n
דף הבית / עמוד הבית ראשי / זיכרון מהתופת: סיפורו של יקיר רמת גן מרדכי צ'כנובר

זיכרון מהתופת: סיפורו של יקיר רמת גן מרדכי צ'כנובר

מרדכי צ'כנובר,עבר את השואה כשהיה ילד בפולין, הוא שרד את התופת ומלווה משלחות של תלמידים מרצה בפני קהלים שונים בארץ ובעולם על זכרונותיו משם.

מרדכי צ'כנובר מרמת גן
מרדכי צ'כנובר מרמת גן

מרדכי צ'כנובר מרמת גן יחגוג השנה את הגיעו לגיל 100,הוא נולד במאקוב מזובייצקי שבפולין בשנת 1924 להוריו מאיר צבי-הירש ורחל (רוחצ'ה), בן אמצעי בין אחיותיו רבקה וחנה-הדסה.

בספטמבר 1939, ימים מעטים לאחר כיבוש מאקוב מזובייצקי בידי גרמניה, נשלח מרדכי לעבודת כפייה. בסוף 1940 הועברו יהודי העיר לרובע היהודי ובסוף 1941 הוקם גטו. מרדכי נשלח לעבוד במחנות עבודה שונים והוחזר אל הגטו לפני חיסולו. ב-18 בנובמבר 1942 חוסל הגטו והיהודים הכלואים בו נשלח לגטו מלווה.

בשישה בדצמבר 1942 גורש מרדכי לאושוויץ יחד עם בני משפחתו ועירו. עם הגעתם, נשלחו בנות המשפחה אל תאי הגזים באושוויץ-בירקנאו ואילו מרדכי ואביו הועברו למחנה בונה-מונוביץ (אושוויץ 3) ידיו של האב קפאו, הוא אושפז ועקבותיו נעלמו. מרדכי נשלח לאושוויץ-בירקנאו ועבד בתיקון גגות. עם התארגנותה של מחתרת הזונדרקומנדו באושוויץ, סייע לה מרדכי בשליחויות ובהעברת מסרים. ב-28 באוקטובר 1944 הועבר מרדכי אל מחנה שטוטהוף ובהמשך הוא נשלח למחנה דאוטמרגן ולבסוף לברגן-בלזן, שבו שוחרר ב-15 באפריל 1945. עם השחרור פגש מרדכי מחדש את אביו במחנה העקורים פלדאפינג והשניים עלו ארצה בספטמבר 1945 .

במלחמת העצמאות שירת מרדכי בחטיבת אלכסנדרוני. לאחר שחרורו מהצבא החל מרדכי לעבוד בשירות התעסוקה. בשנת 1950 נישא מרדכי לדבורה, אותה הכיר בעבודתו.

מרדכי מתנדב ב"עמך", ארגון סיוע לניצולי שואה, ובאגודה למען האסיר. מתחילת שנות התשעים מעיד מרדכי בבתי ספר ברחבי הארץ על קורותיו בשואה. הוא נוסע לפולין כאיש עדות עם קבוצות מבוגרים ובני דורות ההמשך, ואף כמדריך, בהיותו דובר את השפה הפולנית ובקיא בגאוגרפיה ובהיסטוריה של אזורי הביקור.

מרדכי עוסק בהנחלת זכר השואה לדורות הבאים. הוא מסר דפי עד לזכר בני משפחתו שנספו בשואה. באמצע שנות התשעים נסע עם אשתו, בנותיו ונכדתו הגדולה לפולין, בעקבות ימי ילדותו ובעקבות קורותיו בשואה. המסע הוביל אותו ללוות כאיש עדות מסעות של בני נוער לפולין וכן "עדים במדים" – משלחות קציני צה"ל לפולין. על קורותיו בשואה הוא מרצה במוסדות חינוך וצבא. בשנת 2012 הדליק מרדכי משואה בבית לוחמי הגטאות.

החל מתחילת שנות האלפיים מרצה מרדכי בפני משלחות צה"ל ומלווה משלחות צה"ל ותלמידים לפולין. ״הנסיעות הללו, הן עם קבוצות הנוער והן עם המבוגרים, דורשות ממני הכנה מוקדמת של החומרים, אך אני מרגיש לא רק כאחד שבא לדבר אלא כשותף שווה ומלא לחוויות הרגשיות המלוות מסע מן הסוג הזה.

מרדכי מרצה בארץ ובעולם בפני קבוצות מבקרים מחו"ל, כולל פולנים, בפולנית ובגרמנית. ספרו האוטוביוגרפי "מרחוק כוכב מנצנץ" יצא לאור בשנת 2005 ותורגם לפולנית, גרמנית ואנגלית.למרדכי ולדבורה שתי בנות, שישה נכדים ותשעה נינים

זו השנה השנייה שבה עיריית רמת-גן מאמצת את פרויקט ״זיכרון בסלון במרחב הציבורי״ ומקרינה בכיכרות העיר לאורך יום השואה כולו עדויות של שורדי השואה. השנה יוקרנו סיפוריהם של שורדי השואה יוסף באו ז"ל ומרדכי צ'כנובר, יקיר העיר רמת גן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-05-02 at 12.30.04_f7573065

נהגת נפצעה בתאונה באזור התעשיה בת ים

תפריט נגישות