n
דף הבית / באר יעקב / פרשיות תזריע מצורע: צרות מצורעות

פרשיות תזריע מצורע: צרות מצורעות

כיצד נעמן הפך להיות שר צבא בתוך רגע? מדוע נעמן לקה בצרעת? מה היה כל כך חמור במעשה של גיחזי?

ספר תורה PIXABAY
אילוסטרציה: PIXABAY

 

מסופר על אחאב מלך ישראל שתכנן לערוך מלחמה נגד ממלכת ארם כדי להשיב בחזרה את רמות גלעד לשטחי ישראל. לקראת תחילת המערכה, חייל טירון ושמו 'נעמן' מצבא ארם, ניסה להכין את הקשת שלו עבור המלחמה, ובאחת הבדיקות, הוא ירה חץ לכיוון מחנה ישראל בטעות, מה שנקרא "כדור תועה". רק שאותו חץ ביצע פגיעה ישירה בנקודת התורפה של השריון של אחאב מלך ישראל, דבר שהוביל למותו (כך מבואר במדרש תנחומא תהילים מזמור ע"ח).

כאשר מלך ארם גילה על כך שאחד מחייליו הצליח להוריד את מלך ישראל, הוא מיד העלה את נעמן לדרגת שר הצבא המלכותי. בעקבות כך, נעמן החל להתגאות על ההישג האדיר שלו, ולא מעט פעמים הוא החזיק טובה לעצמו כדי להגדיל את כבודו בעיני כולם. ובגלל הגאווה והשחצנות, נעמן לקה בצרעת: "וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם… הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע (מלכים ב' ה' א').

בעקבות שמועה על אלישע הנביא שהיה ידוע באותות ובמופתים, נעמן בליווי של חיל כבד הגיע לביתו של אלישע כדי לנסות לקבל תרופה לצרעת. אלישע שלח שליח אל נעמן וציווה עליו לטבול בנהר הירדן שבע פעמים וכך הוא יתרפא. ואכן נעמן טבל בירדן כפי שציווה אלישע הנביא, ולאחר הטבילה השביעית – נעמן נרפא מהצרעת. נעמן שב בחזרה אל אלישע בדברי תודה אין-סופיים, ויחד עם זאת, הוא אף הבטיח שלא יעבוד עבודה זרה אלא רק את ה' אלוקי ישראל.

אלישע סרב לקחת שכר מנעמן על הטיפול הרפואי, אך 'גיחזי' משרתו של אלישע – לא ראה את זה בעין יפה. לכן מיד לאחר שנעמן יצא לדרכו, גיחזי עצר אותו וביקש ממנו תמורה על ריפוי הצרעת. אמנם גיחזי חזר בידיים מלאות, אך הוא לא ידע איזה נזק הוא עולל. עד לאותו רגע, נעמן היה בטוח כי נביאי ישראל הם אנשים נדיבים, שלא רודפים אחר ממון, אך בגלל מעשה גיחזי – נעמן חזר בו מדבריו, ונוצר מצב של חילול ה'. גיחזי נענש על מעשיו וצרעת נעמן הכתה בו: "וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג" (שם פס' כ"ז).

חשוב לזכור כי עם ישראל הוא נציג של דבר ה', ולכן עלינו להתנהג כראוי בעיני הסובבים אותנו, על מנת שנוכל להוביל לקידוש ה' בעולם

WhatsApp Image 2022-10-19 at 16.22.19
כותב הפרשה: אביתר חנימוב בוגר הישיבה התיכונית לאומניות ולמדעים בר אילן ת"א. תלמיד ישיבת ההסדר קרני שומרון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות