X

התערוכה: ״הראית איזה יופי״

תערוכת יחיד מוזיאלית ראשונה לגיל גורן במוזיאון הרמן שטרוק, דיאלוג חוצה זמן בין עבר להווה

התערוכה: ״הראית איזה יופי״
צילום: גיל גורן


מאת: סמדר רון , בלוגרית אמנות, מסקרת תערוכות ומוזיאונים בארץ ובעולם .


הביקור  במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה הצליח לרגש אותי בגלל החיבור בין עבר לעתיד, בין אידאולוגיה לאסתטיקה, ובין דימוי אישי לזיכרון קולקטיבי.
המוזיאון,  שהיה הבית של האמן הרמן שטרוק , אחד מאמני ההדפס החשובים בארץ ובגרמניה במחצית הראשונה של המאה ה 20 , מציין השנה 100 שנים להקמתו של בית שטרוק.

סמדר רוןסמדר רון עם האמן גיל גורןצילום: סמדר רון


התערוכה  “הראית איזה יופי”, שמוצגת עכשיו במוזיאון, היא  מיצג אמנותי רב-חושי, שמציעה דיאלוג בין-דורי נדיר: בין עבודותיו החדשות של האמן גיל גורן לבין עבודותיו של האמן הרמן שטרוק. במובן הזה, הבחירה לשילוב בין גורן לשטרוק היא לא רק מחווה היסטורית, אלא גם אמירה עכשווית על המשכיות, זיכרון ופרשנות מחודשת של ערכים.
שני האמנים נולדו בתקופות שונות לחלוטין, אך חותרים למקום דומה: להבין את תפקיד האמנות בהקשר ציבורי. שטרוק  איש העולם הגדול, דתי, ציוני נלהב ראה באמנות שליחות.  גורן , שפרש לאחר שני עשורים מעולם הפרסום והתמסר כולו ליצירה , הוא  אמן ישראלי בולט בסצנה הבינלאומית, הציג בתערוכות רבות בעולם וזכה בתואר Best Solo Exhibitor ביריד האמנות היוקרתי Spectrum במסגרת Art Basel 2024 במיאמי. סגנונו נושא השפעות ברורות של פופ-ארט ,בין היתר של אנדי וורהול, ג’ספר ג’ונס ורוי ליכטנשטיין , אך הוא מעבד את ההשפעות הללו לכדי שפה אישית וישראלית מובהקת, עשירה בצבעוניות, טקסטים ומחוות חזותיות רב-רובדיות. סגנונו של גורן צבעוני, עז, ולעיתים מתריס, אך תמיד מדויק. הוא עושה שימוש בטכניקות מגוונות, ביניהן ציור, הדפס, רקמה וצילום, ויוצר שפה עשירה שבה כל עבודה היא גם יצירה חזותית וגם מסר.
במרכז התערוכה מוצבת עבודת וידאו חדשנית בשם “המפגש”, המתארת מפגש דמיוני אך מרתק שנוצר בין השניים באמצעות בינה מלאכותית. זוהי שיחה שאינה מתנהלת במילים בלבד, אלא גם בשפה חזותית. היא מעלה שאלות על ערכים, על דימוי האדם, על לאומיות  ועל יופיו של הדיאלוג עצמו.
התערוכה משתרעת על פני ארבעה חדרים במוזיאון, וכוללת בין היתר דיוקנאות אייקוניים של שטרוק (הרצל, ביאליק, איינשטיין, פרויד) לצד עבודות של גורן שנעשו במדיה מגוונת : מיצבים, גובלנים, צילום ורקמה.
העבודות “שישה דיוקנאות”, “עזה”, “אירופה”, “שני שקרים” ו-״הראית איזה יופי מנסחות יחד קריאה חזותית מחודשת של הזהות היהודית ישראלית. גורן מתכתב עם יצירות ההדפס הקאנוניות של שטרוק, אך עושה זאת באומץ יצירתי, תוך שהוא מציע פרשנות חדשה לערכים של דור אחר. 
 התערוכה אינה רק הצהרה אמנותית, היא מצליחה להיות גם פיוטית וגם פוליטית, גם אישית וגם קולקטיבית.
ממליצה מאוד
 אוצרת: שירלי משולם
מועד נעילה: 27.2.2026
 מוזיאון הרמן שטרוק, חיפה
 שעות פתיחה:
א’, ג’, ד’ – 10:00–16:00 | ה’ – 10:00–18:00
קישור למוזיאון:
https://www.shm.org.il