n
דף הבית / עמוד הבית ראשי / נדל"ן / המדריך להתחדשות עירונית – מדוע זה חשוב כל כך בערים שלנו?

המדריך להתחדשות עירונית – מדוע זה חשוב כל כך בערים שלנו?

כל מי שהיה מעורב (או אפילו רק התעניין) בעולם הנדל"ן הישראלי במהלך שני העשורים האחרונים וודאי שמע לא פעם את הביטוי "התחדשות עירונית". מדובר בתחום שלם ונרחב בעולם הבנייה והנדל"ן הישראלי, במסגרתו מקדמים ומעודדים פרויקטים המביאים לחידוש פני הערים, בכמה דרכים עיקריות שונות.

מהי המטרה הראשונית והכללית של תחום ההתחדשות העירונית בישראל? כיצד זה נעשה במרבית המקומות? מהי החשיבות של תחום זה ומדוע מדובר בחלק קריטי והכרחי כל כך בפיתוח המדינה ושיפור פני הערים שבה?

hit
קרדיט תמונה :depositphotos

התחדשות עירונית – מטרות עיקריות

תחום ההתחדשות העירונית בא כאמור לקדם את התחדשות פני הערים, דוגמת תכנון ובנייה של מבנים חדשים, שיפוץ או החלפה של מבנים ישנים ורעועים וכיוצ"ב. למשל, אחת המטרות המרכזיות והעיקריות למענה מקדמים פרויקטים של התחדשות עירונית (דוגמת תמ"א 38 המפורסם, אליו נגיע מיד…) היא מיגון כמה שיותר בנייני מגורים בפני רעידות אדמה ופגעי טבע פוטנציאליים נוספים. כלומר, חידוש פני הערים נעשה לצורך השגת כמה מטרות שונות – שיפור רמת הבטיחות הקיימת במבנים בעיר, שיפור אסתטי של הבניינים ופני הרחובות, הצבת סטנדרט בטיחותי ואסתטי גבוה יותר לבניינים בעיר וכיוצ"ב.

הכלים העיקריים באמצעותם מקודמת התחדשות עירונית בישראל

תחום ההתחדשות העירונית בישראל כולל כמה כלים עיקריים באמצעותם מקדמים את המטרות שהוזכרו לעיל, המטרות העיקריות של תחום זה. כמובן שאחד הכלים הנפוצים והמוכרים ביותר הוא תמ"א 38 – תכנית המתאר העירונית המאפשרת לשפץ או להחליף בנייני מגורים בערים, במסגרת פרויקט בו מוסיפים דירות לבניין על מנת להרחיב את היצע הדירות ולהכניס תמריץ משמעותי שיהפוך את הפרויקט למשתלם עבור כל הצדדים המעורבים. בפרויקטים של תמ"א 38 מחזקים, משפצים וממגנים בפני רעידות אדמה בניין מגורים קיים בתמורה להוספת מספר דירות לבניין זה. בתמ"א 38 מסוג פינוי בינוי הורסים לחלוטין את המבנה הקיים ובונים בניין מגורים חדש לחלוטין תחתיו (בתוספת מספר דירות, כאמור). כמו כן, תחום ההתחדשות העירונית כולל גם פרויקטים של "עיבוי – בינוי" במסגרתם מרחיבים דירות קיימות ומוסיפים דירות לבניין קיים.

לכל זה נוספים כמובן פרויקטים ציבוריים של חידוש פני הערים, דוגמת שיפוצים ובנייה שעושה העירייה לצרכים ציבוריים שונים (ללא קשר לשוק הנדל"ן הפרטי).

החשיבות העצומה של התחדשות עירונית בישראל

קשה להפריז בחשיבותו של תחום ההתחדשות העירונית בישראל. מדובר באחד התחומים החשובים והקריטיים ביותר לחיים של מיליוני אנשים בערי ישראל, ולאופן בו תיראה ותתפקד עיר מסוימת בעתיד הקרוב והרחוק גם יחד.

כפי שהוזכר לעיל, כמובן שחלק ניכר מהחשיבות של פרויקטים להתחדשות עירונית בארץ נובעת משיקולי בטיחות גרידא – פרויקטים כמו תמ"א 38 מהווים את אחת הדרכים היעילות ביותר להביא למיגון יעיל של בנייני מגורים מפני מפגעים פוטנציאליים דוגמת רעידת אדמה או שחיקה משמעותית אשר מופיעה במוקדם או במאוחר במבנים ישנים מספיק. כמו כן, תחום ההתחדשות העירונית מהווה את אחד הערוצים היעילים יותר באמצעותם מנסים להתמודד עם יוקר הדיור בישראל, למשל באמצעות הגדלת היצע הדירות.

מכל הבחינות, מדובר בתחום אשר קריטי לעתידן של ערי ישראל, ולרווחת תושביהם.

  • תוכן ממומן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

11 (4)

מאות השתתפו בהפנינג פסח במקווה ישראל

תפריט נגישות