n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / "הצילום הוא תרפיה ומרגוע לנפש"

"הצילום הוא תרפיה ומרגוע לנפש"

כ- 30 שנה מתעסק עו"ד משה בן ארצי מראשון לציון בתביעות נזיקין ונחשף למראות וסיפורים קשים, התרפיה שלו היא צילומי טבע, בעיקר ציפורים, צילומיו המרשימים זכו להתפרסם בארץ ובעולם במגזינים ובאתרים יוקרתיים "מתוך הקושי והעומס מצאתי את המרגוע לנפש, את הצילום", הוא מספר

שלדגים לבני חזה – בחיזור, הזכר מעניק תשורות לנקבה
צילום: בן ארצי

"הצילום עבורי הוא מעין תרפיה לעבודה התובענית בה אני שרוי כעורך דין  בהתמודדות יומיומית מול גופים גדולים למען מגוון אנשים שנפגעו בגופם כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית וכו".

מה יש בצילום ציפורים שגורם לך לתרפיה?

"היציאה לטבע מהווה אתנחתא בה אני יוצא 'לקחת נשימה' בסטודיו של הטבע, טעינת מצברים של ממש".

הוא בן 57, תושב ראשון לציון, נשוי לסימונה, עורכת דין במקצועה, ואבא לשלושה ("עומר בן ה-27 סיים תואר בכלכלה ומערכות מידע ועובד כאנליסט בבנק לאומי, נועה בת ה-21 השתחררה משירות צבאי ולפני לימודים, עידו בן ה-19, חייל ביחידה מובחרת, ויש גם את טומי הכלב").

בן ארצי עורך דין מוערך ומוכר בתחום הנזיקין (תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית ועוד) ידע כבר בילדותו שיהיה משפטן. "כשהייתי בן חמש הוריי חיפשו אותי לראשונה בפורים לעורך דין. תמיד ידעתי שזה הייעוד שלי, לעזור לאנשים", מספר בן ארצי שחי את עולם המשפט כ- 30 שנה.

לאחר שסיים תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה חברתית באוניברסיטה העברית בירושלים, התחתן בן ארצי עם סימונה וטס לאנגליה ללמוד תואר משפטים באוניברסיטת שפילד. כשסיים את הלימודים חזר לארץ.

העיסוק בתחום גורם לו עד היום לסיפוק רב. "העובדה שעזרתי להמון אנשים במסגרת תפקידי היא סיפוק אדיר", הוא מספר ל"גל גפן ראשון לציון".

משרדו שוכן בבניין UMI סמוך לקניון הזהב ומדובר במשרד משפחתי.

puffin – פאפין- תוכי ים
puffin – פאפין- תוכי ים.
צילום: בן ארצי משה

איך זה לעבוד עם בני המשפחה?

"תענוג. יש גיבוי הדדי. עם אחי רמאל אני עובד מאז ומתמיד. הוא עורך דין מעולה שמחזיק גם בתואר שני בדיפלומטיה בהצטיינות".

"בעבר הייתי שותף גם במשרד בבאר שבע", הוא ממשיך ומספר. "טיפלתי בתיקים בטחונים מסווגים ובכל תיק משפטי, בין אם ארצה או לא, מכניסים את הנשמה והרגש".

זה גורם למעמסה נפשית, לא?

"כן, בהחלט. בעבר, ייצגתי שני נערים שברחו מבית הספר, נכנסו לשטח אש, סמוך לכור בדימונה, ונפצעו קשות. נער אחד אחד איבד את מאור עיניו, השני נפגע קשה בגפיו. זה היה סיפור קשה. בדואים חילצו אותם ומסוק פינה אותם לבית החולים.

"התנהל מאבק קשה עם משרד הביטחון והצלחתי להשיג פיצויים גבוהים שעזרו להם לשקם את החיים. כשמנהלים כזה תיק ונחשפים לתיאורים ולתמונות זה מצלק את הנפש. אלה דברים שנותנים לך פרופורציות ביחס למהות החיים והשליחות שלי כעורך דין".

משה
צילןם: בן ארצי משה

למה בחרת דווקא בתחום הזה?

"זה תחום שבו אתה מרגיש כמשפטן שאתה עוזר לאנשים שנפגעו. הרי אין תחליף לבריאות. בתחום בו בחרתי לעסוק רואים דברים קשים מאוד, הרבה מוות, פציעות איומות והקושי הרגשי גדול מאוד. מתוך הקושי והעומס מצאתי את המרגוע לנפש, את הצילום".

בן ארצי החל לצלם עוד כשהיה ילד. כנער עסק בעיקר בצילומי ספורט לעיתונות המקומית. כיום, את שעות הפנאי הוא מקדיש לצילומי טבע, חיות ובעיקר ציפורים. שיטוט בדפי הפייסבוק והאינסטגרם שלו חושף עד כמה צילומיו מקצועיים, מלאי צבע, חדות ובעיקר מרשימים וייחודיים.

לפני שבע שנים, בעקבות אירוע קשה, הפך מצלם חובב למקצוען. "במסגרת שירותו הצבאי בסיירת צנחנים בני עומר (ייבדל"א) נטל חלק במבצע צוק איתן. הצוות של בני נקלע למארב בו מפקדם ספג כדור בראשו, חייל נוסף קיפח חייו וחלק מחבריו נפגעו בגופם, אותה תקרית קשה שינתה את חייו של עומר וחיי.

"הקושי היה עצום. זה ריסק אותי נפשית. הרגשתי שאני חייב משהו לנשמה ושם הצילום, שהיה עד אז חובבני, הפך לחלק מחיי. זה מרפא לנפש. לצאת לטבע, לנשום, להטעין מצברים ובעיקר להמתין לרגע הנכון ואז לתעד".

בן ארצי מאופק ושומר על צניעות. הוא לא מתהדר בהישגיו, אבל זה המקום לציין שצילומיו זכו להתפרסם הן בארץ והן בעולם במגזינים ובאתרים נחשבים ויוקרתיים. בין השאר, תמונותיו הכל כך ייחודיות, שמתעדות רגעים נדירים של בעלי הכנף, ובהם זנים נדירים, התפרסמו במגזין "טבע הדברים", ב"מגה פיקסל אינטרנשיונל", ב"טופ פוטוגרפי אוף דה וויק", ב"אגודה הישראלית לצילום טבע", ובאתר היוקרתי birds-photos.com.

למה החלטת להתמקד דווקא בציפורים?

"התחלתי לצלם ציפורים וגילית שצילום ציפורים זה יציאה לטבע, למקומות מאתגרים שהציבור לא מגיע אליהם. לצורך כך אנחנו מטיילים בארץ ובעולם עם קבוצה קטנה ומצומצמת מאוד של חברים שותפים לתחביב, משוגעים לעניין".

משה בן ארצי
צילום: בן ארצי משה

יש מקום מיוחד בארץ שבו אתה אוהב לצלם ציפורים?

"אגמון ראשון (במערב ראשון לציון, ב"ל) היה בעבר הרחוק אחד המקומות היפים לצילום חיות בר. ראשון הייתה מפת דרכים לציפורים בנדידה. לצערי, השינוי העירוני-האורבני פגע בטבע באופן משמעותי והביא לירידה ניכרת עד חידלון של הופעת עופות בפרט במיקום זה חבל".

"בטבע", הוא ממשיך ומספר. "אתה צופה בתופעות שמדהימות אותך ומשאירות אותנו לא פעם פעורי פה ועל זה נאמר מה רבו מעשייך. גם האפיקורסים שבחבורה משוכנעים שיש מי שמנהל את היקום. מגוון התחפושות של הציפורים השונות, הפונקציונליות של הצבעים המגוונים, סוגי מקורים וההדדיות בינהם וכו' – משאירים אותנו משתאים נוכח המבניות הסדורה והמרשימה".

מה הצילום שאתה הכי גאה בו? צילום שאתה רואה בו הישג של ממש?

"אין צילום שאתה הכי גאה בו כי תמיד אתה רוצה לצלם צילום טוב יותר. לא ניתן להצביע על צילום ספציפי".

ובכל זאת, אם היית אמור לבחור תמונה אחת.

"צילמתי נץ גדול בהולנד והאיכות והיופי שלו זה משהו מיוחד. הצילום הזה זכה להמון הערכה מקצועית".

מה עצת הזהב שלך לצלם מתחיל?

"על מנת להגיע להישגים טובים ומרשימים, בפרט בטבע, צריך עין חדה עם פרספקטיבה מעניינת שתרתק את הצופה. ניתן להגיע לזה עם הרבה מאוד סבלנות. זו ממש סבלנות אין קץ.

"נדרשת גם יסודיות. זו תכונה שמאפיינת אותי גם במישור המקצועי כעורך דין. אני תמיד משתדל לא לתת לפרטים הקטנים לחמוק מעיני".

יש ציפור שאתה חולם לצלם ועדיין לא הצלחת ?

"אני חולם להגיע לאנטרקטיקה", הוא מפתיע. "יש שם גם ציפורים נדירות ומרתקות לצד דובי קוטב".

מתי נזכה לראות תערוכת צילומים שלך?

"כשאצא לפנסיה", הוא צוחק.

משה 4
צילום: משה בן ארצי

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

עציצים

ראשון לציון:מכת גניבת עציצי נוי ברחבי העיר

תפריט נגישות