דף הבית / כללי / פרשת תולדות, תחילתה של שנאת ישראל

פרשת תולדות, תחילתה של שנאת ישראל

הסיפור העיקרי בפרשתנו הוא סיפור מכירת הבכורה על ידי עשיו ליעקב, בהמשך סיפור ברכת יצחק ליעקב ותחילת מסע השנאה בין עשיו ליעקב לדורות.


  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "גל גפן" Joffe.dana@gmail.com


בעקבות הרעב יצחק נודד לאזור גרר מקום בו לא היה רעב כבשאר חלקי ארץ ישראל.

ליצחק יש את הנסיון של אביו אברהם והוא מכיר את מעברי הגבול. למפקדי המעברים בגבול באותם ימים הייתה שיטה איך לקבל קידום לעצמם בתפקיד ובדרגה. הם היו מאתרים אישה יפה במעבר, הורגים את בעלה באיזו אמתלה ומביאים את האישה אל המלך. יצחק כמו אברהם היה צריך לעבור מכשול זה ומכאן התרגיל של ״אמרי אחותי את״. אחרי שתגיע רבקה אל המלך ו״אחיה״ יוכר על ידו, היא תבהיר לו את הטעות ותשוחרר כשבעלה נשאר בחיים. כך מתחילים חייו של יצחק בגרר על מי מנוחות, כשהמלך מכירו ואפילו הכריז על הגנתו.  הבעיה מתחילה כשיצחק זורע ומצליח. אז מתחילים פלישתים לקנא בו לשנוא אותו ולהתחיל להציק לו.

יצחק בא לרשויות החוק ומבקש לחדש את הזכויות בבארות שחפר אברהם אביו, מחוץ לעיר גרר עצמה. פה אבימלך כבר משנה עורו ונותן גיבוי לפקידים. התירוץ הוא כי הבארות נסתמו כדי שלא יהיו מים לאויב אם ירצו לצור על העיר ולכבוש אותה ולכן אסור לפתוח אותן מחדש (רש״י).

יצחק שוב פונה לרשויות על באר אחרת ושוב מתחילה אותה בירוקרטיה של עוינות. אבימלך רואה שמולו עומדת משפחה עשירה שמצליחה היכן שעמו נכשל. לזאת אסור להסכים והפתרון הנבחר המיידי הוא גירושו של יצחק ומשפחתו מגרר. יצחק נודד עם משפחתו ל״נחל גרר״ מחוץ לשטח הממלכה של אבימלך,  נקודת המפנה בסיפור היא כאשר יצחק מפסיק לחדש בארות של אביו וחופר באר חדשה, שלא הייתה קודם, ובמקום חדש בתוך נחל גרר. שם מוצא הוא לא מי תהום אלא מים חיים, מי מעיין. הרועים המקומיים טוענים שהמים שלהם כי הנחל שלהם, יצחק טוען כי הוא חפר את הבאר ומכאן שהמים שלו. כמובן שזה לא עוזר ליצחק והמקומיים עושקים את הבאר מיצחק ומכאן שמה ״עשק״.

רק אחרי חפירת שתי בארות חדשות נוספות, ולאחר שהמקומיים מרוויחים מים משתי הבארות שחפר יצחק, נותנים מנוחה ליצחק. אבימלך נוכח כי היהודים לא רק מוצלחים אלא גם תורמים ומביאים ברכה לסביבה ומשנה את יחסו ליהודים. אנחנו לא מתנצלים על הגירוש ולא על גזל הבארות, אך אנו מבינים ששורה עליכם ברכת ה׳ ולכן כדאי שנשתמש בכם.

זה הרקע והסיבה לברית המוזרה שכורת אבימלך עם יצחק. לפני שחוזרת התורה לעסוק בברכות יצחק ליעקב , מזכירה לנו התורה כי אנו נדרשים להיות מפוכחים מול המציאות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל joffe.dana@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

אינסטלטורים מומלצים בראשון לציון לשנת 2020