n
דף הבית / בת ים / פרשת ואתחנן: חג האהבה

פרשת ואתחנן: חג האהבה

מדוע יום ט"ו באב נקרא בדורות האחרונים בשם חג האהבה? איזה אירוע היסטורי התרחש באותו יום ומה הוא מסמל? מהן שלושת סוגי האהבות הקיימות בישראל?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

 

לאחר שעברנו את ימי האבל על חורבן בית המקדש, אנו מתקדמים לקראת מועד מיוחד ביותר: יום ט"ו באב. לא סתם אותו תאריך נקרא גם בדורות האחרונים בשם 'חג האהבה', משום שהוא מציג חידוש של קשר מסוים בין שניים.

ברחבי ספרות חז"ל מוזכרים אירועים היסטוריים שהתרחשו ביום ט"ו באב, והם מתארים את הרעיון של ההתחדשות. כך מובא בתלמוד: "אלא ט"ו באב מאי היא [מהי השמחה ביום הזה?]… יום שהותר שבט בנימין לבוא בקהל" (בבלי תענית ל' ע"ב).

לצערנו לא תמיד הייתה אחדות בתוך עם ישראל. שנים בודדות לאחר הכניסה לארץ, פרצה מלחמת חורמה בין כל שבטי ישראל נגד שבט בנימין, בגלל שמועה על אישה שעונתה למוות בגבעת בנימין. תוצאות המלחמה היו אכזריות: שבט בנימין כמעט נכחד לחלוטין, ונותרו רק שש-מאות גברים מבני בנימין.

במהלך המלחמה, שבטי ישראל נדרו שלא לקיים נישואין עם בני שבט בנימין. אחרי שרוחות המלחמה נרגעו, הוחלט כי שבט בנימין יתפתח מחדש מאנשי בנימין ובנות יבש גלעד שלא נכחו במעמד השבועה. המלחמה הסתיימה ביום ט"ו באב, וכדי לציין את היום בו נוצרו המון זוגות חדשים בישראל – קבעו את אותו תאריך לחג המסמל אהבה בין בני זוג, ואת האחדות הנצחית בין כל שבטי ישראל: "וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג יְהוָה בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה" (שופטים כ"א י"ט).

מלבד החשיבות של קשר בין איש ואישה והאחדות בעם ישראל, ישנה מגמה נוספת: קשר רוחני בין הקב"ה לישראל עמו. שימו לב מה מודגש בפרשת השבוע שלנו: "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק יְהוָה בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים. כִּי מֵאַהֲבַת יְהוָה אֶתְכֶם וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵיכֶם…" (דברים ז' ז'-ח'). מתוך כך, חשוב שגם אנחנו נביע את אהבתנו כלפי הקב"ה בחזרה, על ידי מצוות ומעשים טובים.

ט"ו באב מסמל יום של התחדשות וחיזוק הקשר בין בני הזוג, לכן מומלץ מאוד דווקא באותו יום קדוש לשמח את החצי השני שלך עם איזו מתנה יפה, וכל המהדר על ידי יציאה לבילויים מהנים וכדומה – הרי זה משובח.

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות