n
דף הבית / ייעוץ / מדוע עם הגיל נפגעת לנו השינה העמוקה?

מדוע עם הגיל נפגעת לנו השינה העמוקה?

במהלך לילה שינה מלא של בין 7 עד 9 שעות שינה ישנם 5 מחזורי שינה בהם מופיעים גלי המוח ומשתלבים אלה באלה בהתאם לאופי הפעילות של המוח, במהלך שלבי השינה השונים מתרחשות פעולות מורכבות המאפיינות כל שלב ושלב.המאמרים הבאים יעסקו בהרחבה בפעילויות אלה.

מאת: ד"ר אירית שמשון – ולישון

Cute woman taking a nap after her massage
Image by tonodiaz on Freepik

למה היא כל כך חשובה?

השינה מאופיינת בשלושה גלי מוח עיקריים, הנמדדים במכשיר ה – EEG. גל הנמנום, ההירדמות
והיקיצה – גל אלפא. אורך הגל שלו משתרע בטווח שבין 13 עד 8 הרץ, מתמשך כ 5% מהשינה. גל
החלימה תטא המאופיין בתנועות עיניים מהירות (REM) ובשיתוק השרירים מהצוואר ומטה.

גל זה משתרע בין 7 ל – 4 הרץ ומתמשך בערך 25% מהשינה, ישנו שלב ארוך יחסית של שינה שטחית
הנמשך כ 50% מהשינה המאופיין במנוחה, בגלי אלפא עם כישורי שינה בתדר של 15 הרץ. שינה
עמוקה הנמדדת בין 4 עד 1/2 הרץ המתמשכת כ – 25% מהשינה.

במהלך לילה שינה מלא של בין 7 עד 9 שעות שינה ישנם 5 מחזורי שינה בהם מופיעים גלי המוח
ומשתלבים אלה באלה בהתאם לאופי הפעילות של המוח, במהלך שלבי השינה השונים מתרחשות
פעולות מורכבות המאפיינות כל שלב ושלב.

 

במהלך השינה העמוקה, קשה מאד להעיר את האדם הישן, בשלב הזה מתרחשות גם תופעות שינה כמו סהרוריות = הליכה מתוך שינה, הרטבה וסיוטים. יחד עם זאת זו השינה המחדשת ומרעננת ולמעשה מאפיינת את איכות השינה במיטבה. במהלך שינה זו מתרחשות פעולות רבות עוצמה בגוף ובמוח. המטרה של כל טיפול בשינה והשגת שינה רצופה מכוון להגדלת האחוזים של שינה עמוקה ואיכותית זו.

 

איך יודעים אם היתה לנו שינה עמוקה?
כולנו מכירים את המצב שבו אנחנו מתעוררים בבוקר, כאילו נולדנו מחדש. אנרגטיים, בעלי כוחות מיוחדים, לרוב עם חיוך ובתחושה שכל מה שהעיק או הכביד עלינו נשר מעצמו, הדאגות שהיו לפני השינה – לא נראות באופק, ה"שמים" הפנימיים" כחולים מתמיד ונקיים מכל עננה ולו הקלה ביותר. בימים כאלה הכל נראה אפשרי.

 

איך מגדילים את משך ההתרחשות של שינה עמוקה?
זוהי שאלת מיליון הדולר ובארסנל הכלים של "שינה רצופה" ישנם כלים רבים שמטרתם להגביר את השינה העמוקה ולחוות יותר מ"פעם באף פעם", את ההתעוררות הטבעית, ללא שעון, בדיוק בזמן המיוחד שקבענו לעצמנו. השעון הביולוגי שלנו פועל לטובתנו ומעיר אותנו בעדינות ובקלות, ללא צורך באמצעים קיצוניים. היום בעקבותיה של שינה עמוקה מספקת הוא יום בו מרגישים ש"הכל הולך בדרך שלנו".

 

האם בגיל מבוגר צריך פחות שינה?

מחקרים מראים שאין הבדל בנחיצות של שינה רצופה עד גיל 120. ישנו מיתוס לפיו אנשים מבוגרים זקוקים לפחות שינה. זו טעות שהשתרשה בתרבות שלנו עקב קשיי שינה רבים אצל מבוגרים, יקיצות מורבות בעיקר לשירותים או חוסר יכולת לחזור ולחולל שינה עמוקה או שנת חלום ולעיתים אפילו שינה שטחית, לאחר התעוררות, אחת או שתיים.
רבים מהפונים לעזרתי, פועלים בדרכים שונות בדרך המחבלת בשינה בלא יודעין. רבים מהם חושבים בטעות כי בגלל הגיל או מצב ייחודי כזה או אחר הם ממילא אינם ראויים לשנת לילה טובה ואיכותית. זה לא רק מצער אלא בעיקר דן אותם, במו ידיהם ובחוסר הבנה לחיים מאד מורכבים ובעלי אתגרי בריאות קשים מנשוא. יש נזק מצטבר שקשה להעריך את עוצמתו ופשוט אין סיבה לסבול. כל מי שקורא מאמר זה ומתמודד בתופעות כאלה – גם בגילאי 20 או 30 – מומלץ לא מחכות לגילאים בוגרים יותר על מנת להסדיר את השינה, אלא פשוט לפנות בכתב תוך ציון שם ומספר טלפון למייל: [email protected] ואחזור לתאם איתכם שיחת ייעוץ ראשונית.
מאחלת לכולנו שינה רצופה וחלומות פז

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות