דף הבית / חדשות 4 / "אין ספק שלכוח יש פתח להשחתה"

"אין ספק שלכוח יש פתח להשחתה"

רונן דמארי

נראה כי אצלה השמים הם הגבול: בקדנציה הנוכחית נמצאת ח"כ קארין אלהרר בספסלי האופוזיציה, אולם ממשיכה לפעול גם משם בעיקר לטובת אלו שקולם אינו נשמע. מחלת ניוון השרירים עמה היא מתמודדת, היא רק עוד אתגר בדרך להשגת המטרה ואולי תזכורת עד כמה חשוב לדאוג לנכים ובעלי המוגבלויות במדינה -משימה אותה חרטה על דגלה עם כניסתה לבית המחוקקים.
אלהרר מתגוררת בשכונת נווה חוף מזה כחמש שנים. בעבר התגוררה עם משפחתה בעיר בין השנים 1998 ל -2005 וכעת, לא יכולה שלא להתפעל מההתפתחות המרשימה: "ראשון התפתחה בצורה מדהימה". היא אומרת בריאיון ל"גל גפן" "זו עיר לתפארת במובן שיש בה את כל מה שרוצים, השירותים מפותחים החינוך מאוד טוב. לצערי במיוחד בשנה האחרונה, מה שמעיב על כך היא העובדה ששמה של העיר נקשר לשחיתות וזה מטריף אותי. זו עיר מצוינת עם תושבים מצוינים, ובסופו של דבר מה שמקלקל את השם זו פרשת שחיתות. בסופו של דבר זה כמובן יתברר בבית משפט, אבל זה פוגע באנשים. אף אחד לא רוצה להסתובב בארץ וכשישאלו אותו מאיפה הוא והוא יענה אז יאמרו 'אה, משם. זה ממש חבל' ".

-איך ניתן להגדיר את ממשק יחסי העבודה שלך עם תושב אחר של העיר, ח"כ דוד ביטן?
"אני לא הכרתי אותו לפני שנכנס לפוליטיקה הארצית, התוודעתי לאיש מקסים. אפשר לעבוד איתו בהנאה, הוא שימש כיו"ר הקואליציה ואני מהאופוזיציה ועדיין הוא מאוד ענייני ועובד מאוד טוב. באמת נדהמנו למשמע החקירות ואני מדברת בשם הרבה מאוד אנשים בעניין הזה. אני מאחלת לו שיצליח לנקות את שמו הטוב. מאוד הצטערתי שהוא פרש מתפקיד יו"ר הקואליציה, אבל אני מבינה למה הוא עשה את זה. הוא איש עשייה ובן אדם שנהניתי מאוד לעבוד איתו".

-הייתה לך היכרות או ממשק עבודה עם ראש העיר, דב צור?
"אני יכולה לומר שלא נתקלתי בפנייה שהפניתי לראש העיר ולא טופלה. כמובן שיש דברים שצריך לתקן אותם ולפעמים זה לוקח יותר זמן, אבל בסך הכל מדובר בראש רשות מתפקד בעיר שמן הסתם הייתה לפניו ותהיה אחריו. העיר נמצאת במצב בכלל לא רע. לבי לבי על שמה הטוב של העיר. אני כן שומעת הרבה על משפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים, היו לי המון תלונות בנושא צהרונים. העיר ברמה סוציו אקונומית די גבוהה ואני גיליתי באחד המקרים ילדה בת 16 ששומרת על ילדים קטנים, שזה לא סביר. פניתי בעניין והוא טופל, אבל זה לא דבר שיכול להיות".

-לדעתך יש צורך להגביל בחקיקה את כהונת ראשי הערים?
"אני מאוד אמביוולנטית בעניין הזה: לאחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר פרשיות של שחיתות בשלטון המקומי. זה כמובן לא מעיד על הכלל, יש ראשי רשויות מצוינים, אין ספק שכשראש רשות נמצא הרבה שנים באותו תפקיד, זה בהחלט פתח לשחיתות. לעומת זאת, אני מכירה מקרים של ראש עיר שמכהן כמה קדנציות ואין שחיתות ואין כלום, הכל פרסונלי. מה שכן אני חושבת שצריך לקרות, זה לחזק את מעמדם של שומרי הסף ברשויות המקומיות, כמו מבקרי הפנים שלא יכולים להיות כפופים לראש הרשות בשום צורה ואופן. ראיתי ברשויות מסוימות שמבקר הפנים כותב ומתריע בשער, וראש העיר מכדרר אותו ממקום למקום. אם אין שומר סף שהוא רציני ויש לו משקל והוא עצמאי, והוא לא חייב דין וחשבון והפיטורים וההעסקה שלו לא על ידי ראש העיר, מה זה שווה? אם יש מבקר פנימי שאין חובה לפעול על פי ההמלצות שלו, אז למה צריך את זה אם זה לא רלוונטי? זה יכל למנוע הרבה פרשות שחיתות מיותרות".

-כלומר זה לא שהכוח משחית, זה תלוי יותר בנבחר הציבור
"אין ספק שלכוח יש פתח להשחתה. שומרי סף זה דבר שהוא סופר חשוב. גם אם מישהו רוצה לעגל פינה, שומר סף מספיק חזק יכול בהחלט לעצור את זה. בסוף זה עניין פרסונלי אם יש אדם ישר דרך, נקי כפיים ושומע לשומרי הסף, הדבר לא יקרה לו ואם אחרת – אז אתה יודע אפשר בקלות ליפול".

-מה צריך לקרות כדי שיהיו יותר נשים בתפקיד ראשי רשויות?
"אני בהחלט חושבת שזה יכול לקרות. באופן כללי נשים בפוליטיקה הארצית והמקומית זה לא דבר שרואים אותו יותר מדי לצערי. אני פועלת כבר כמה שנים כדי לדחוף כמה שיותר נשים לשם. זה תחום די גברי בתפיסה שלו ואני חושבת שפוליטיקה זה לא בהכרח משהו רע, זה אנשים. זה היומיום של כולנו החינוך והרווחה ושעות הפנאי. מקום שבו נשים לא תהיינה חלק מקבלת ההחלטות אז גם התפקידים ימשיכו להיראות כאלו. אני עוברת בין רשויות ומעודדת יותר ויותר נשים פשוט להגיש מועמדות. להתחיל בלהיות חברות מועצה ולאחר מכן לראשות העיר. אני חושבת שפוליטיקה עבור נשים היא כבר לא מילה גסה. בכלל לא. ויותר מזה, אני חושבת שזה הכרח שנשים יהיו חלק מאוד משמעותי מקבלת ההחלטות עד לתפקיד הגבוה ביותר".

-אולי חלק מהדברים במגרש הפוליטי פחות מתאימים לנשים?
"זה יכול להישמע מגמתי, אבל נשים יודעות לקבל החלטות עם פחות אגו. ההחלטות שמתקבלות על ידי גברים בזירה הפוליטית מתקבלות לאחר שהמון אגו מעורב. אני חושבת שברגע שנשים יהיו יותר בזירה ויותר ישפיעו אז ההחלטות תתקבלנה הרבה יותר מהר, פחות משחקים של מי יותר גדול, אני חושבת שזה יכול לשנות את המציאות".

-את התחברת לעבודה הפרלמנטרית, את יכולה לספר איך הגעת לעולם הזה?
"לא היה לי חלום ילדות להיות חברת כנסת, מאוד רציתי להיות עורכת דין מגיל צעיר. הגשמתי את החלום הזה והקדשתי את העבודה המקצועית שלי כעורכת דין לעשייה חברתית -קליניקות משפטיות, ייצוג בסניגוריה הציבורית, סיוע משפטי ממלכתי ובאמת מה שהטריד אותי רוב הזמן אלו האוכלוסיות שאני לא רואה. חשבתי תמיד על כל אלו שלא ידעו על השירות שאני נותנת, לא היה להם כסף לאוטובוס, חשבתי שהתפקיד הבא יהיה במדיניות ציבורית. כשלימדתי באוניברסיטת בר אילן, אחד הסטודנטים שלי היה הרב שי פירון והוא עשה את החיבור ביני ובין יאיר לפיד והשאר היסטוריה".

-את מסכימה עם הביקורת שאצלכם במפלגה דברים לא נעשים באופן דמוקרטי?
"אני חושבת ששיטת הפריימריז כפי שאנחנו מכירים אותה היא שיטה לא טובה, שיטה משחיתה שמחייבת אותנו להיכנע לקבלני קולות, שיטה שבה כפוליטיקאית אני אהיה חייבת למישהו. אני רואה איך מחכים להם בדלת, בכניסה למזנון הח"כים וממש אומרים להם 'אתה חייב לי ואם לא נתראה' וכאלו. זו שיטה באמת לא טובה, מעבר לזה שהיא מחייבת אותך בהוצאות כספיות מטורפות, מה שלא מקנה שיוויון לכל המועמדים. מצד שני, השיטה ב"יש עתיד" גם היא פחות טובה. אנחנו כן שוקלים שיטה שנהוגה בעיקר במדינות סקנדינביה בעצם פריימריז בקלפי. יגיע אדם לקלפי ישאלו את מי הוא בוחר, אם הוא רוצה "יש עתיד" תיפתח לו רשימה של 30 מועמדים והוא ידרג אותם בתוך הקלפי. יש לזה חסרונות שזה מאוד תיאורטי ובהתחשב בעובדה שאנשים מגיעים יחסית באחוזים נמוכים, לא בטוח שהם ישרדו את התהליך הזה ומייצר פחות יכולת לעבוד כקבוצה, פחות כמפלגה. אנחנו בודקים עוד ועוד שיטות כי ברור לנו שצריך משהו אחר".

-איך ניתן להסביר את העלייה של "יש עתיד" בסקרים האחרונים?
"העלייה בסקרים נובעת מדבר אחד בלבד, הציבור הבין שחברי הכנסת שלנו עובדים וכל מי ששואל ורואה אומר שחברי הכנסת שלנו חרוצים. אנחנו נפגשים עם אנשים מדברים איתם לא רק בזמן בחירות. מצד שני, אני אומרת שצריך להסתכל על סקרים מאוד בזהירות, סקר הוא מצב רוח, אנחנו לא מתרגשים מכך שהסקרים לטובתנו, צריך להמשיך לעבוד קשה, אבל זה מעיד על הלך רוח מסוים לטובתנו ונותן לנו גיבוי לעבודה הקשה שלנו. אני מקווה שזה יימשך ככה ויילך ויגבר".

-יאיר לפיד יכול להיות ראש ממשלה?
"לא רק שהוא יכול, הוא גם יהיה ראש ממשלה, אני מקווה שכבר בבחירות הבאות. כמובן ברצות אזרחי מדינת ישראל הוא בהחלט קורץ מהחומר שממנו עשוי ראש ממשלה. הוא יודע לקבל החלטות, הוא איש חזון ואלו דברים שמאוד חסרים לנו בהנהגה היום".

-מה קורה עם "יש עתיד" בראשון לציון? הכוח של המפלגה בעיר התחזק מאז 2013?
"אמיר סולרסקי הוא האיש שלנו בראשון לציון, הוא מראשי המטות הטובים ביותר שיש לנו. אני סומכת עליו, הוא אדם עתיר ידע וניסיון, גם מוניציפלי. הוא יודע לעבוד בצוות, יודע לעבוד עם המתחרים בצורה מעוררת השתאות ואני בטוחה שאם הוא יחליט על ריצה לראשות העיר, אני משוכנעת שהוא יצליח. למועצה הוא בוודאי ימשיך להצליח. בכל החלטה אנחנו כמובן נתמוך בו, כי באמת מדובר באחד האנשים המשובחים שיש".

-ראשון לציון מוגדרת כמעוז של "יש עתיד"?
"האחוזים היו מצוינים בשנת 2013, ירדנו ברמה הארצית בשנת 2015 וזה נתן את אותותיו גם בראשון לציון, ואני מאוד מקווה שנחזור לפחות לאותם אחוזים של 2013".

-את מרוצה מהעלייה בקצבאות הנכים?
"הנושא מאוד עגום ובאמת מדובר בפלח אוכלוסייה שתמיד נמצא בסוף הרשימה, לא משנה אם יש כסף או אין. הקצבאות לא עודכנו הרבה מאוד זמן. אני שמחה שאחרי שעברה הצעת החוק שלי ושל אילן גילאון הממשלה התעשתה בעניין הזה, יש הרבה מאוד כסף בקופה הציבורית, יאיר לפיד דאג שהקופה תתמלא. גם הלחץ הציבורי והעבודה הפרלמנטרית שלנו הובילה לכך שלשר האוצר הנוכחי לא הייתה ברירה אלא להעלות את הקצבאות. העלייה היא מעט מדי ומאוחר מדי, ההצעה עברה בקריאה טרומית לפני למעלה משנה וחצי ולקח הרבה מאוד זמן עד שהביאו מתווה ממשלתי שרחוק משכר המינימום אותו דרשנו בהצעת החוק, אבל בעולם הפוליטי אומרים שהאויב של הטוב מאוד הוא המצוין. צורם לי מאוד שזו העלייה ושיש אנשים שצריכים להסתפק עם סכומים זעומים כאלו. אני חושבת שזה עוול מתמשך, אני מחויבת בכל מקרה להמשך המאבק לכל הפחות לשכר המינימום".

-מה תאמרי לצעירים בראשון לציון שעדיין חולמים על דירה משלהם?
"אני באמת חושבת שלנושא הדיור אין אבקות קסם, זו ממש הונאה של הציבור. בסופו של דבר צריך להגדיל את היצע הדיור, צריך הרבה מאוד דירות וזריז. קבלנים צריכים להתחייב לבנות מהר, ברגע שהם מקבלים את היתר הבנייה, ועד שזה לא יקרה אין מה לדבר על ירידת מחירי הדירות. מחיר למשתכן הוא אחת התוכניות שהיו בזמנו במשרד האוצר אצל יאיר לפיד. לצערי שר האוצר הנוכחי משה כחלון שם את כל יהבו על התוכנית הזו, בעיניי זה פחות נכון. אני כמובן מאחלת לו הצלחה כי הצלחתו היא הצלחת כל תושבי המדינה, אני לא רואה את זה קורה, לא ראיתי ירידה במחירי הדירות. כל זוג צעיר שמנסה לקנות דירה ודאי יודע את זה. אתה מקבל פתק שזכית בהגרלה ואולי תראה דירה עוד ארבע או חמש שנים, אבל אנשים רוצים דירה היום ובצדק. לכן הפתרון הוא בניית הרבה דירות וצריך לעשות את זה".

-הזכרת את התפתחות העיר, לדעתך הגדילה של ראשון לציון באיזה מקום צריכה להיעצר?
"בסוף, כל דבר שגודל וצומח הוא מבורך עד מקום שבו הוא מפריע לתושבים, דהיינו אזור התעשייה המתפתחת מייצרים פקקי תנועה מאוד משמעותיים, אם אנחנו יודעים להתמודד עם פיתוח העיר באופן שהתושבים יחוו רווחה, אז מצוין. אם אנחנו לא יודעים לתת את הפיתרון הזה, נראה לי שעדיף להתמקד במה שיאפשר לתושבים לחיות ברווחה".

-לסיום, מה תרצי לאחל לתושבי העיר?
"אני רוצה לאחל שנמשיך להיות עיר מוצלחת וששמנו הטוב יחזור אלינו".

צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות