n
דף הבית / בריאות / יום המשפחה: קצת על גנטיקה, דמיון משפחתי ומה שביניהם

יום המשפחה: קצת על גנטיקה, דמיון משפחתי ומה שביניהם

תמיד תהיתם איך ייתכן שאתם כל כך שונים מהאחים והאחיות שלכם ? או שאולי ההפך, אתם דומים עד כדי כך שאחרים לא מבדילים ביניכם ? לרגל יום המשפחה הבינלאומי, ד"ר אהוד בן, מנהל המכון הגנטי במרכז הרפואי וולפסון עושה סדר בדברים ומסביר את כל מה שצריך לדעת על דימיון משפחתי, גנטיקה ומה שביניהם.

כרומוזומים צילום PIXABAY
צילום: PIXABAY

"כל אדם מורכב מתאים ובתוכם יש גרעין שבו ארוז המידע הגנטי ב-46 אריזות הנקראות 'כרומוזומים'. לזכרים יש 22 זוגות ועוד כרומוזום X אחד ו-Y אחד ואילו לנקבות יש 2 כרומוזומי X נוספים וזהו ההבדל הגנטי ביניהם". מסביר ד"ר בן.

ועכשיו אחרי שקיבלנו שיעור קצר בבילוגיה, מה לגבי דימיון ושוני משפחתי ?

"את המידע הגנטי שלנו, אנחנו מקבלים מההורים כאשר כל אחד מהם מוריש לנו חצי מהמטען הגנטי שלו ולכן באחים חצי מהמטען הגנטי הוא משותף. עובדה מעניינת היא שבתאומים זהים המטען הגנטי משותף וזהה לחלוטין " מוסיף ד"ר בן.

ומה הסיכוי שתכונה של אחד ההורים כמו צבע עיניים, תעבור גם אליי ?

תכונות יכולות לעבור בהורשה שולטת או נשלטת. בהורשה שולטת, די בעותק אחד של הגן שעובר מדור לדור כדי לבטא את התכונה. בהורשה נשטלת, שני העותקים של הגן צריכים להציג אותו מאפיין כדי שנוכל לראות את התכונה באה לידי ביטוי פיזי. כמו כן, יש תכונות שהן אחוזות לכרומוזום X כמו למשל ראיית צבעים ולכן פוגשים הרבה יותר גברים עיוורי צבעים מנשים."

אוקיי, הבנתי שיש דימיון גנטי בין בני משפחה אבל מה הסיכוי לדימיון משותף עם מישהו שזה עתה פגשנו ?

"ככלל, אנחנו מאוד דומים אחד לשני עם מעל ל98% זהות גנטית. באנשים מאותו המוצא למשל, קיים דמיון ראשוני וזו הסיבה שאנו ממליצים לזוגות למשל לבצע בדיקות סקר גנטי לפני ההריון. במכון הגנטי שלנו בוולפסון, ניתן לבצע בדיקות סקר גנטיות מורחבות גם בלי לדעת מה המוצא שלנו."

דוקטור אהוד בן צילום דוברות וולפסון

ד"ר אהוד בן- צילום: דוברות וולפסון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מתן דיל

ראש העיר מתן דיל מציג: פסטיבלים לא, שיפוצים ויועצים כן

תפריט נגישות