n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / ראשון לציון: קברי המייסדים מתפוררים וקורסים, הרשויות לא לוקחות אחריות

ראשון לציון: קברי המייסדים מתפוררים וקורסים, הרשויות לא לוקחות אחריות

בית העלמין גני אסתר: קברים בני למעלה ממאה שנה של בני משפחות מייסדי העיר, התפרקו לחלוטין. תושבת העיר: "צריך להיות במקום כדי להבין את ההזנחה הפושעת". חברה קדישא: "הצורך בשיקום מוכר ומקודם על ידינו, מחכים לאישור תקציב עירוני". העיריה: "תוכנית השיקום שהוצגה אינה ברת ביצוע... אנו מקווים כי בקרוב יימצא פתרון"

קבר בית קברות 3 צילום ישראל פרקר
צילום: ישראל פרקר

מזעזע: קברי מייסדי ראשון לציון בבית העלמין גני אסתר מתפוררים וקורסים, אולם לעת עתה שיקומם תקוע והרשויות לא לוקחות אחריות על הטיפול עליהם.

תושבים שביקרו בעת האחרונה בבית העלמין בחלקת גבעת המייסדים לא האמינו למראה עיניהם. "צריך להיות במקום כדי להבין את ההזנחה הפושעת", אומרת תושבת העיר שביקרה בבית העלמין. "הקברים במקום מתפוררים, השיש מרוסק לחתיכות ויש שם כמה קברים מתפוררים שכמעט לא נותר מהם דבר. אי אפשר להישאר אדיש לנוכח המראות האלה. אם משקמים קברים בבתי עלמין יהודים בחו"ל, איך יכול להיות שפה בארץ מזניחים. זו חלקה של מייסדי העיר ראשון לציון. איפה הכבוד וההערכה?".

קבר בית קברות צילום ישראל פרקר

ביקור בבית העלמין חושף את ההזנחה הקשה. בחלקת הראשונים יש קברים בני למעלה ממאה שנים ורבים מהמשפחות המייסדות קבורים בה, כמו גיסין אברמוביץ ועוד. בכמה מהם החלק העליון של הקבר נראה כאילו נופץ, חלק מהקברים התפרקו כמעט לחלוטין ובכמה מהקברים קשה לדעת מי קבור בהם שכן החלק העליון התפרק לחתיכות קטנות והשמות נעלמו מהם.

קבר בית קברות 1 צילום ישראל פרקר

ישראל פרקר, הסטוריון ומתעד את העיר בצילומיו היה גם הוא במקום והזדעזע מההזנחה: "עצוב לראות את קברי בונה העיר בצורה כזו, זה עניין של שנים ולא מהיום"

מחברה קדישא ראשון לציון נמסר בתגובה לדברים: "התיעוד המדובר הינו של חלקת הראשונים בה נמצאים קברים מזה 100 שנים ואשר הצורך בשיקומה מוכר ומקודם על ידי החברה קדישא מזה שנים, למרות העובדה שהדבר אינו במסגרת המחויבות החוקית של החברה, אשר נדרשת לתחזק את המצבות למשך 25 שנים בלבד.

אנו שמחים לעדכן כי במסגרת פעילות זו, החברה קדישא מימנה הכנת תוכניות שיקום אדריכליות של המתחם כולו וקיימה ישיבות עבודה בנושא עם אנשי מחלקת השימור בעירייה, לאישור תקצוב נדרש לשיקום החלקה והקמת מוזיאון לכבוד מקימי היישוב שנטמנו במקום. אנו מקווים כי בזמן הקרוב נוכל להגיע לסיכום בעניין מול גורמי העירייה ולהוציא אל הפועל את מלאכת השיקום".

הדמיה לשימור קברים – חברה קדישא

הדמיה לשימור קברים – חברה קדישא

עם זאת, מעיריית ראשון לציון נמסר כי התוכנית של חברה קדישא אינה ברת ביצוע. "חברה קדישא היא הגורם המופקד על ניהול ותחזוקת בתי העלמין בעיר, ובעבר הציגה רעיון תכנון ראשוני למתחם גבעת המייסדים בבית העלמין בגני אסתר. גורמי העירייה בדקו את היתכנותה ונמצא כי היא לא מעשית וברת ביצוע.

לאור חשיבות המתחם, העירייה ביצעה סקר שימור, כחלק מסקרים שונים שנערכים ברחבי העיר, והוחלט שראוי לשמרו. אנו מקווים כי בקרוב יימצא הפתרון מול חברה קדישא על מנת שהחלקה הראויה לשימור, תישמר כראוי".

קבר בית קברות 2 צילום ישראל פרקר

צילומים: ישראל פרקר

 

(בתי לוין)

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מתן דיל

ראש העיר מתן דיל מציג: פסטיבלים לא, שיפוצים ויועצים כן

תפריט נגישות