n
דף הבית / באר יעקב / פרשיות מטות מסעי: שבחם של ישראל

פרשיות מטות מסעי: שבחם של ישראל

כמה זמן נמשך כל ספר במדבר על פי האירועים המתוארים שם?מדוע התורה מחסירה לא מעט סיפורים שהתרחשו לאורך הארבעים שנה במדבר? כיצד בא לידי ביטוי שבחם של ישראל בסוף הספר?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

נשאלה שאלה: כמה זמן נמשך כל ספר במדבר ע"פ האירועים המתוארים שם?

אני משוכנע שלא מעט יחשבו שהתשובה היא ארבעים שנה, אך למרבה ההפתעה, ספר במדבר נמשך על פני לא יותר משנתיים וחצי בלבד!

ניתן להוכיח את הטענה הזו על ידי המהלך הבא:

ספר במדבר פותח בתאריך א' אייר בשנה השנית לצאת בני ישראל מארץ מצרים. למעשה הפרקים א'-י"ט עוסקים בכל האירועים שהתרחשו בשנה השנייה, לפי שהתורה מציינת את השנה באותם פרקים: "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה בְמִדְבַּר סִינַי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית" (במדבר ט' א'), וכן: "וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּעֶשְׂרִים בַּחֹדֶשׁ" (שם י"א א'), ועוד.

עם זאת, בפרק כ' יש קפיצת זמן מהשנה השנייה לשנת הארבעים: "וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל הָעֵדָה מִדְבַּר צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן" (שם כ' א'). בהמשך הפרשייה מסופר על פטירת אהרון, והרי ידוע לנו כי ביציאת מצרים אהרון היה בגיל 83, והוא נפטר בגיל 123, שנאמר: "וַיָּמָת שָׁם בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים… וְאַהֲרֹן בֶּן שָׁלֹשׁ וְעֶשְׂרִים וּמְאַת שָׁנָה בְּמֹתוֹ" (שם ל"ג ל"ח-ל"ט). מכאן מוכח כי הפרקים כ'-ל"ו מתייחסים לשנת הארבעים. מתוך כך ברור לנו כי ספר במדבר מתאר אירועי תקופה של שנתיים בערך.

אם באמת המסקנה היא שספר במדבר נמשך שנתיים בלבד, מדוע התורה לא נתנה פרטים נוספים על כל שאר השנים במדבר?

אלא לפי שבאותם שנים, עם ישראל נאלץ להיענש בחומרה על חטא המרגלים, והתורה לא רצתה לציין את האסונות הרבים שפקדו את יוצאי מצרים במדבר, דבר שמדגיש את גנותם של ישראל.

למרות זאת, לקראת סוף הספר, התורה מביאה סיפורים שדווקא מציגים את שבחם של ישראל. בנות צלפחד ביקשו ממשה רבנו לקבל נחלה בארץ ישראל, מאחר ולצלפחד עצמו לא היו יורשים אחרים. ובעקבות אותה בקשה, בני שבט יוסף ביקשו ממשה רבנו לוודא שנחלתם לא תיאלץ לעבור לשבט אחר.

אותן בקשות מעידות על החיבה היתירה שהייתה לעם ישראל כלפי ארץ הקודש, וממילא אותו סיפור מדגיש דווקא את שבחם של ישראל.

כל עוד עם ישראל פועל למען פיתוח ארץ ישראל מתוך חיבה ואהבה יתירה – כך גם הקב"ה מחבב את ישראל עמו ומציג את שבחם בדפי ההיסטוריה.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות