n
דף הבית / כללי / "רמ"י היא האחראית הראשית להעמקת פערי האי שוויון בישראל"

"רמ"י היא האחראית הראשית להעמקת פערי האי שוויון בישראל"

בצל המשבר שפוקד את שוק הנדל"ן, הוועדה המרחבית 'זמורה' בה חברות מועצות בני עיש, קריית עקרון ומזכרת בתיה אירחה ברביעי שעבר במזכרת בתיה את כנס "תכנון ובנייה ברשויות המקומיות" בהשתתפות בכירים בכלכלה הישראלית שהפך במהרה למאבק ייצרי בין נציגי הקבלנים לנציגי ועדות התכנון

אריק 2
צילום: זמורה

כ-200 משתתפים לקחו חלק בכנס "תכנון ובנייה והרשויות המקומיות" שערכה השבוע הוועדה המרחבית "זמורה" שבה חברות מועצות מקומיות כפר בתיה, בני עיש וקריית עקרון.  האירוע נערך ב'בית המתנדב' במזכרת בתיה, בהשתתפות בכירים בכלכלה הישראלית, בכירים ברשות התכנון והבנייה, ראשי ועדות לתכנון ובניה, אזוריות ומרחביות, וכן ראשי רשויות מקומיות. בין המשתתפים: יו"ר ועדת זמורה אלון יוניאן, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי ועיר הנדל"ן ערן רולס, מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן, סמנכ"ל מיסוי מקרקעין ברשות המיסים שי אהרונוביץ', סמנכ"לית מנהל התכנון ויו"ר הוועדה המיוחדת גולן רותי שוורץ, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז מרכז עו"ד מיכה גדרון.

יום העיון עסק במגמות עכשוויות בשוק הנדל"ן והממשק בין הוועדות לתכנון לבין הרשויות המקומיות בהיבטי תכנון ורגולציה, הסרת חסמים והזדמנויות חדשות. הכנס נפתח בדברי ברכה של שלושת ראשי הרשויות המקומיות שחברות בזמורה: ראש המועצה המקומית מזכרת בתיה וגזבר הוועדה גבי גאון, ראש המועצה המקומית קריית עקרון חובב צברי וראש המועצה המקומית בני עי"ש אריה גראלה.

תנופת הפיתוח והבנייה המואצת באזור המועצות מזכרת בתיה, בני עי"ש וקריית עקרון תפסה חלק מרכזי מהשיח ביום העיון, כאשר הוצגו למשתתפים מספר מהלכים שהובילה זמורה לשיפור השירות לתושב, תהליכי התייעלות, קיצור זמנים ושקיפות. כמו כן, גורמי התכנון ציינו לשבח את שיתוף הפעולה ההדוק בין הוועדה המרחבית לבין ראשי הראשיות וכן עם הוועדה האזורית, והגדירו זאת כמודל שראוי לשכפל לאזורים נוספים בארץ.

יו"ר הוועדה המרחבית זמורה, אלון יוניאן פתח את הכנס בציינו: "אחד המפתחות המרכזיים בעבודת הוועדות לתכנון המרחביות והאזוריות הוא לעבוד במשותף עם הרשות, לשמוע ולזהות כל הזמן את הצרכים והאתגרים השונים שעולים מהשטח ולתכנן בראייה צופת פני עתיד. שיתוף הפעולה ההדוק שלנו עם ראשי הרשויות אפשר לנו לצמוח ולהפוך את זמורה לאחת הוועדות המקצועיות והמובילות בתחום. בחמש שנים הקרובות צפויים להיבנות אצלנו במרחב התכנון כ-15,000 יחידות דיור ב'פריים לוקשיין', היקף חסר תקדים שיזניק את המרחב כולו במגורים, במסחר, בתשתיות, מתחמי תעסוקה, חיבור לכביש 6 ועוד".

בהמשך דבריו התייחס יוניאן המשבר המתמשך בשוק הנדל"ן. "מדובר בתוצאה של תהליכים ארוכי טווח, ולכן גם הפתרון לא יכול להתרחש ביום אחד", הדגיש. "גם לנו, בתור ועדות לתכנון ובנייה, יש חלק בבעיה שלא נולדה אתמול, והן חייבות להיות מעורבות גם בדרכים למציאת הפתרון כשהפוקוס צריך להיות על ההתייעלות ושיפור השירות. אנו רואים בכל יום כיצד היחס האישי שזמורה מעניקה לכל תושב, תוך הקפדה על רמה מקצועית בלתי מתפשרת, תורמים לייעול התהליכים הן בשקיפות ומנהל תקין והן בהסרת חסמים וקיצור זמנים. הצבנו לעצמנו יעד להפוך לוועדה עצמאית עם סמכויות נרחבות יותר, מהלך אשר ייטיב עם הרשויות והתושבים ויפחית את הצורך לאשר תוכניות בוועדה המחוזית".

ההרצה המרכזית עמדה בסימן דבריו של מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן שדיבר על המגמות בשוק הדיור והתייחס למפת החסמים והזדמנויות בוועדות התכנון והרשויות המקומיות. "שוק הדיור הוא פצצה חברתית מתקתקת", קבע פרידמן. "החלום היהודי של הזוגות הצעירים, הסטודנטים והחיילים המשוחררים לדירה מתרחק במהירות. ב-15 שנה האחרונות מחירי הדיור עולים כל הזמן. הדלק של הדבר הזה הוא בראש ובראשונה קצב גידול האוכלוסין של ישראל, הגבוה ביותר בOECD, בשיעור של 2.5 אחוזים ואין צפי שנרד מ-2% לפחות בשני העשורים הקרובים. גם העלייה בשיעור הגירושין מעלים את הביקוש לדירות".

פרידמן התייחס גם להשפעת שוק השכירות על מחירי הדירות לרכישה. "צריך להודות, שוק השכירות בישראל לא מתפקד. הדי. אן. איי הישראלי מכוון את המשפחות הצעירות לרכוש דירה בכל מחיר ואם בוחנים את האקלים הכלכלי כאן, לא בטוח שזה הדבר הנכון לעשות, בטח לא באופן גורף שאינו מותאם לכל זוג או משפחה. אם המדינה תאפשר ליזמים הטבות משמעותיות באופן שהם יוכלו לבנות עבור שכירות ארוכת טווח, זה בהחלט עשוי לצנן את הלהט של הזוגות הצעירים לרכוש דירות".

פרידמן פנה לראשי הרשויות וגורמי התכנון וציין כי הממד הנוסף שעשוי להקל על שוק הדיור הוא בהליכי התכנון והבנייה. "יש להקים מרכזי תעסוקה גדולים ומשמעותיים באזורים מרוחקים מגוש דן, הדבר ישחרר את הלחץ ויאפשר מוביליות חברתית. לצד זאת, יש לאמץ באופן רחב יותר מעבר להעסקה מרחוק. בנוסף, אין שום סיבה שתמרוץ יזמים וחברות בפיתוח פרויקטים תשתיתיים במהירות וביעילות כפי שנהוג בעולם המערבי, לא יהיה גם בישראל".

בתוך כך, במהלך הכנס התפתח קרב האשמות בין נציגות היזמים לגורמי ועדות התכנון כשיו"ר מרכז הבנייה הישראלי ערן רולס תקף בחריפות את התנהלות רשות מקרקעי ישראל בתרומתה לדבריו למשבר הדיור שהחריף בשנים האחרונות.

ערן רולס: "כמה מהילדים שלכם יוכלו לדעתכם לרכוש דירה בעתיד? כמה לוחמים משוחררים יוכלו לגור בדירה בבעלותם? שיווק מועט של קרקעות מובילים למחיר גבוה במכרזים, ועודף של שיווקים מוביל לירידה, ולמרות שזו משוואה פשוטה שידועה לכל לא נעשה דבר. אני מבקש להדגיש – רמ"י היא מהמחוללות העיקריות של פערי האי שוויון ופשוט חיסלה את מעמד הביניים בישראל. תוך 15 שנה מחירי הקרקעות עלו פי עשרה בכל חלקי הארץ. לפני כן, קרקע לדירה בקריית גת, קריית ביאליק, עפולה, חדרה או אשקלון עלו ליזם 30 אלף ₪, והיום הוא ישלם על אותה קרקע בדיוק 300 אלף ש"ח ויותר. אני כבר לא מדבר על כך שרמ"י משווקת בגליל ובנגב קרקע לבית פרטי לתושבים לא יהודים ב- 150 אלף ש"ח וליהודים ביותר ממיליון את אותה הקרקע לעיתים בישובים צמודים. למה? כי הם יכולים".

בהמשך דבריו סיפר רולס כי עשרות משפחות פונות אליו בכאב ומספרות כיצד הן נלחמות בשיניים כדי לשרוד את החודש, או נמצאות על סף פירוק בשל חוסר היכולת לעמוד בתשלומים הגבוהים. "הזוגות הצעירים בישראל אינם רוכשים היום דירות אלא בעיקר חובות. הגיע הזמן להגיד: המלך הוא עירום והגיע הזמן שנלביש אותו בבגדים, לא מחר אלא כבר היום, למען הילדים ולמען עתיד המדינה שלנו, שלמותה וחוסנה הכלכלי".

מנהל מחוז מרכז ברמ"י נסים אברהם, הגיב לדברי רולס: "מדובר בטענות פופוליסטיות. בכל הנאום היפה שלו, רולס שכח לציין שהמדינה מממנת דה-פאקטו דיור בר השגה לזוגות צעירים. כשאני משווק קרקע במכרז, אם לא אעשה זאת בצורה תקינה של מכרז הוגן, מסודר וסביב מחירים הגיוניים, אני אפגע קודם כל בתושב שמבקש לקנות דירה ממיטב כספו. מי שחושב שאנחנו מחזיקים בסתר ובמחשכים יחידות דיור ולא משווקים אותן טועה ומטעה. כל קרקע זמינה משווקת באופן מידי, נקודה. אז אולי בגוש דן לא רואים את זה, ואולי אלה לא המחירים של שנות ה-90, אבל תראו את הפיתוח האדיר באזור כאן. יישוב ותיק דוגמת בני עי"ש, שלא נגעו בו מבחינה תכנונית במשך עשרות שנים, הולך להכפיל את עצמו פי חמישה בשנים הקרובות עם תנופת בנייה של אלפי יחידות ותשתיות נלוות. מאיפה אתם רוצים להגיד לי שזה מגיע, מהיזמים או מהמדינה וזרועותיה?"

ראש מועצת מזכרת בתיה גבי גאון: "כראשי רשויות אנחנו צריכים להראות הרבה יותר נכונות לאינטגרטיביות מצד המדינה, באופן שתתקיים עבודה ישירה מול הרשות המקומית. שוק הנדל"ן רווי אתגרים ורק סכרון בין כלל הגורמים, הממשלתיים והמקומיים, הם המפתח לפיתוח נכון. מי שיתחבר לראייה אינטגרטיבית יזכה לאהדה וליד מושטת בעור שדווקא עשיית שרירים עלולה לייצר אנטגוניזם. בשביל לפתור אתגרי תכנון ובנייה אנחנו חייבים שולחן עגול. במרחב שלנו עתידים לקום בשנים הקרובות 15,000 יחידיות דיור והאזור כולו הולך להכפיל עצמו פי יותר מפי שתיים וחצי. אנחנו צריכים לכנס שולחן עגול ומשמעותי, לנתק את החומות ולהסיר חסמים כדי להביא לתשתיות מפותחות כך שהתשתיות יחכו לתושבים ולא להפך".

אריק
צילום: זמורה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות