n
דף הבית / באר יעקב / פרשיות בהר-סיני בחוקתי: כוכב נופל

פרשיות בהר-סיני בחוקתי: כוכב נופל

מדוע היהודים החליטו למרוד ברומאים בהנהגת בר כוכבא? האם חכמי ישראל תמכו במרד? האם מרד בר כוכבא באמת היה הכרחי?

WhatsApp Image 2022-10-27 at 22.20.39
אילוסטרציה: PIXABAY

פרשיות בהר-סיני בחוקתי: כוכב נופל

מרד בר כוכבא נחשב למרד המפורסם ביותר של העם היהודי נגד האימפריה הרומית. כבר עברו שישים שנה מאז חורבן בית המקדש השני, ועדיין הרומאים ממשיכים לשלוט ביהודים באכזריות רבה. גזירות השמד רק הולכות ומחמירות, ומידי יום יהודים נהרגים על רקע יהדותם ואמונתם. כך למשל מתואר בדברי חז"ל לגבי שיח מזעזע בין יהודים בכלא הרומאי טרם הוצאתם להורג: "מה לך יוצא לישרף? – על שקראתי בתורה, מה לך יוצא ליצלב? – על שאכלתי המצה" (מכילתא שמות כ' ה'). באותה תקופה, המצב בארץ ישראל היה איום ונורא, נראה היה שגורלנו נחרץ לאבדון.

עד שבסופו של דבר, היהודים החליטו לשים קץ לשלטון הרומי בארץ, ולנסות להחזיר את המלוכה והעצמאות המדינית לעם ישראל. בר כוכבא, או בשמו המקורי 'שמעון בן כוסבה', היה המנהיג של המרד עצמו, ובתחילת הדרך הוא הוביל את היהודים לניצחונות רבים נגד הרומאים.

בר כוכבא קיבל תמיכה מרבית גם מצד חכמי ישראל. אפילו ר' עקיבא שהיה גדול הדור של אותה תקופה – חיזק את בר כוכבא והיה לצדו לאורך כל הדרך, ואף ראה את בר כוכבא כמלך המשיח: "רבי עקיבה היה דורש: 'דרך כוכב מיעקב' – דרך כוזבא מיעקב" (ירושלמי תענית כ"ד ע"א).

אך לצערנו הרב, מרד בר כוכבא נכשל, היישוב היהודי בארץ ישראל חדל מלהתקיים, ויצאנו לגלות ארוכה של כאלפיים שנה. עד שחזרנו הביתה, הקמנו את מדינת ישראל החדשה, השבנו את ירושלים עיר הקודש והחזרנו את המלכות לישראל.

עם זאת, לא מעט פעמים נשאלת השאלה הגדולה: האם באמת מרד בר כוכבא היה הכרחי? הרי ברור לנו כי קומץ קטן של לוחמים יהודים לא יצליח להביס אימפריה עוצמתית כמו רומא.

מרד בר כוכבא מבטא את הרצון והשאיפה לחירות לאומית בארץ ישראל. המציאות של שלטון נוכרי בארץ שמטרתו למחוק את חלומותיו של העם היהודי, ולהרחיק אותם מן התורה והמצוות – היה רעיון בלתי נסבל. לכן, עם ישראל נאלץ להיאבק על קיומו ועל זכותו ההיסטורית בארץ ישראל.

אמנם מרד בר כוכבא נפל, אך המשאלה של העם היהודי להיות חופשי בארצו – אינה נופלת לעולם.

\

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

תגובה אחת

  1. שולמית חנימוב

    מקסים ישר כוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות