X

בשורה ליזמים והתושבים: זמני משך הזמן לאישורי בנייה ואכלוס יקוצרו דרמטית

שר הפנים משה ארבל העניק הבוקר (ה') לוועדה המרחבית לתכנון ובניה 'זמורה' שאמונה על מועצות מזכרת בתיה, קריית עקרון ובני עי"ש, מעמד עצמאי המקנה לה סמכויות נרחבות לאישור תוכניותגדולות ושינוי ייעוד קרקעות. 

בשורה ליזמים והתושבים: זמני משך הזמן לאישורי בנייה ואכלוס יקוצרו דרמטית
צילום: יחסי ציבור

הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה 'זמורה שאחראית על מועצות מזכרת בתיה, קריית עקרון ובני עי"ש קיבלה הבוקר (חמישי) מעמד של ועדה עצמאית, והפכה לאחת הוועדות היחידות מבין 36 הוועדות המרחביות בישראל לבעלת סמכויות מורחבות. האישור ניתן במהלך אירוע הרמת כוסית לרגל ראש השנה במעמד שר הפנים משה ארבל, ובהשתתפות ראשי המועצות המקומיות במרחב התכנון של הוועדה; ראש מועצת מזכרת בתיה וגזבר הוועדה גבי גאון, ראש מועצת קריית עקרון אילן ירימי, ראש מועצת בני עי"ש אריה גראלה, רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון, יו"ר ועדהמחוזית מרכז מיכה גדרון, יו"ר מנהלת תקומה הנכנס ותושב מזכרת בתיה האלוף(מיל') יפתח רון-טל, ראש מועצת מזכרת בתיה לשעבר רפי אלול, יושבי ראש ועדותמרחביות ושורה של ראשי רשויות מקומיות באזור השפלה.

המהלך מבוסס על תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה שמעניק סמכויות נרחבות לוועדות מקומיות ומרחביות אשר נמצאו "מקצועיות ויעילות", כך שיוכלו לפעול בצורה עצמאית יותר בתחומים מרכזיים. המהלך נועד לשפר את יעילות התכנון והבנייה באזור מרחב התכנון של הוועדה, לצמצם חסמים ביורוקרטיים ולהוות זרז לפיתוח בהתחדשות עירונית וקידום פרויקטים במסחר ותשתיות במזכרת בתיה, קריית עקרון ובני עי"ש. 

הסמכויות החדשות מתחלקות לשלוש קטגוריות עיקריות. אישור תוכניות בניין עיר (תב"ע): עד היום, כל שינוי בתב"ע נדרש לעבור אישור מהוועדה המחוזית, דברשהוביל לעיתים קרובות להארכה משמעותית של הליכי התכנון. עם המעמד החדש, תוכל הוועדה לאשר תב"ע באופן עצמאי, תוך צמצום משך הזמן לאישור לחודשים בודדים. בכך לדוגמה, הוועדה תהיה מוסמכת מעתה לאשר תוכניות איחוד וחלוקה של מגרשים, הרחבת דרכים בתוואי מאושר, והגדלת שטחים לצורכי ציבור כגון מוסדות חינוך, גנים ציבוריים ותחנות משטרה. כך גם בכל הנוגע לשינוי ייעוד של קרקעות. כחלק מהסמכויות החדשות, הוועדה תוכל לאשר שינויים כגון כמו הסבת שטחים מתעשייה למסחר או משטחי מסחר לדיור מוגן. כך ניתן יהיה להתאים את התכנון לצרכים החדשים של האזור ולשפר את היכולת להעניק פתרונות דיור, מסחר ותעסוקה לתושבים. בנוסף, הוועדה תקבל לידיה כלים משמעותיים לאכיפה, כולל יכולת להטיל קנסות ולהוציא צווי הריסה לבנייה בלתי חוקית ללא צורך בפסק דין של בית משפט. כלים אלו יאפשרו לה לפעול במהירות ולוודא עמידה בתקנות, דבר שלא היה אפשרי בעבר ברמה המקומית.

"הסמכויות החדשות צפויות להשפיע לטובה על איכות חיי התושבים ועל ממשקי העבודה מול היזמים", הדגיש יו"ר הוועדה אלון יוניאן שהודה לשר על מידת האמון הגבוהה שצפויה לקצר מאוד את זמני האישורים לפרויקטים ומיזמי הבנייה השונים. "השינוי נוגע לתושב הן ברמת הפרט, במתן היתרים נוספים וחדשים, והן ברמת המרחב בשדרוג השטחים הציבוריים, מבני ציבור והוספת תשתיות בתחומים כמו חינוך ובריאות. גם תהליך האישור של היזמים ייעשה פשוט יותר ויאפשר להם להתחיל פרויקטים בלי עיכובים משמעותיים". בנוסף, הוא מציין שהסטטוס החדש יגביר את השקיפות בתהליכי העבודה של הוועדה. "זהו המשך המגמה שלנו בשנים האחרונות לשים את נושא השקיפות במרכז העשייה של הוועדה. כעת התהליכים ינוהלו באופן ישיר ברמה המקומית, ללא צורך בהעברות לגופים מחוזיים, מה שיאפשר פרסום מידע עדכני ושקוף יותר לציבור".

שר הפנים משה ארבל שיבח את עבודת הוועדה וציין: "זמורה פועלת באזור שמשנה את פניו בשנים האחרונות וצפוי לגדול באופן דרמטי בכמות התושבים ובהיקף הפרויקטים החדשים. הוועדה הוכיחה יעילות ואיכויות ביצוע ברמות הגבוהותשתורמות רבות לפיתוח האזור כולו, ואני גאה להעניק לכם את הסמכויות החדשותכוועדה חלוצה מבין הוועדות המרחביות. זהו צעד משמעותי להפחתת עומסים עלהוועדה המחוזית ולהאצת תהליכי הבנייה".

art