n
דף הבית / בקעת אונו / חדשות בקעת אונו / אמנת טבע אזורי נחתמה על ידי ראשי הרשויות בגוש דן

אמנת טבע אזורי נחתמה על ידי ראשי הרשויות בגוש דן

לנוכח שינויים האקלים, חתמו 12 ראשי עיריות, על אמנת טבע אזוריי במסגרתה הצהירו על כוונתם לשתף פעולה לגיבוש מדיניות סדורה ובת קיימא לשמירה ולטיפוח המרחב הטבעי

אמנת טבע אזורי 3
צילום: יעל צור

12 ראשי עיריות בגוש דן, ביניהם ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, ראש עיריית יהוד מונוסון יעלה מקליס וראש עיריית קריית אונו ישראל גל, חתמו בשבוע שעבר על אמנת טבע אזורי, שבמסגרתה הצהירו על כוונתם לשתף פעולה לגיבוש מדיניות סדורה ובת קיימא לשמירה ולטיפוח המרחב הטבעי לנוכח האקלים המשתנה. ההצהרה נחתמה בעקבות ועידת הטבע האזורי הראשונה מסוגה, שהתקיימה בחודש אוקטובר 2021, בארגון משותף של היחידות הסביבתיות של ערי גוש דן: אור יהודה, בת ים, גבעתיים, הרצליה, פתח תקווה, חולון, יהוד-מונסון, ראשון לציון, קרית אונו, רמת גן, רמת השרון ותל אביב-יפו.

מטרת הוועידה הייתה לבחון כיצד ניתן לייצר שיתופי פעולה לשימור המערכות האקולוגיות במרחב הטבעי המשותף, לייצר הסכמות לגבי מסדרונות אקולוגים חוצי גבולות עירוניים ולטפח קהילות של שומרי טבע בגוש דן. המערכת האקולוגית אינה מתוחמת בגבולות העירוניים, שכן ערים חולקות משאבי טבע ואקולוגיה, רצועת חוף, נחלים, בתי גידול ומסדרונות אקולוגיים. כדי להבטיח את איתנות המערכת ואת המשך תפקודה לנוכח שינויי האקלים, מכירים ראשי הרשויות בצורך לפתח שיתופי פעולה לטיפול במערכת האקולוגית.

גוש דן כולל 257 קמ"ר עירוניים שמתוכם 104 קמ"ר של שטחים פתוחים. העלייה במודעות ובפעילות לשימור המערכות האקולוגיות בערים, ניכרת בעיריות ובקרב התושבות והתושבים. בעשור האחרון הוכרו כ-250 אתרי טבע עירוני בגוש דן.

ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה, מציינת: "העיר אור יהודה נמצאת בעיצומה של תנופת פיתוח, שתשנה תוך עשור את פני העיר כולה. אני רואה חשיבות רבה בשילוב שיקולים של הגנה על הסביבה ועל הטבע העירוני בכל היבטי העשייה העירונית, בדגש על פנינת הטבע שלנו – נחל איילון. בימים אלה אנו מקדמים את הקמת פארק נחל איילון, כריאה ירוקה בשטח שהיווה במשך שנים החצר האחורית של העיר. הפארק בשטח 600 דונם מתוכנן בראייה מקיימת ותישמר הרצועה הטבעית של הנחל וגדותיו. בתקופת הקורונה התבררה מעל לכל ספק חשיבות המרחבים הירוקים הנמצאים בסמוך לבית שלנו, בהיותם מקום מנוחה והתאווררות. בנוסף, יש להם חלק חשוב בגיבוש קהילות וביצירת חוסן חברתי."

אמנת טבע אזורי 1
צילום: יעל צור

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "התפישה המיושנת לפיה העיר לכאורה מתקיימת במקביל לאיתני הטבע – היא כבר היסטוריה עתיקה. ברור לכולנו שריכוזי האוכלוסייה הצפופים והסביבה הטבעית – מקיימים אינטראקציה מתמדת. אלו משפיעים על זו שמשפיעה על אלו. אם תרצו במילים גדולות אז: אורבניזם ואקולוגיה כרוכים זה בזה. אנו מתמודדים מדי יום עם המתח המובנה שבין העיור המואץ – לבין הצורך בשמירה על הנחלים, חופי הים, המצוקים, בתי הגידול, השטחים הפתוחים וכל יתר הנכסים שבשטחינו. כמו תחומים אחרים, גם הטבע חוצה גבולות עירוניים, והדרך היעילה היחידה לפעול לשמירתו היא בשיתוף פעולה איזורי. במדינה קטנה כמו שלנו, ובפרט במטרופולין גוש דן הסבוך והצפוף – אין משמעות לפעולות עצמאיות של רשות מקומית. זה נכון ביחס לתחבורה, וביחס ליוקר הדיור, וביחס לקורונה ובוודאי שגם ביחס לפעילות האקולוגית. משבר האקלים הוא לקח חי לצורך הבהול בפעולה בנושא זה, בכל הכוח והמשאבים, ויפה שעה אחת קודם"

ישראל גל, ראש עיריית קרית אונו: "העיר קריית אונו נמצאת בתהליך צמיחה שמחייב אותנו לכל אורך הדרך לפתח ריאות ירוקות ותחבורה ירוקה כך שלצד כל פרויקט של התחדשות עירונית או פיתוח אזור חדש ניתן דגש לטבע עירוני, לשבילי אופניים ולגישה נוחה. ככלל, אנו משמרים את השכונה הוותיקה, בעלת האופי הכפרי כשעיקר הפיתוח הוא בפאתי העיר."

ראש העיר ישראל גל ושרת הגנת הסביבה תמר זנדברג
ראש עיריית קריית אונו ישראל גל ושרת הגנת הסביבה תמר זנדברג. צילום: עיריית קריית אונו

יעלה מקליס, ראש עיריית יהוד- מונסון: "אנו מחויבים ביהוד מונוסון, במקביל להליכי ההתחדשות העירונית ובניית שכונות חדשות, לשימור ערכי הטבע, הנוף והשטחים הפתוחים. אנו גאים בפיתוח ריאות ירוקות, גינות ופארקים, והפעלת מיזמים, גינות ובוסתנים קהילתיים, בשיתוף התושבים – למען עתידנו אנו ולמען הדורות הבאים."

אמנת טבע אזורי 2
צילום: יעל צור

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות