n
דף הבית / באר יעקב / פרשת ויצא- המידה העליונה ביותר

פרשת ויצא- המידה העליונה ביותר

מה בפרשה? מידותיה של רחל אמנו וצאצאיה ואיזו מידה מיוחדת ויחידה הצליחה להשיב את עם ישראל לארצו.

WhatsApp Image 2022-10-20 at 18.59.54
אילוסטרציה: PIXABAY

יעקב נאלץ לברוח לחרן מפני עשיו אחיו,שם הוא עבד שבע שנים אצל לבן עבור רחל. בליל החתונה, לבן החליף את רחל בלאה ללא ידיעת יעקב, וביום למחרת יעקב הבין כי לבן רימה אותו.

לפי חז"ל (עיין בבלי מגילה י"ג ע"ב), לפני החתונה יעקב נתן לרחל שלושה סימני קוד מסוימים, בהם הוא יוכל לזהות את רחל בחתונה. כאשר רחל שמעה שלבן רוצה להחליף אותה בלאה, היא מסרה את אותם סימנים סודיים ללאה. מתוך כך נשאלת השאלה, מדוע שרחל תהרוס לעצמה את החתונה ואת הזיווג?

רחל יודעת שאם היא לא תעזור ללאה אחותה הגדולה להתחתן עם יעקב- בסופו של דבר לאה יכולה להתבזות ע"י קרוביה, וממילא אף אחד לא ירצה את לאה. רחל מוכנה לסייע לתכסיס של לבן, לסכן את כל עתידה לטובת אחותה ולא לספר זאת לאף אחד.

יותר מזה, לפי חז"ל (תנחומא ויצא ו' א'), לאחר החתונה עם לאה, יעקב עדיין רוצה את רחל לאישה, ולכן הוא שולח לה מתנות דרך לבן. אבל, לבן מעביר את המתנות ללאה, ורחל רואה זאת מהצד ופשוט שותקת. אם נשים לב,גם צאצאיה של רחל ירשו את מידת השתיקה ומימשו אותה במצבים מאוד מורכבים וקשים:

לפי סדר הדורות, כאשר גביע יוסף נמצא באמתחת בנימין, למרות שבנימין מואשם בפשע שלא ביצע וכל הדרך חזרה למצרים הוא סופג מכות מהאחים- בנימין יודע כי יוסף הוא מושל מצרים ולכן הוא העדיף לשתוק.

כאשר שאול משבט בנימין קיבל את הנבואה על מלכותו באופן פרטי, הוא לא סיפר למשפחתו על היותו מלך ישראל: "וְאֶת דְּבַר הַמְּלוּכָה לֹא הִגִּיד לוֹ אֲשֶׁר אָמַר שְׁמוּאֵל" (שמואל א' י' ט"ז).

וכךגם נאמר על אסתר המלכה שהייתה משבט בנימין: "לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ"(אסתר ב').

מידת השתיקה העצומה של רחל אמנו עמדה לזכותנו אפילו במצבים קשים. מסופר כי לאחר חורבן בית המקדש הראשון, גדולי האומה ניסו לשכנע את הקב"ה להחזיר את ישראל לארצו, אבל אף אחד מהם לא הצליח. אברהם, יצחק ויעקב שעברו ניסיונות קשים מאוד בחייהם, ואפילו משה רבנו, מושיעם של ישראל- לא הצליחו לעורר את זכותם על עם ישראל. אבל רק כאשר רחל אמנו הזכירה את מידת השתיקה שלה שבאה לידי ביטוי במצבים הכי מורכבים- הקב"ה מסכים להשיב את עם ישראל לארצו: "בִּשְׁבִילֵךְ רָחֵל אֲנִי מַחֲזִיר אֶת יִשְׂרָאֵל לִמְקוֹמָן" (איכה רבה פתיחתא כ"ד).

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות