X

מבקשים סליחה

  • כ"א אלול התשע"ז

מי ליאור

טלי צ'רנר, מנהלת אגף התרבות בחברה העירונית: "ביום כיפור אני פותחת את חדרי לבי ומארחת את המסקנות והתובנות, על מנת שאוכל ליישם אותן הלכה למעשה. "סליחה ראשונה אני רוצה לבקש מילדיי, שלא הצלחתי לשנות את חוקי הטבע ולהוסיף שעות נוספות ליממה, כדי לשהות יותר במחיצתם. סליחה ממי שלא חייכתי אליו כי הייתי עסוקה בדברים אחרים, ממי שלא ברכתי לשלום מפני שהראש היה טרוד, או על כל מילת כעס, או מבט זועם שיצאו שלא במכוון...סליחה גדולה".
טלי צ'רנר
ג'קי ג'קסון, קריקטוריסט ובעל הטור איפה הילד בידיעות אחרונות (80): "גדלתי בבית מסורתי ששמר על מנהגי החגים. את הצום התחלתי כבר בגיל 11 מתוך החלטה אישית ורצון חופשי. בכיפור נהגתי להתפלל עם אבי במבנה בית חולים בעיר העתיקה שלפני מלחמת השחרור. אני מכבד את יום הכיפור מבלי לשאול שאלות מיותרות. אני מבקש סליחה מאותה ידידה שהייתה בקורס למורים, כשאני הייתי מפקד קורס לגרפיקה בנח"ל. באחד הימים היא הודיעה כי עליה לצאת מוקדם יותר הביתה כדי להגיע לספר. מאחר שהייתי מאוהב בה חזק, בדיתי סיפור מלבי כי יש לי את ההכשרה המקצועית לכך והתנדבתי לספר אותה. אני שאחזתי לראשונה מספריים בידי, התלהבתי ומתוך התרגשות סיפרתי אותה עוד ועוד כדי ליישר פגמים... בתום התספורת היא נראתה כמו בן חסר אונים. אני מבקש ממנה סליחה על שהיא כל כך התביישה לצאת מפתח חדרה, ובוודאי שלא לסופשבוע, למרות שאני הרווחתי מכך חיים משוגעים איתה. סליחה יקירה".
ג'קי ג'קסון מימין
משפחת אלייב
אלייב אללו (85) ראש וראשון לשבט המוסיקאים של משפחת אלייב: "יום הכיפורים זה יום חשוב מאין כמותו. הוא מאפשר לכל מי שטעה בדרכו או מעד קלות אפילו להתנצל, לבקש סליחה ולחשוב על כך ביום הכי שקט בשנה שמאפשר לנו לחדור לתוך הנפש פנימה. ממי אני מבקש סליחה? רק מבורא עולם, סליחה שמצטרפות אליה המון תודות על שמגיל תשע כילד יתום מהורים ועד היום, לא נטש אותי והוביל אותי להישגים מרשימים. הקמתי משפחה לתפארת יחד אשתי עדינה, גידלנו שלושה ילדים שהולידו שמונה נכדים ושני נינים, וכולנו על הבמה ללא יוצא מן הכלל, מופיעים בכל העולם. כיום אפילו עובדים על תקליט חדש. ובכל זאת הסליחה תמיד במקומה". דאלי שרון, פיזיותרפיסטית: "היחס שלי ליום כיפור חיובי מאד. זה יום שמאפשר לכל יהודי באשר הוא להתחבר לאל, להביט אל תוך הנפש פנימה ולעשות לזיכוכה כדי להכשיר אותה לבאות. זאת תוך תפילה ובקשה גדולה שנחתם בספר החיים ושנעשה רק טוב ונהיה אנשים טובים מכילים ומסייעים. "אני מבקשת סליחה כמובן מכל אדם שפגעתי בו בשוגג. מבקשת סליחה מעצמי על שאני לא מספיקה את כל מה שרציתי לממש ולא עלה בידי, במישור האישי, המשפחתי והחברתי. חתימה טובה לכולם" .
שרון דאלי
ד"ר אפי משה, רו"ח, מנכ"ל איזי מדיה ישראל, חבר דירקטוריון בחברה הכלכלית: "יום כיפור הוא עבורי בעיקר יום של חשבון נפש. זה יום בו הכול נעצר, הזמן עומד מלכת ואני צם. זה הרגע בו אני חש הזדהות עמוקה עם האוכלוסיות מעוטות היכולת ומבין יותר מכל את הצורך בהושטת יד לזולת בכלל ולמשפחות החלשות בפרט. אני רוצה לבקש סליחה מכל החולים והנזקקים שפנו אלי במהלך השנה ולא עלה בידי לסייע להם. אני מבקש סליחה מכל התושבים והאזרחים שביקשו ממני סיוע ולצערי לא עלה בידי להביא לפתרון מצוקתם. אני מבקש סליחה מבתי שנפטרה ממחלה קשה, על כי בעודה בחיים לא הקדשתי לה יותר ולא ביליתי במחיצתה עוד ועוד".
ד"ר אפי משה
משה אידלמן
אידלמן משה (90) ניצול שואה: "היחס שלי ליום כיפור, לפני השואה היה כמו היחס להורים שלי. הם לא היו דתיים אבל היו מסורתיים. ההורים שלהם, הסבא וסבתות, כולם היו דתיים מאד וחלקם נהרגו ונרצחו בשואה, על לא עוול בכפם, כולל אבי ואחי היחיד. לאחר השואה שאלנו הכיצד, איך קרה הדבר, חיפשנו תשובות לשאלות והדתיים השיבו כי כך אלוהים פסק. אני שואל איפה היה אלוהים כשנרצחו ששה מיליון יהודים, בהם ילדים וטף שלא כפרו מעולם, חפים מפשע וטהורים? זה למעשה מה שהרחיק אותי מהדת. כיום כשאני סבא לארבעה נכדים אני לא בעד ולא נגד הדת, אבל לא הולך לבית כנסת ולא מתפלל. ממי אתה מבקש סליחה? "מאנשים שאולי פגעתי בהם לא בכוונה, ומאלוהים, למרות הכל".
חדשות העיר

art