n
דף הבית / רחובות / צרכנות רחובות / חוק המצלמות בגני הילדים – למה רק עכשיו?

חוק המצלמות בגני הילדים – למה רק עכשיו?

בסוף שנת 2018 נחקק חוק המחייב להציב מצלמות במעגל סגור בגני ילדים, במעונות יום ובפעוטונים. אבל מדוע בעצם היה צריך לחכות כל כך הרבה זמן לחקיקה בנושא?

גני ילדים
צילום: Pixabay

חוק המצלמות בגני ילדים אומנם נחקק לפני כשנתיים, אך רק לאחרונה – בשנת הלימודים תשפ"א, שנפתחה ב-1 לספטמבר 2020 – הוא יושם בפועל. כל מוסד חינוכי שיש בו שבעה פעוטות ומעלה מחויב בהצבת מצלמות, המשדרות רק תמונות ללא קול. המטרה היא כמובן לשמור על ביטחונם של הילדים ולהרתיע מפני פגיעה.

מי רשאי לצפות בצילומים

החוק בגרסתו הנוכחית מאפשר צפייה למספר מצומצם של גורמים, ובהם: משטרת ישראל, גופי התביעה וכן גורמי פיקוח. בנוסף המשטרה יכולה לאפשר גם להורי הפעוטות לצפות בצילומים, כל עוד אין הדבר משבש הליכי חקירה ומשפט. החוק קובע כי מי שישתמש בסרטונים בניגוד להנחיות (צפייה, העתקה, העברה), ירצה עד חצי שנת מאסר.

לאחרונה אף פורסם באתר הארץ כי הממשלה מקדמת הצעת חוק נוספת, שתאפשר גם למפקחים על המעונות והפעוטונים לצפות בתוצרי המצלמות. נכון לעכשיו הם רשאים לעשות זאת רק כאשר יש חשד לפגיעה, והחוק החדש ירחיב את סמכויותיהם.

התחשבות בכל הצרכים

גני ילדים, מעונות יום ופעוטונים נמצאים במצב מיוחד, בו הם למעשה משרתים 3 סוגי "לקוחות": הילדים מצד אחד, ההורים מצד שני ולבסוף גם הצוות המקצועי כמובן. מכיוון שמצלמות האבטחה הן נושא רגיש בהיבטים רבים, יש לאזן בעדינות הראויה בין צורכיהם של שלושת הקודקודים הללו בכל מוסד.

כאן המקום לציין שהחוק אינו הרמטי לחלוטין, ולא כל גן או מעון מחויבים ביישומו. לדוגמה – אם לפחות 70% מההורים אינם מעוניינים בכך, אין חובה להתקין מצלמות במוסד החינוכי של ילדיהם. כמו כן – גם גנים, מעונות ופעוטונים הנמצאים בדירת מגורים אינם חייבים במצלמות.

לא מחכים לממשלה

לעומת המוסדות שכעת חוייבו להציב מצלמות לראשונה בתולדותיהם, יש כאלה שלא ישבו בחיבוק ידיים ועשו זאת כבר מזמן. ברשת מעונות יום דובדבן, המקימה ומפעילה מעונות יום לגיל הרך בפיקוח משרד העבודה והרווחה, מותקנות מצלמות אבטחה כחלק בלתי נפרד מתפישת העולם של הרשת.

מכיוון שבטיחות הילדים ורווחתם נמצאים בחשיבות ראשונה במעלה, לא תמיד צריך לחכות לחקיקה כדי לחולל את השינוי הרצוי, או כדי ליישם בפועל את הנחוץ להגנת הפעוטות. מעבר לכך מפעילה רשת דובדבן גם מארג של מפקחות אזוריות מוסמכות, העורכות סיורים וביקורים במעונות השונים, שומרות על קשר רציף עם ההורים ובאחריותן נמצאים (בין היתר) כל היבטי הבטיחות והביטחון.

היישום בשטח

אין ספק שחלף זמן רב מדי עד קבלת ההחלטה, החקיקה והיישום בפועל במוסדות השונים. מרגע שיהיה ברור ומובן מאליו שכל מעון, גן ופעוטון מרושתים במצלמות – הדבר אמור לשמש אמצעי הרתעה יעיל.

כעת נותר רק לחכות ולראות האם החוק החדש אכן יעשה את עבודתו נאמנה, וימנע מקרי פגיעה והתעללות. ומה באשר למקרים שיתועדו בעיני המצלמה? האם עדות מצולמת אכן תספיק להרשעה ולענישה חמורה? את זאת נשאיר לגופי החקירה והמשפט.

 

 

*כתבה פרסומית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-04-16 בשעה 12.20.50_d25fccf8

"אנחנו רוצים לתת לכולם הזדמנות לטעום"

תפריט נגישות