n
דף הבית / בת ים / בת ים חינוך / בת ים: על רקע הווריאנט החדש, מחזיקת תיק הבריאות בריאיון מיוחד

בת ים: על רקע הווריאנט החדש, מחזיקת תיק הבריאות בריאיון מיוחד

עו"ד ענבל פלאח- יעקב מחזיקת תיק הבריאות בבת ים בריאיון ל"גל גפן" בת ים: "יום יום הורים שואלים אותי האם לחסן את ילדם ואני אומרת להם בפה מלא, תקראו, תלמדו, תעמיקו בנושא. אני לאחר למידה החלטתי לחסן את הילד שלי"

ענבל. צילום רויטל אלקיים
עו"ד ענבל פלאח- יעקב. צילום רויטל אלקיים

רגע אחרי הגעת חיסוני הילדים והווריאנט החדש מדרום אפריקה, עו"ד ענבל פלאח- יעקב מחזיקת תיק הבריאות בעיר בריאיון מיוחד ל"גל גפן" בת ים על היערכות העיר ובתי הספר לחיסוני הילדים ועל דרבון ההורים החוששים  לחסן את ילדיהם. 

יש לך ילדים בני 11 והם בגילים המתאימים לקבלת החיסון. את מתכוונת לחסן אותם?

"נכון, יש לי תאומים בני אחד עשרה ובפה מלא ולאחר העמקה בנושא בוודאי שאני אחסן אותם. את אורי יאיר חיסנתי, את שי-לי עוד לא מכיוון שהיא "זכתה" לחלות בקורונה ועדיין נושאת תו ירוק. אבל, אני יכולה להעיד שכשהורים פונים אליי אני מציעה להם להיכנס לאתר משרד הבריאות ולקרוא את נייר העמדה המפורט של האיגוד המקצועי של רופאי הילדים. במסמך יש להם נתונים מפורטים ואולי זה יעזור להם לקבל את ההחלטה הנכונה והמושכלת. אני חיסנתי את הילדים שלי רק אחרי שלמדתי את הנתונים ויודעת שזה יעיל ובטוח. כמובן שכמו כל הורה חששתי מתופעות לוואי החיסון אך יותר חששתי מלחלות בקורונה. לצערי, ביתי שי-לי כבר חלתה בגל הראשון אך אם אני יכולה למנוע מבני אורי-יאיר לחלות אני רוצה לעשות כך ויפה שעה אחת קודם. יש שיגידו שמחלה אצל ילדים היא זניחה ולא אקוטית אך עדיין יש סיכוי ללונג קוביד וPIMS (דלקת רב-מערכתית), לכן אני חושבת שכל הורה מחויב לילדו ולכן צריך לקחת אחריות וללמוד איך להגן על הילד שלו".

החיסונים הגיעו רק לאחרונה. האם ישנן הערכות לגבי היענות ההורים בעיר לחסן את ילדיהם?

"החיסונים הגיעו לא מזמן, ולכן קשה עדיין להעריך זאת. מאידך המון אנשים שואלים אותי האם כדאי לרוץ ולחסן את ילדיהם כי הם חוששים מהגל הנוסף שהגיע לפתחנו, ואני חושבת שבהסברה נכונה וחשיפה מתאימה תהיה היענות לא מבוטלת של ההורים. אני יודעת שבסקרים שערכו קופות החולים נמצא שלמעלה -50% הולכים לחסן את הילדים שלהם, שזה אף גבוה יותר מההיענות בגילאי 12-15, כנראה כי בגיל הזה גם לילד יש דעה מסוימת בנושא ואולי שם קשה יותר להורה לשכנעו. אני מחזיקה את תיק בריאות הציבור אך עדיין עורכת דין ולכן חייבת לקחת את זה גם קצת למקום המשפטי ויכולה לספר כי גם בתי המשפט מכירים בחשיבות חיסוני הקורונה ובהקשבה למומחים בנושא  ונתקלתי במקרה שהגיע לפתחו של בית המשפט: האם רצתה לחסן, האב התנגד לחיסון ובית המשפט ביקש לשמוע את דעתו של הילד בן ה-16 שביקש להתחסן כי הוא כדורגלן שמסתובב הרבה בעולם וחשוף לקורונה וחושש לחייו, בית המשפט בצורה יוצאת דופן האזין לדברי הקטין וביחד עם חוות דעת מומחים של העולם שכנע את האב בעמדת מומחי הבריאות ופסק שיש לחסן את הנער".

וכיצד בעירייה נערכים למבצע החיסונים? האם ישנה חשיבה לחסן גם בבתי הספר עצמם? האם תצאו בקמפיין עידוד להתחסן כפי שקרה בעבר?

"כמובן שקופות החולים כבר התחילו לחסן והורים מוזמנים לתאם תור ולחסן את ילדיהם, ברמת היערכות של הצוות המקצועי בעירייה מאמינה שזה ייקח עוד כמה ימים וברגע שמשרד הבריאות ייתן אישור וימליץ נצא בקמפיין רחב להורים ולילדים כמו הקמפיין לעידוד בני נוער שיצאנו איתו בעבר. בגדול, כל המערכות שלנו מוכנות לפעולה מהירה, התשתית שלנו קיימת ברמת היערכות לחיסונים בבתי הספר אך אנו מחויבים לחכות לאישור של גורמי הממשלה. אני חושבת שברגע שתהיה אפשרות לחסן גם במסגרת בתי הספר, כמובן ובדגש לאחר אישור ההורים, אנחנו נוכל להעלות את קצב ההתחסנות גם של הגילים האלה".

אנחנו עומדים בפתחו של אולי גל חמישי עם ווריאנט החדש שמכונה "אומיקרון". האם תהיה לכך השפעה על ההיענות לחסן את הילדים?

"אני באמת מרגישה צורך להתייחס גם מעט לנתונים שמפרסם משרד הבריאות שאולי ההורים לא ממש מודעים להם: מעבר לזה שקורונה עלולה להיות מחלה מסוכנת גם לילדים וזו עובדה, אנחנו יודעים ש206 ילדים ובני נוער אושפזו בבתי החולים מתחילת המגפה בישראל במצב קשה ולצערנו 11 ילדים ובני נוער נפטרו בזמן הקורונה.

1 מכל 7 ילדים שחלו והחלימו נותרו לאחר ההחלמה מקורונה עם תופעות ארוכות טווח (לונג קוביד), תופעות שמשבשות את השגרה לחודשים ארוכים ולא תמיד זניחות. כ-200 ילדים, ברובם בריאים, חלו בדלקת רב מערכתית והגיעו ברובם לאשפוז בטיפול נמרץ. הילדים האלו הם לא סטטיסטיקה. הם ילדים שפיתחו מחלה שהסתבכה.

גם אני לא רופאה אבל אני  חושבת שהחוכמה היא לדעת לבחון וללמוד את הנושא ובסופו של יום החיסונים שהגיעו לארץ נבדקו ואושרו רגולטורית על ידי ה- FDA וחברי ועדת המומחים (ACIP) של ה-CDC שהמליצו פה אחד על חיסון ילדים בני 5-11. נקודת המוצא שלי היא למה שהמלצה על חיסון אחד תהיה טובה לנו ועל חיסון קורונה לא"?

האם את רוצה להעביר מסר מסוים להורים, לא כחברת מועצה, אלא מהורה להורה?

"חשוב לי שהורים יבינו שקורונה פוגעת גם בילדים – ואנחנו עוד לא יודעים מה עלולים להיות הנזקים לאורך שנים, ברגע שהקורונה הופכת ע"י חיסון למחלה ברת מניעה גם עבור ילדינו, לעניות דעתי זכותם לקבל את ההגנה הזו כמו שאנו דאגנו להגן על עצמנו".

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-04-25 at 17.05.58_fc7c6cb1

בת ים: גבר במצב קשה בעקבות מכת חום

תפריט נגישות