n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / ראשון לציון: "העסקים המקומיים הם הלב הפועם של העיר"

ראשון לציון: "העסקים המקומיים הם הלב הפועם של העיר"

לכבוד יום העסקים הקטנים, ראש העיר רז קינסטליך, מסביר איך מתמודדים עם התקופה הקשה, מה דעתו על הרעיון להעניק תקן של ערים ירוקות כתומות ואדומות וגם, הרעיון לפתרון מצוקת חנייה במרכז העיר

רז קינסטליך. צילום: עידן גרוס
רז קינסטליך. צילום: עידן גרוס

כמעט שנתיים לאחר שנבחר לתפקיד ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, מנווט את הספינה העירונית בימים של חוסר ודאות בכל כך הרבה תחומים. משבר נגיף הקורונה טרף את הקלפים גם עבור עסקים מקומיים רבים שמצאו עצמם במלחמת הישרדות יומיומית בניסיון להימנע מסגירה כואבת. חלקם נאלצו להרים דגל לבן ופנו למחוזות המאיימים של האבטלה הגואה. דווקא בימים אלו, משתדלת העירייה לסייע ככל יכולתה לעסקים הפועלים בתחומי העיר ולאחרונה היא אף יצאה בקמפיין מיוחד הקורא לתושבים לרכוש מהם על מנת לתמוך ולחזק אותם בשעתם הקשה. בריאיון ל"גל גפן" אומר קינסטליך השבוע: "העסקים המקומיים הם חלק מהמרקם העירוני של העיר, הלב הפועם של העיר שחשוב מאוד לצמיחתה וחוסנה של ראשון לציון. אנחנו רואים בהם שותפי דרך לחיזוק המרקם העירוני. בסופו של דבר זה העסקים המקומיים הם החמצן והמנוע של התושבים. כשעסק נמצא בקשיים זה משפיע לא רק על הבעלים אלא גם על התא המשפחתי שלהם ועל העובדים שלהם, שכל אחד מהם מתמודד עם המשבר וההשלכות שלו.

בחודשים האחרונים יש לנו עלייה של עשרות אחוזים בכמות הפניות לרווחה וחלקן מגיעות מתושבים שנאלצו לסגור את העסק שלהם ונקלעו לקשיים. אם העסק נפגע זה פוגע בתושבי העיר בדרך כזו או אחרת".

 

עד כמה מדיניות העירייה בזמני שגרה מוכוונת לסייע להם להתפתח ולגדול?

"מרגע שהמשבר העמיק ונכנסנו לסגר, מיד הבנו שהראשונים להיפגע הם בעלי העסקים הקטנים שמרווח הנשימה שלהם מוגבל מאוד. רשות מקומית לא יכולה לסייע כלכלית לעסקים פרטיים, זו הסמכות של משרדי הממשלה ולכן נדרשה מחשבה יצירתית מאוד איך אנחנו מנצלים את הכלים שכן נמצאים בידינו כדי לסייע ולהיטיב איתם על מנת לצלוח את המשבר הזה".

 

אתה מרגיש את המצוקה של העסקים המקומיים בעיר בתקופה האחרונה?

"בוודאי, פונים אליי בעלי עסקים, מתקשרים אליי כל הזמן. אני עוקב אחרי כל עסק שנסגר ולצערי אנחנו רואים מגמה של עסקים שנסגרים. יש אנשים שאומרים לי שהם רגע לפני סגירה והם מנסים כל חבל הצלה. לצערנו הידיים שלנו די כבולות מבחינת עזרה בארנונה כי זה כרוך באישור של שר הפנים אבל כשנודע לנו על ההטבה נתנו אותה באופן מיידי. אני רוצה לקרוא לכל תושבי העיר שבעל העסק זה בסופו של דבר השכן שלהם מימין או משמאל ולומר להם – 'בואו נעשה את הקניות שלנו בראשון לציון, זה צו השעה שלנו'. תמיד אומרים שאנחנו נבחנים בשעת משבר, אז עכשיו אנחנו מתמודדים עם משבר מאוד גדול וצו השעה הוא להגיע ולעזור אחד לשני".

 

האם בכל זאת ישנה דרך בה העירייה יכולה לסייע לבעלי העסקים בעיר בעקבות התפרצות נגיף הקורונה?

"הנחיתי את כל גורמי העירייה לחשוב על דרכים, כל אחד בתחומו, לסייע לעסקים. אז ראשית, אימצנו מיד את החלטות הממשלה לגבי פטור מארנונה לעסקים לשלושה חודשים וכן אישור אוטומטי של רישיונות העסק הזמניים. שני אלו יחד מורידים חלק מהכאב ראש והאי וודאות של בעלי העסקים. מעבר לזה הנחיתי את רישוי עסקים לאפשר למסעדות ובתי קפה להתרחב בהצבת שולחנות וכסאות ובתנאי שמדובר בהתרחבות על שטח ציבורי שאינה פוגעת בנגישות. בנוסף אנחנו יוזמים את יום העסקים הקטנים ומאפשרים להם לפרסם בפלטפורמות העירוניות שלנו ומעודדים את תושבי העיר להתגייס אחד למען השני ולעשות את קניותיהם בתוך העיר".

 

מה דעתך על הרעיון להעניק תקן של ערים ירוקות כתומות ואדומות בהתאם לנתוני התחלואה של התושבים המתגוררים בשטחן?

"אני בגדול בעד היוזמה אבל הכל צריך להיות פרופורציונאלי. אם אומרים שהמדד לעיר כתומה הוא עיר בה יש מעל ל -700 נדבקים אז אי אפשר באמת להשוות בין 700 תושבים בהוד השרון ל -700 תושבים בראשון לציון. המדד צריך להיות לפי גודל העיר ולפי כמות התושבים. אני חושב שאם ייתנו לראשי הרשויות את הכוח לפעול בנושא זה יעשה רק טוב".

 

שתף את הקוראים בזיכרון ילדות שלך הקשור לאחד מבתי העסק בעיר

"את האופניים הראשונים שלי כילד קנו לי באופני כרמית. אלו היו אופני BMX, אני זוכר את הרגע הזה כאילו זה היה אתמול. זה רגע מיוחד לילד, אופניים מעניקים תחושת עצמאות ועבור ילד זה צעד משמעותי".

 

סוגיה שעלתה בעבר לא פעם היא מקומות הבילוי ברחוב רוטשילד – כמי שמכיר היטב את חיי הלילה ואת צרכי הצעירים – כיצד ניתן לשלב בין מתן האפשרות לבלות קרוב לבית ובין השמירה על איכות החיים של התושבים המתגוררים בקרבת מקום?

"ראשון לציון גאה להיות עיר מובילה בחיי התרבות והפנאי שמושכת אליה עוד ועוד מבלים מכל שכבות הגיל, מהעיר ומחוצה לה. עם זאת, העירייה פועלת למצוא את האיזון בין הרצון לפתח חיי לילה תוססים מחד ולקיים חיי שגרה מאידך. איכות חיי התושבים היא נר לרגלנו והחברה לביטחון פועלת כדי להבטיח את פעילות חיי הלילה בהתאם להוראות החוק".

 

כיצד אתה רואה את התפתחותו של מתחם הרובע באזור התעשייה הישן במהלך השנים האחרונות? כיצד אתה רואה אותו בעתיד הקרוב והרחוק?

"היוזמה שלנו לאפשר לבתי העסק בעיר להתרחב בהצבת השולחנות והכיסאות במרחב הציבורי החלה כפיילוט במתחם הרובע, זה מספר עד כמה אנחנו מאמינים במתחם ובעסקים במקום. עיריית ראשון לציון השקיעה רבות בהנגשת המקום, טיפוח ושדרוג המרחב הציבורי. טרם הקורונה קיימנו שם פעילויות, הופעות ואירועים, כולי תקווה שנחזור לימים אלו במהרה".

 

כיצד פועלת העירייה על מנת לאפשר מקומות חנייה זמינים עבור לקוחות המגיעים לבתי העסק במרכז העיר?

"ראשית, נזכיר שהחנייה בראשון לציון היא בחינם לתושבים וזה ממש לא מובן מאליו. שנית, למרות שמרכז העיר ותיק מאוד והתשתיות שם הן עובדה מוגמרת, הצלחנו להיות יצירתיים והקמנו כמה חניונים ציבוריים כמו החניון התת קרקעי בגימנסיה הריאלית, החניון התת קרקעי בעולי הגרדום. כמו כן, הגענו להסכם עם בעל חניון "ראשון סנטר" ברחוב הרצל לחנייה לדיירי האזור. בנוסף יצאנו במכרז למתן שירותי אספקה, התקנה ותחזוקה של מתקני חניה מדגם "קרוסלה" כדי לתת מענה למוקדים בהם קיימת מצוקת חנייה".

 

לסיום, איזה מסר היית רוצה להעביר לבעלי העסקים בעיר ולמי שמתלבט אם לפתוח את העסק שלו בראשון לציון?

"חשוב לי שבעלי העסקים בראשון לציון ידעו שיש להם אוזן קשבת ודלת פתוחה בעירייה. אנחנו נכונים לסייע ולהקל בכל דבר שניתן, במיוחד בתקופה זו.

לפי נתונים בלתי תלויים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ראשון לציון ניצבת שנה אחר שנה בצמרת הערים שבהן התושבים נהנים מרמת חיים גבוהה, הכנסה ואופטימיות לגבי העתיד, שלושת הפרמטרים האלו מעודדים מאוד בתקופה זו".

 

מתכוננים ליום העסקים
צילום: דוברות העירייה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות