהשורה הראשונה כמו צביקה פיק, ג'ו עמר ואריס סאן. מאיר גם קיצר לנו את השם של הלקה ואז יצאו כל הלהיטים הענקיים שלנו".

WhatsApp Image 2023-07-02 at 10.56.35 (1)

בהמשך אחד הלהיטים הענקיים האלה, "חנה'לה התבלבלה", הפך להיות גם המנון במגרשי הכדורגל.

"בית"ר ירושלים זכתה בגביע המדינה בשנת 1976 בפעם הראשונה. זו הייתה חגיגה של ממש. הקלטתי את השיר ללחן המוכר, אבל המילים היו של אילן גולדהירש. זה התפוצץ והושר בכל מקום, אלו היו ימים אחרים".

 

באותה השנה יצאתם גם לסיבוב הופעות רשמי ראשון.

"כן, הפכנו להיות הדיבור הכי חם ובמשך אותו עשור הוצאנו עוד הרבה להיטים, "שב אל אדמתי" ו-"גדליה רבע איש" הם רק טעימה"

באותה התקופה ממש קמה להקה נוספת בשם "צלילי הכרם", שחברים בה משה בן מוש והזמר דקלון. קהל היעד של שתי הלהקות היה זהה, והשירים היו אותם שירים, בהכללה. הדבר הוביל לסכסוך בין הלהקות וליחסים עכורים בין דנוך ודקלון, שבהמשך התפייסו ואף הופיעו יחד.

בספרו, "אבני דרך", שהוציא בהוצאת הספרים אופיר ביכורים, מגולל רמי את כברת הדרך שעשה מאז ילדותו בכן למשפחת עולים מתימן, שהצליחה כנגד כל הסיכויים לשמור על מסורת ועל הזיקה לתרבות שאיתה עלו לישראל – ולהכות פה שורשים, לנטוע את היכולות והכישרון של רמי, ושאר בני המשפחה שפועלים כל אחד בזירת התרבות הישראלית, בעבותות התרבות המקומית. בספר מתואר מסלול חייו של רמי, שהוא אבן יסוד בתרבות הישראלית; חייו וילדותו, הקשיים והדרך הלא סלולה – שהיום הפכה פתוחה בזכותו לאומנים וזמרים אחרים שקמו אחריו בעולמות המוזיקה המזרחית.

WhatsApp Image 2023-07-02 at 10.56.35

"אין ספק שהספר הזה הוא סיפור פרטי שלי, אבל הוא גם שיעור מאוד חשוב לכל מי שהיה רוצה ללמוד על המשפחות המזרחיות שעלו לישראל ועל קשיי ההתאקלמות שלהן פה, על הדרך המפרכת שצריך היה לעשות כדי להיות פה יוצר וזמר – בשונה קצת מהעולם המאוד מיידי של היום עם התוכניות של הריאליטי, וגם – להבין איך אדם יכול להציב לעצמו מטרות ולהגשים", מסביר רמי. "בספר הזה רואים שגם החיים לוקחים אותנו לכל מיני שבילים לא מסומנים, לא צפויים – ריבים עם שותפים, בעיות בריאותיות שטורפות את הקלפים, אנשי תקשורת וקולגות שלפעמים נפרדים באופן לא אסתטי אבל מתישהו סוגרים איתך מעגלים. יש שם גם הרבה מאוד על מוזיקה, על התמדה, על האופן שבו אתה כבנאדם נתון הרבה למה תבחר לעשות עבור עצמך: תעבוד קשה, תטפס מדרגות. הכל בהישג ידך".

ב9 ביולי תערך הופעה חגיגית שמציינת יובל פעילות ללהקה. במופע, שיערך בשעות הרב בבית העם שברחובות, יקחו חלק, בין היתר, גם אבנר גדסי, ציון גולן, ניסים סרוסי ויזהר כהן. את הספר "אבני דרך" אפשר להשיג דרך פניה ישירה אל הזמר רמי דנוך בהודעה בעמוד הפייסבוק שלו רמי דנוך (Rami Danoch)

https://www.facebook.com/zliley.ha.aud

אבני דרך – רמי דנוך_אופיר ביכורים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת משטרה צילום פרטי

צפו: תקפו עובד מינימרקט תוך קריאה גזענית "מוות לערבים"

תפריט נגישות