n
דף הבית / חדשות בת-ים / "ייעוץ משפטי ארגוני – הדבר הנכון לעסק שלך" מאת עוה"ד והמגשרת ענבל פלאח – יעקב

"ייעוץ משפטי ארגוני – הדבר הנכון לעסק שלך" מאת עוה"ד והמגשרת ענבל פלאח – יעקב

WhatsApp Image 2023-11-05 at 22.52.26 (1)

חברות גדולות ובעלי עסקים קטנים כגדולים מתמודדים כיום, עת מלחמה, עם סוגיות משפטיות מורכבות כאשר אין בידיהם את הכלים והידע כיצד להימנע מהן או לפתורן בצורה האפקטיבית ביותר. הניסיון מלמד שבנייה הנכונה ומותאמת של עסק היא מפתח להצלחתו בהמשך. החוזים וההסכמים שיחתמו היום יעצבו במידה רבה את עתידו והצלחותיו של העסק.

אין עוררין כי עו"ד מקצועי המשמש כיועץ משפטיארגוני יכול לנהל את אותם המשברים ולתת מענה לסוגיות משפטיות תוך ליווי מתמיד שימנע הסתבכויות עתידיות מראש.

כיום, עם המצב הכלכלי אליו נקלענו ובעודי כיועצת משפטית אשר מלווה חברות שונות במשק אני יכולה להעיד בפה מלא כי התכנון המשפטי שבניתי לאורך שנים חוסך כיום במצב המשבר הנוכחי לחברות כסף רב.

יועץ משפטי – ארגוני נדרש כבר מתחילת הרעיון להקמת עסק ובהמשך ניהולו התקין. בניית עסק טומנת בחובה התמודדות עם סוגיות רבות, חלק ניכר מסוגיות אלו הינן סוגיות משפטיות. לעיתים נדמה לאדם המחליט להקים ולנהל עסק כי יוכל להסתדר עם האלמנטים המשפטיים בעצמו תוך כדי לקיחת סיכון מיותר או לכל היותר יסתייע מעת לעת בעורך דין מזדמן. גישה זו כאמור יכולה להוביל לשלל סיבוכים משפטיים והפסדים כספיים שניתן למנועם מראש באמצעות ליווי משפטי קבוע וצמוד לכלל הפעילות העסקית. בעל עסק הרוצה להתרכז במה שהוא טוב בו – מקסום הרווחים, ישאיר לבעלי מקצוע אחרים לעשות את מה שהם טובים בו. איך אני תמיד אומרת ? אם כואבת לך השן לך לרופא שיניים ואל תנסה לעשות לעצמך עקירה לבד….

הסוגיות השונות שאיתן מתמודדים בעלי עסקים הינן מגוונות ומשתנות ויש להתאימן לסוג העסק, גודלו, צרכיו, תחום עיסוקו ועוד. כמובן שישנם דברים שניתן להיערך להם מראש כמו התייעלות שדורשת לעיתים פיטורי עובדים, בניה והקמת מחלקות חדשות, רגולציה שונה וכדו', אך, ישנם דברים שאינם צפויים מראש כמו תביעות שירות שונות, אי אספקת שירותים במועד וכדו' כאשר אלה דורשים התייחסות בזמן אמת וככל שהעסק גודל הן נדרשות ברמה יום יומית.

 

דוגמאות לסוגיות משפטיות שונות הדורשות ייעוץ משפטי:

הקמת העסק

ההחלטה על הקמת עסק מחייבת בחינה מעמיקה של צורת ההתאגדות המתאימה לעסק המוקם הן לפי תחום העיסוק, מחזור הפעילות וסוגיות מיסוי שונות. ללא ייעוץ משפטי החל משלב הקמת העסק, לאדם ללא השכלה משפטית יהיה קשה לקבל את ההחלטה הנכונה. האם עליו לרשום את העסק כחברה בע"מ, אולי הוא בכלל חייב להירשם כעוסק מורשה, האם היקף הפעילות הפיננסית הצפויה מזכה אותו במעמד של עוסק פטור. גם לאחר קבלת ההחלטה ישנם הליכים בירוקרטיים רבים מול רשויות המדינה השונות שליווי משפטי מקל על ביצועם ואדם ללא השכלה משפטית וחשבונאית במקרים מסוימים יכול לעשות טעיות שלאורך זמן יעלו לו בהרבה כסף ואף בכישלון העסק.

קניין רוחני

קניין רוחני זה מושג רחב ותחת ההגדרה "קניין רוחני" נכנסים בין היתר זכיות יוצרים, מוניטין, סימני מסחר וכדו'. החל מהקפדה על זכויות יוצרים בשימושי הפרסום והמיתוג של החברה ועד לטיפול בגניבת עין (שימוש ויזואלי זהה למיתוג החברה). עסק המלווה על ידי יועץ משפטי מקצועי מקבל רשת הגנה משפטית על מכלול הנושאים וכן מקבל עדכונים והנחיות כיצד לשמור על הקניין הרוחני. הליווי המשפטי מונע טענות ותביעות מצד מתחרים כנגד העסק. תביעות וטענות אשר עלולות לגרום לעסק אבדן הכנסות והוצאות מיותרות.

חוזים

טבעם וחובתם של רוב העסקים הוא להתקשר בחוזים עם גורמים שונים: עובדים, לקוחות, ספקים, נותני שירותים ועד לחוזי שכירות, מקרקעין ועוד. אנשים רבים לא מייחסים חשיבות לניסוח נכון ומשפטי של חוזה ומוצאים עצמם קשורים בחוזים שאינם ברורים, משתמעים לשתי פנים ובסופו של יום מהווים מקור לסכסוכים. חוזה שמנוסח על ידי עורך דין שמכיר היטב את פעילות העסק יביא לכך שהחוזה יהיה ברור ונהיר לגבי החובות והזכויות של כל אחד מהצדדים לו ואף יעמוד באמות המידה המשפטיות הקבועות בחוק ובפסיקה במקרה של סכסוך. איך תמיד אמרנו? "חוזה נחתם ליום שרבים לא ליום שמחייכים וחותמים"

רגולציה- למול הרשויות

עסקים בישראל נתונים לרגולציה מצד רשויות המדינה במגוון נושאים ותחומים. קצרה היריעה מלתאר את כל תחומי הפעילות של עסקים אשר מפוקחים על ידי רשויות המדינה השונות אך הם כוללים כמעט כל היבט בפעילות העסקית: תנאי רישוי ושילוט, שמירה על איכות סביבה, בטיחות בעסק, הגנת הצרכן, נגישות לבעלי מוגבלויות ועוד. חוסר הקפדה על ציות לכללי הרגולציה הממשלתית עלול להביא להליכים פליליים ולעיצומים כספיים. ליווי משפטי לעסק יכול למנוע עוגמת נפש מסוג זה, שפעמים רבות נובעת מחוסר ידיעה בדבר הדרישות השונות והמתחדשות לעיתים תכופות.

דיני עבודה

תחום דיני העבודה בישראל משית חובות רבים על המעסיקים במשק. החל בשכר מינימום, דרך חובת שימוע לפני פיטורים, זכויות סוציאליות, ועד למינוי ממונה על הטרדה מינית וכיום גם מינוי ממונה על דרישות התגוננות מהתפרצות קורונה. מעסיק שאינו ממלא את כלל חובותיו כלפי העובדים בעסק חושף עצמו לתביעות בבתי הדין לעבודה. אחת מהמטרות של ליווי משפטי לעסקים היא לוודא שבעל העסק פועל על פי כלל החקיקה והפסיקה העדכניות ביותר בכל הנוגע להעסקת עובדים ומספק מענה משפטי כאשר עולות סוגיות שונות בתחום דיני העבודה.

 

גופים פיננסים

עד היום לא פגשתי אדם אשר הגיע לבנק לקחת משכנתא או אפילו לחתום על פתיחת חשבון ולא נדרש לחתום על הסכם התקשורת בין 100 עמודים בלי שאין לו את הזמן והיכולת לקרוא ולהבין על מה חתם.

מיותר לציין שבנקים, חברות ביטוח וחברות השקעות אינן עושות צעד מבלי לקבל ייעוץ משפטי בכל נושא, וכפועל יוצא הגופים הפיננסים נוקשים עד בלי די במו"מ ובגישתם לבתי העסק. לפיכך אין ספק, כי ליווי משפטי לעסק מול גופים פיננסיים למינהם לא זו בלבד שימנע את חוסר האיזון בין הצדדים, אלא יעמיד את העסק כשווה בין שווים ובכך יקל על המו"מ בין הצדדים.

על כן, אם נבחן את הדרישה לליווי עסקי מבחינה משפטית נבין כי לא מדובר על תחום מסוים ו/או כיבוי שריפה נקודתית אלא במטריה רחבה של צרכים ותחומים הנוגעים להיבטם השונים של הקמה וניהול חברות.

מעבר לדוגמאות שנתתי ישנם עוד תחומים שונים כגון דיני נזיקין – פגיעות עובדים, רשלנויות למינהן וכדו' אך כאמור קצרה היריעה מלהכיל את כל הנושאים. וכאמור, לבעלי העסקים אין את הידע, הכלים המקצועיים ולעיתים גם את הזמן להתעסק בסוגיות המשפטיות השונות מה שמעמידים בעמדה נחותה  ובכך הם חשופים לתביעות.

בעבר, יועצים משפטיים היו נחלתן הכמעט בלעדית של החברות המדושנות ואילו בעלי עסקים קטנים ואף בינוניים נאלצו לשלם בכל פעם שנזקקו לסיוע משפטי נקודתי ולעיתים הגיעו מאוחר מידי. כיום, האפשרויות להעסיק יועץ משפטי בתשלום קבוע (ריטיינר) מסירה עול ודאגה רבה מפני אותם בעלי עסקים אשר מאפשרת להם להתנהל נכון בכל צעד ושעל, להימנע מתביעות, לחסוך כסף ו"ללכת לישון בשקט".

לסיכום: כאשר אנו נדרשים להעסיק יועץ משפטי חשוב לבחור בעו"ד מקצועי, בעל ניסיון בליווי עסקי, עם הכשרה בתחומים הרלוונטיים של העסק. כאשר תפקידו הוא מעבר לטיפול בכל סוגיה משפטית קיימת ועתידה לבוא אלא על שמירת כללי מנהל תקין, מעקב, ייעוץ ובקרה משפטית.

מאת: עו"ד ומגשרת ענבל פלאח – יעקב, מתמחה בדיני משפחה, עבודה ונזיקין, ליווי עסקי לחברות מבין הגדולות במשק. ניתן לפנות: [email protected], 053-2704662 אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית מכל סוג שהוא.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות