דף הבית / כללי / רצה לקלל ונמצא מברך

רצה לקלל ונמצא מברך

עם ישראל עבר שינוי מהותי ושינה גם את ההתייחסות אליו במזרח התיכון. הוא עם מלוכד, מסודר וצעיר. ממוצע הגילאים נע בין 20 ל-30 , והוא כבר אחרי שתי מלחמות מוצלחות.

עם ישראל עבר שינוי מהותי ושינה גם את ההתייחסות אליו במזרח התיכון. הוא עם מלוכד, מסודר וצעיר. ממוצע הגילאים נע בין 20 ל-30 , והוא כבר אחרי שתי מלחמות מוצלחות.

למרות זאת, בלק מלך מואב, מניח שעם ישראל לא יתקוף אותו באופן יזום. מואב הינו אחד מהעמים בני אברהם ובלק כבר ראה את התקדים בו ישראל לא נלחמו באדום, למרות סירובו לבקשתם לעבור בארצו. בלק חושש בעיקר מהשפעתו הסביבתית של ישראל.

מואב היו שטופים בזימה וגילוי עריות, חששו של בלק היה כי ערכי המשפחה של ישראל, יחלחלו למואב ובמלחמת התרבויות הזו הוא יכשל ויובס. במלחמה זו בישראל, בלק היה צריך את עזרתו של בלעם. בלעם משקיע במאמץ נגד ישראל שלושה ניסיונות נבואה ועצה אחת. כל ניסיון ממקום אחר ועם מיקוד אחר ובניסיון האחרון כבר מדבר על "נאום". מה האסטרטגיה שלהם וכיצד נכשלה?

בפעם הראשונה, בלק ובלעם עולים לבמות לבצע תצפית על השוליים של העם שאולי אינם ערכיים כשאר העם, על צאצאיהם של הערב רב ודרכם להעביר את הקללה לישראל כולו. מזימה זו לא מצליחה והקב״ה שם בפיו את הברכה הראשונה העוסקת בבסיסו של עם ישראל בחוסנו מול הסביבה ובהתרבותו למרות כל הצרות.

תמצית כוחו של עם ישראל הם אבותיו ויכולתו לשכון בדד בין העמים, בלא להתבולל ובלי ללכת בדרכם. מכאן לנצח כולל בדורנו נשתמש במשפט "הן עם לבדד ישכון".

כשניסיון זה נכשל, מנסה בלעם להוסיף ולשנות את יחסו של ה' לישראל. הם עולים הפעם לנקודת תצפית, ממנה רואים מעם ישראל פחות מאשר קודם, את אלו שהוצאו מתוך המחנה, אולי דרכם הקללה תתפוס. גם ניסיון זה נכשל ובלעם מברך הפעם את ישראל על תקופת ההווה והעתיד המיידי של כיבוש ארץ ישראל והשמדת אוייביו. הפעם בלעם מבין שסופית הוא לא יצליח להשפיע בנחשיו על החלטת הקב"ה, הנחשים והכישופים לא ישנו את האסטרטגיה של הקב"ה של ברכה לישראל.

אולם בלק נחוש ורוצה שבניסיון השלישי בלעם לא יצפה בכלל על ישראל אלא יהיה במקדש האלילים והעריות של מואב. אולם בלעם כאמור עבר מהפך זמני והפעם אינו צופה לאן שרוצה בלק, אלא הוא צופה על מחנה ישראל כולו ורואה את הסדר והצניעות. הפעם הוא נושא נאום חיובי וברכה מיזמתו ולא מנסה לקלל אלא מברך בברכה הנצחית של עם ישראל. ברכה זו עוסקת בעתיד ובאחרית הימים בהם עם ישראל ישכון לבטח בארצו.

לאחר שאסטרטגית הקללות נכשלה חוזר בלעם לעמדת היועץ, ומציע לפגוע בישראל דרך קשרי זימה ומחלוקת.

 

הכותב שימש כסגן הרמטכ"ל וכיהן בעבר כמפקד אוגדת עזה, מפקד פיקוד העורף ומפקד פיקוד המרכז. נמסר באדיבות אל"מ (במיל’) ניסים עזרא

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות