X

קבלתם דו"ח תנועה עם נקודות? המדריך המלא לביטול הנקודות, ומה אסור שתעשו!

מכירים את התחושה הכובת שמתלווה לדו"ח על עבירת תנועה, הכולל בתוכו גם נקודות? רוב הנהגים יעדיפו לשלם קנס כפול, אבל להימנע מהנקודות שיכולת לגרום לנזק משמעותי הרבה יותר * אז איך ניתן לבטל אותן? ומה הטעויות שחייבים להימנע מהן? עו"ד גלעד משולם, מומחה בדיני תעבורה, מגיש לכם את המדריך המלא

  • י"ד אלול התשפ"ד
קבלתם דו"ח תנועה עם נקודות?  המדריך המלא לביטול הנקודות, ומה אסור שתעשו!
צילום: יח"צ

עו"ד גלעד משולם פגש עד היום אלפי נהגים ונהגות, שקיבלו דו"חות תנועה עם נקודות, מצב העלול לגרור סנקציות משמעותיות, רבות מהן כלל לא מוכרות לנהג הממוצע. "נהגים רבים יעדיפו לשלם קנס מוגדל ואפילו כפול, העיקר שיצליחו לבטל את הנקודות הנלוות לדו"ח והעיקר שרישיונם לא יהיה בסכנה". במקרים רבים אכן כדאי ומומלץ לנהג לעשות כן, אחרת עלול למצוא עצמו במצב חמור בהרבה מהקנס שקיבל, כולל השלכות מרחיקות לכת על המשך נהיגתו בתקופה הקרובה ו/או בכלל, אומר עו"ד משולם.

 

הסיבה לחשש הרב מנקודות החובה, נובע לא רק מהסנקציות הנלוות לפי שיטת הניקוד,  אלא גם בגלל חוסר הבהירות בחוק לגבי האפשרות לביטולן. "החוק מפרט בדיוק כמה נקודות תקבלו על כל עבירה, אבל לא אומר כלום על ביטולן". במילים אחרות "החוק אינו מקנה לאף גורם סמכות למחוק נקודות, גם לא לשופט. מכאן, הדרך לבטל את הנקודות, הנה באמצעות זיכוי הנאשם או באמצעות תיקון סעיף האישום לסעיף שאינו נושא לצידו נקודות".  

 

נהגים ונהגות אינם יודעים שניתן לבטל את הנקודות כאמור ופשוט משלמים את ברירת הקנס ומקבלים את הנקודות. שיטת הנקודות אינה פשוטה ולא קל להבינה על נפתוליה, אבל אם תימנעו מכמה טעויות, תוכלו בהחלט לנסות ולבטל אות את הנקודות", מרחיב עו"ד משולם.

 

בשיחה ראשונית , עוה"ד ישאל את הנהג שאלות בסיסיות, יבצע מספר

בדיקות ויאבחן את הסיכונים הצפויים לו במידה שתרשמנה לחובתו הנקודות. לצד זאת, תיערך גם בחינה ראשונית של החומר הקיים, כבר בשלב זה. כך יוכל עוה"ד להעריך את סיכויי הצלחת התיק וביטול נקודות החובה. "יש לא מעט מקרים שאנחנו ממליצים לנהג לשלם את הקנס, לא לפני שהבין את כלל הסיכויים מול הסיכונים שבהליך. לצד זאת, ראוי להדגיש כי כאשר המלצתנו לנהג היא כן להתקדם בטיפול משפטי בתיק, סיכויי ההצלחה גבוהים מאד".

 

מהן הסיבות המרכזיות שיאפשרו לכם את ביטול הנקודות?

בראש ובראשונה, מציאת כשלים טכניים בדו"ח עצמו. תאריכים, מקום האכיפה, אי ציון נתונים שיש לציין, אי התאמה בשמות, האם אתם אלה שביצעו את העבירה (במקרה של מצלמת מהירות, למשל, ודו"ח שהגיע הביתה בדואר), ועוד.

הסיבה השנייה והעיקרית היא זיהוי כשלים מהותיים בחומרי החקירה.

ליקויים או כשלים בחומרי החקירה קיימים כמעט בכל דו"ח, החל מכלל בהוראות נוהל הפעלת ממל"ז שהשוטר לא הקפיד, סתירות בין דו"חות השוטרים, החסרת פרטים חיוניים בפרק "נסיבות המקרה", סתירות בין סרטון מצלמת הגוף לרשום בדו"חות ועוד.  זכרו- אם שוטר לא מילא באופן מלא אחר הוראה זו או אחרת, תהיה לכך השלכה על יכולתה של התביעה להוכיח את האשמה ומכאן, עשויה התביעה לבוא לקראת הנאשם, לתקן את סעיף האישום ואפילו לבטלו.

 

כדי להצליח ולבטל את נקודות החובה, תידרשו להימנע מכמה טעויות קריטיות:

 

טעות ראשונה: למהר ולשלם את הקנס

נהגים רבים חושבים שאם ימהרו לשלם את הקנס, הדבר יעזור להם לבטל את הנקודות בעקבות 'התנהגות טובה'. ההיפך הוא הנכון. תשלום הקנס מעיד על קבלת אחריות והודאה באשמה ולכן נהג שמשלם את הקנס יורשע בביצוע העבירה ויצבור מיידית את נקודות החובה. ביטול הנקודות לאחר תשלום הקנס הוא מורכב יותר לכן, הצעד הראשון הנדרש הוא לבדוק, עוד לפני תשלום הקנס, את האפשרות לפעול

 

 

למנוע רישום נקודות, באמצעות עו"ד מומחה לנושא.

במקרים רבים, נאלץ לבקש להישפט, כדי לבחון את חומר הראיות ולנסות

 

להתמודד עם הנקודות עד לביטולן בבית המשפט. ביטול הנקודות לפני ששילמתם

את הקנס, נעשה ברוב המקרים במסגרת הגעה להסדר טיעון אבל לשם כך אני נדרשים להגיש בקשה להישפט בתוך 90 יום מיום קבלת הדו"ח. במידה ושילמתם את הדוח, תידרשו להגיש בקשה להארכת המועד לבקשה להישפט. הבקשה מוגשת לשופט תעבורה שיבטל את הרשעתכם רק אם יחליט כי התקיימו התנאים הקבועים בחוק - הליך שסטטיסטית, סיכוייו אינם גבוהים במיוחד.

 

טעות שנייה: לבקש להישפט בכל מקרה

למרות הסעיף הקודם, אין להסיק מכך שתמיד עדיף למהר ולהישפט. בחלק קטן מהמקרים, בעיקר אם צברתם בעבר עבירות דומות או אם לא נמצאו בדו"ח כשלים מהותיים, ייתכן תעדיפו למצות מספר פעולות שניתן לבצע בשלב זה באמצעות עו"ד תעבורה או אף לשלם את הדו"ח ולספוג את הנקודות. זכרו כי בית המשפט לא יהיה כבול לקנס המקורי והגשת בקשה כזו מביאה עימה את הסכנה כי בית המשפט יחמיר את העונש המקורי שקיבלתם פעמים רבות גם באופן משמעותי, כולל הפעלת עונשים על תנאי מהרשעה קודמת, החמרת העונש לאור עבר קודם או בקשה שהוגשה ללא כל טענה אמיתית גם לא לכאורה ועוד.

 

עו"ד גלעד משולם מספר על מקרה מתקופת היותו תובע תעבורה בשירות המדינה, שם נהג שביקש להישפט על עבירת שימוש בסלולרי בזמן נהיגה, הגיע לבדו למשפט וכפר באשמה. למשפט הגיע הנאשם עם עדייו ולאחר דיון קצר, הרשיעה אותו השופטת בדין ולאחר שהבינה כי לחובתו לא פחות משבע עבירות קודמות דומות. בו במקום, הוחמר ענשו ובמקום קנס של אלף שח בלבד, נגזרו עליו שבעה חודשי פסילה, קנס של 7000 שח וכמובן - רישום הנקודות.    

 

טעות שלישית: החלטתם להישפט? אל תלכו לשם לבד!

לרוב המוחלט של נהגים ונהגות בישראל אין את הידע והכלים שיש לעורכי הדין המתמחים בדיני תעבורה, לכן- סביר שלא תצליחו לייצג את עצמכם נאמנה. הן אם

 

קיבלתם מהשוטר הזמנה לדין ובין אם בחרתם להתמודד עם דוח ברירה, כדי לזכות בייצוג ראוי בבית המשפט, עליכם לשלוט בכל רזי המסמכים והפרוצדורות, לשים לב להזזת מועדי הדיון (דבר שקורה פעמים רבות) ולהימנע ממצב שבו תישפטו שלא בנוכחותכם.

 

מכאן, המלצתנו היא להתייעץ עם עו"ד תעבורה בכל מקרה שקיבלתם דו"ח תנועה. במקרה של ברירת קנס חשוב לעשות זאת בתוך 90 הימים ולפני שמשלמים את הקנס !  בתיק הזמנה לדין, רצוי טרם מועד הדיון הנקוב בדו"ח. באופן זה, תהיו בטוחים שאתם מבינים את מצבכם המדויק ואת ההשלכות האפשריות בכל דרך פעולה אפשרית. כך, תצמצמו את מידת הסיכון ותוודאו שהתיק הסתיים באופן המיטבי עבורכם, לאור נסיבותיו.

 

 

עו"ד גלעד משולם הא בעלי משרד עו"ד גלעד משולם המתמחה בדיני תעבורה ונמנה על צוות המומחים של זאפ משפטי

דוחות נהיגה עורכי דין

art