n
דף הבית / עמוד הבית ראשי / מערכת איזופיקס וחשיבותה בבחירת רכב משפחתי

מערכת איזופיקס וחשיבותה בבחירת רכב משפחתי

איך עובדת המערכת שמצילה חיי תינוקות וילדים, מה ההבדל בין איזופיקס טובה ובעייתית, ומה היא נותנת לנהג הישראלי? המדריך המלא למערכת עוגני הבטיחות
מאת: אורן הדר

יחצ
תמונת המחשה. אתר shutterstock

ישנם אביזרי ומערכות בטיחות שכל ישראלי יודע שחייבים להיות ברכב משפחתי אמיתי, בראשן איזופיקס (ISOFIX); זו המערכת שמעגנת מושבי ילדים – סל-קל, בוסטר או מושב בטיחות אחר – למושב המכונית, ומבטיחה גם אבטחה אמיתית בתאונה או בלימת חירום וגם פשטות בחיבור והסרת המושב. אבל ידעתם שלא כל מערכות האיזופיקס נולדו שוות, ובאמת יספקו לכם את הנוחות המתבקשת? מדריך זה יציג כל מה שצריך לדעת על המערכת ולשפר את בטיחות המשפחה.

מאין הגיעה מערכת איזופיקס?

במשך שנים רבות התבססו מושבי הילדים על החגורה לעיגון אל תא הנוסעים. היה בכך היגיון: החגורה ננעלת במקרי בלימה או מכה עוצמתית וכך יישאר מושב הילד במקומו. אבל ניתוחי תאונות הראו שבמקרים רבים (כ-70% על פי מחקר אוסטרלי מ-2004) הסתבכו ההורים עם העברת החגורה דרך מושבי הילדים, לא עיגנו אותם כשורה והתוצאה היתה מוות טראגי שאפשר היה למנוע. כמו כן, התנגשויות חזקות גרמו למושבי הילד להשתחרר ממושב הרכב, למרות השימוש בחגורה.

כך החלה התעשייה לחפש פתרונות חכמים ופשוטים יותר. באמצע שנות השמונים פותחה האיזופיקס, במקור בידי פולקסווגן וחברת הציוד לתינוקות בריטקס. ב-1990 קיבלה את ברכת מכון התקנים העולמי ISO וזה מקור שמה. ב-2007 הפכה לתקן באירופה וארה"ב וכיום היא נפוצה ביותר ומהווה אלמנט חיוני בכל מכונית משפחתית.

איך עובדת המערכת?

איזופיקס כוללת שני עוגנים שיוצאים ישירות משלדת הרכב, ועוברים דרך המושבים. הם עשויים מתכת עבה, ולא יתפרקו או יישברו גם במקרי תאונה עוצמתית. מושבי ילדים שתומכים באיזופיקס יכללו זוג מנעולים גדולים שמתחברים בקלות ובפשטות לעוגני האיזופיקס. כך חוסכים זמן בחיבור וניתוק המושב מהמכונית, ונוסעים בראש שקט בזכות בטיחות מוגברת במקרי חירום.

עיגון מושב הילד באיזופיקס הופך אותו לכמעט חלק מהמכונית, ובעת מכה, בלימה או תאונה לא יזוז ממקומו. בכך, יורד פלאים הסיכוי לפגיעה בילד או חלילה, להתנתקות המושב ופגיעה גם בשאר יושבי הרכב. בנוסף, הורים אוהבים את הפשטות שבחיבור מושב הילד לאיזופיקס. במקום להסתבך עם השחלת רצועות החגורה בין שלל תפסים וחבקים, פשוט מחברים אותו לנקודות האיזופיקס וגמרנו.

מה הופך איזופיקס לטובה?

בכל מכונית שמגיעה לישראל מאז 2008 ישנה מערכת איזופיקס או מקבילה; אמנם המערכת אינה חובה בהגדרת התקינה בארץ, אך יצרן שרוצה למכור רכב באירופה ובארה"ב חייב להתקין כזו ואלו דגמים שמגיעים ארצה. ואולם, לא כל העוגנים נולדו שווים: ישנם יצרנים בהם עוגני האיזופיקס גדולים ובולטים בחלל המושב האחורי בתוך מגרעת מפלסטיק שצוברת לכלוך, או מוסתרים עמוק-עמוק בתוך הריפוד וקשים לשליפה.

בין הרכבים המשפחתיים הפופולריים בישראל, שמציעים מערכת נוחה ומתאימה, ניתן למצוא את יונדאי  i30* שבשנתונים המאוחרים יותר שלה, יושבים העוגנים בתוך תא סגור, שמשלב בין נגישות פשוטה ושמירה על הניקיון ובריאות הילדים; סקודה אוקטביה שלה שלושה עוגני איזופיקס – שניים במושב האחורי (בשני המושבים הקיצוניים) ואחד במושב הקדמי הנמצאים בתוך תא עם חיפוי פלסטיק חלקי, שעדיין נוח לאיתור ושימוש וכן טויוטה קורולה, שמשנתון 2014, מגיעה עם עוגנים בתאים סגורים ונוחים.

מהן מגבלות מערכת איזופיקס?

בכל מכונית מודרנית יש עוגנים בתקן איזופיקס האירופאי או המקביל האמריקאי, LATCH – שכולל עוד רצועה שמתחברת לנקודת עגינה בגב מסעד מושב הנוסעים. אבל לא כל בוסטר ומושב בטיחות תומך בתקן הנכון – ולכן חשוב לוודא שרכשתם אחד שמתאים לעוגנים במכונית שלכם.

כמו כן, חשוב לזכור את מגבלות המשקל של המערכת: רוב הכיסאות נועדות להתקנה עם כיוון הנסיעה, למשקל של עד 18 ק"ג. זה אומר שהתקנה נגד לכיוון הנסיעה לא אפשרית בכל דגם, וחשוב לבדוק ולוודא לפני שרוכשים מושב ילדים.

רוכשי רכב יד שנייה משנתונים מוקדמים צריכים לוודא הימצאות מערכת איזופיקס. לשם כך יש לעיין במפרט הטכני של הרכב, תחת מערכות הבטיחות או פשוט לבדוק פיזית בתוך הרכב.

סיכום

ניתן להבין מה עושה את מערכת האיזופיקס לחיונית, וכן את ההבדל בין אחת אופטימלית לכזו שתהיה נוחה פחות. לכן, כדאי להקפיד לבחור מושב בטיחות מתאים ומכונית משפחתית ראויה על מנת שתוכלו להסיע את ילדיכם בראש שקט.

*הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.
מספר רישיון 54414.

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-04-30 at 17.27.13_677e9f84

תושב ראשון לציון נעצר בבני ברק בחשד לגניבת מאות קורקינטים

תפריט נגישות