n
דף הבית / עמוד הבית ראשי / "ביום בהיר אחד קיבלנו את הטלפון מקרובת המשפחה שבישרה לנו שנולדה לנו נכדה"

"ביום בהיר אחד קיבלנו את הטלפון מקרובת המשפחה שבישרה לנו שנולדה לנו נכדה"

חיים ושוש מספרים בלב פתוח על היום בו קיבלו את הטלפון שבישר להם שהבת שלהם, איתה לא היו בקשר תקופה ארוכה, ילדה תינוקת. מאותו הרגע התחיל מסע עם הצלחות ואתגרים שונים שבסיומו קיבלו את נכדתם לגדול בביתם כילדת אומנה דרך ארגון אור שלום שאחראי על השמת ילדים במשפחות אומנה באזור השרון

WhatsApp Image 2023-07-09 at 16.42.48

חיים ושוש (שמות בדויים) הם זוג מרמת גן בשנות ה-70 לחייהם, המשמשים משפחת אומנה לנכדתם, לאחר שגילו באמצעות שיחת טלפון מקרובת משפחה שביתם בהריון. חיים ושוש ידעו על מערכות היחסים הקודמות של ביתם, וגם ידעו שהן לא היו טובות עבורה. השניים הבינו כי לביתם במצבה הנוכחי, לא מתאפשר לגדל את התינוקת, לכן פנו לרשויות הרווחה בבקשה לקחת חסות על נכדתם: "לא הייתה לנו שום התלבטות, נלחמנו כמו אריות, עשינו הכל כדי לקבל אותה ולא ויתרנו על פסיק, לא ישנו בלילות עד שקיבלנו אותה. זה היה לנו מובן מאליו שהיא תגיע אלינו", מספר הסב חיים. 

כאשר הילדה הייתה בת 10 חודשים בלבד ביקשה אימה לקחת אותה בחזרה ולגדל אותה לבד, למרות שבאותו הזמן מצבה לא אפשר זאת. חיים ושוש נאלצו להיאבק במשך שנים דרך רשויות הרווחה, שלבסוף הבינו שחייבים להוציאה מהבית. ולהחזיר את הילדה אל לביתם, המהווה עבורה קורת גג בטוחה ויציבה. לאחר מאבק ארוך הילדה הועברה אליהם באופן רשמי בגיל 8. "זה היה מסע ארוך, אבל שמנו את ביטחון הילדה בראש סדר העדיפויות שלנו", משתפת שוש בעיניים בורקות.

אומנת קרובים, הינה בעצם משפחה מורחבת שהפכה למשפחה גרעינית עבור ילדים ונוער בסיכון שנאלצו לצאת למסגרות חוץ ביתיות מאחר וסבלו בביתם מחוסר מוגנות קיצונית. הורי האומנה הם קרובי משפחה – דודים/ סבים/סבתות אחים או אחיות בוגרים של הילדים שמהווים עבורם סידור ביתי זמני, בטוח ומיטיב. מדובר על אומנה שנחשבת עדיפה על אומנה רגילה ולכן מהווה שיקול מרכזי בבחירת משפחה מתאימה עבור הילדים. כמחצית ממשפחות האומנה של ארגון אור שלום הינן אומנות קרובים, ביטוי למאמץ שעושה הארגון להשאיר את הילדים בתוך סביבה מוכרת כדי למנוע מהם טראומה נוספת במעבר לבית לא מוכר. 

ארגון 'אור שלום' פועל להשמת ילדים באומנה עבור משרד הרווחה והביטחון החברתי. הארגון פועל למען ילדים נוער בסיכון למציאת משפחות אומנה והשמתם במשפחות אומנה רגילות או אומנת חירום ומלווה אותן ואת הילד במשך כל תקופת שהות הילד במשפחה. הארגון בונה לכל ילד או ילדה תוכנית טיפול בעת הגעתם למשפחה, המתייחסת לצרכיהם הפיזיים, הרפואיים, הרגשיים והלימודיים וכמובן לקשר עם ההורים והמשפחה הביולוגית. כאשר נבחרת משפחה מתאימה, אנשי המקצוע של הארגון מלווים אותה ומעניקים לה ולילד סיוע בפתרון קשיים ודילמות יומיומיות במשך כל תקופת האומנה.

כשחיים נשאל על האתגר בגידול הנכדה הוא משיב: "יש אתגרים כמו בכל משפחה, אבל כשהילדה גדלה בידיעה שמי שמגדל אותה הם אינם הוריה הביולוגיים מתעוררים לפעמים קשיים והתנגדויות. מה שעוזר לנו להתמודד עם הקושי ולגשר יחד על הפערים, הם אנשי המקצוע של ארגון "אור שלום" שנותנים לנו כל הזמן ליווי, תמיכה ובעיקר כלים כמו שיחות ומפגשים עם מנחת אומנה, או השתתפות בקבוצת תמיכה של הורי אומנה". חיים ושוש מספרים בסיפוק שכל החום והאהבה שהעניקו לנכדתם, הגיע בחזרה בדמות נערה שגדלה, סיימה כעת בהצלחה את לימודיה בתיכון, משחקת כדורעף במועדון מקצועי ובקרוב אף תתגייס לצה"ל. כעת אנו קוטפים את פירות ההשקה בגאווה גדולה!" 

ביתם של הזוג השתקמה עם השנים, כיום היא חיה עם בן זוג בזוגיות טובה, לומדת גישור, מתכננת ללמוד עבודה סוציאלית והחשוב מכל, נמצאת בקשר מיטיה עם ביתה. חיים ושוש ממשיכים לגדל את נכדתם באהבה אינסופית:" מהרגע הראשון לא היה לנו ספק שאנחנו נדאג לנכדתנו, היא חלק בלתי נפרד מהבית ומהלב שלנו". 

ישנם כיום עשרות ילדים ונוער בסיכון הזקוקים למשפחת אומנה תומכת שלעיתים אף מצילה חיים. משפחות המעוניינות להציג מועמדות או לקבל מידע נוסף על משפחות אומנה מוזמנות להיכנס לאתר הארגון Omna – Or Shalom Page 1 (formtitan.com)  או לפנות בוואטסאפ 051-2400312 או חייגו *8936 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

6dc54c29-b36d-4016-9356-fbe64ec44571

רחובות מרכינה ראש: טקס זיכרון באנדרטה העירונית להנצחת נספי השואה

תפריט נגישות