n
דף הבית / באר יעקב / פרשת ויגש- משיח בן יוסף

פרשת ויגש- משיח בן יוסף

פנינים לפרשת השבוע: האם ביהדות יש שני משיחים? מיהו משיח בן יוסף ומה תפקידו?

WhatsApp Image 2022-10-27 at 22.20.39
אילוסטרציה: PIXABAY

פרשת ויגש- משיח בן יוסף

מלבד למשיח בן דוד הידוע והמוכר, ישנו משיח נוסף הנקרא "משיח בן יוסף". דמותו של משיח בן יוסף מסתורית מאוד, הוא לא מוזכר בשום מקום בתנ"ך או במשנה. ישנו מקור אחד בלבד בכל התלמוד הבבלי בו מופיע משיח בן יוסף. בגמרא במסכת סוכה (נ"ב ע"א) מובא הפסוק: "וְסָפְדוּ עָלָיו כְּמִסְפֵּד עַל הַיָּחִיד וְהָמֵר עָלָיו כְּהָמֵר עַל הַבְּכוֹר" (זכריה י"ב י'). הנביא מתאר הספד עצום על אדם מסוים. הגמרא שם מבארת על מי מדובר: "חד אמר על משיח בן יוסף שנהרג" (בבלי סוכה שם).

הנביא ממשיך ומבטא את גודל הצער והכאב במילים: "בַּיּוֹם הַהוּא יִגְדַּל הַמִּסְפֵּד בִּירוּשָׁלִַם כְּמִסְפַּד הֲדַדְרִמּוֹן בְּבִקְעַת מְגִדּוֹן" (שם י"א). הביטוי עצמו מעט מוזר, מה עומד מאחורי זה?

בביטוי נרמזים שני סיפורים מתוך התנ"ך, בעזרתם נוכל להבין את כוונת המילים בנביא.

אחאב מלך ישראל נהג להרשיע ולהחטיא את ישראל בעבודה זרה, אך בסופו של דבר הוא מת במלחמה נגד מלך ארם "בֶּן הֲדַד בֶּן טַבְרִמֹּן בֶּן חֶזְיוֹן" (מלכים א' ט"ו י"ח).

בנוסף, מסופר על יאשיהו מלך יהודה שהיה מלך צדיק, והוא ביער את כל העבודה זרה מירושלים ומחוצה לה. בסוף ימיו הוא נפל בקרב מול פרעה מלך מצרים, וכך מתואר: "וַיָּבֹא לְהִלָּחֵם בְּבִקְעַת מְגִדּוֹ וַיֹּרוּ הַיֹּרִים לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ…וַיּוֹלִיכֻהוּ יְרוּשָׁלִַם וַיָּמָת וַיִּקָּבֵר בְּקִבְרוֹת אֲבֹתָיו" (דברי הימים ב' ל"ה כ"ב-כ"ד).

ע"פ חז"ל, בהספד של אחאב דווקא הרשעים בכו עליו, ואילו בהספד של יאשיהו הצדיקים התאבלו עליו. אם נשים לב שני המוטיבים המרכזיים בסיפורים של אחאב ויאשיהו מופיעים גם אצל משיח בן יוסף. מכאן ניתן להבין כי הצער על משיח בן יוסף הוא כל כך גדול וכואב עד שהצדיקים והרשעים יחד סופדים עליו.

לפי דברי רז"ל, משיח בן יוסף יהיה מנהיג גדול, שיחזק את עם ישראל מבחינה כלכלית, אך הוא עתיד למות במלחמת גוג ומגוג בגלל חטאיהם של ישראל. ובזמן הזה בא משיח בן דוד "וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג – אומר לפניו, רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים" (בבלי סוכה שם) ומחייה את משיח בן יוסף.

בהתחשב בעובדה שנבואה רעה לאו דווקא חייבת להתקיים – מי ייתן ונזכה שמשיח בן יוסף יינצל מהמלחמה ללא פגע, ונחזה בביאת משיח בן דוד במהרה בימינו.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות