דף הבית / חדשות העיר / "אין זה איזון ראוי"

"אין זה איזון ראוי"

רונן דמארי

תושבים ברחוב השייטת בשכונת שער הים, הופתעו לגלות כי מרכז מסחרי חדש צפוי לקום מול בתיהם, במקום שדרת עצי דקלים הממוקמת ברחוב אחי להב בחניית חוף הים. לטענתם, עיריית ראשון לציון מכרה את הקרקע עליה ממוקמת השדרה לפני כעשרים שנה למשקיעים פרטיים, שלאחרונה החליטו לממש את ההשקעה ולהקים במקום מרכז מסחרי. לדבריהם, העירייה העניקה הטבות מפליגות ליזמים במהלך העלול לפגוע באופן משמעותי באיכות חייהם. כך למשל, בעלי הדירות בקומות התחתונות בבניין הפונה לשדרה, חוששים כי תימנע מהם האפשרות לראות את הים, כאשר בנוסף הם חוששים כי פעילות העסקים במרכז המסחרי עשויה ליצור מטרדי רעש ובעיות חנייה.

בערר שהוגש לאחרונה, נאמר בין היתר כי "דיירי המתחם קיבלו בהפתעה גמורה את העובדה כי בחזית המתחם עומד לקום מרכז בילוי ומסחר. בבדיקה שעשינו, רוב דיירי המתחם שבדקו מה אמור ומתוכנן להבנות בחזית המתחם, קיבלו אינפורמציה כי בשלושת המגרשים הריקים הקיימים ייבנו בתי מלון ו/א בית גיל הזהב (דיור מוגן). אף לא אחד קיבל אינפורמציה כי בחזית המתחם עומד להיבנות מרכז מסחרי ובידור. חיזוק לכך שלא עומד להיבנות מבנה כלשהו על השטח המדובר היא שדרת העצים שניטעה ע"י העירייה, המדרכה שנסללה והחניות שנסללו".

בערר מצוין כי רק בחודש נובמבר האחרון התחוור להם באמצעות שלט שנתלה על עמוד חשמל, כי קיימת תוכנית מאושרת וכי הופקדה תוכנית חדשה שבה נדרשים שינויים. התושבים הגישו התנגדות להקלות המבוקשות על ידי היזמים בתוכנית החדשה אולם התנגדותם נדחתה: "התשובה שקיבלנו הפתיעה בעיקר בחוסר ההתייחסות והרדידות של בדיקת הוועדה. אי התייחסות לתושבי המתחם שהשקיעו את מיטב ממונם בכדי לרכוש בית עם נוף לים, אי התייחסות לבעיות האזור מבחינת עומסי תנועה וחנייה ובדיקה מאוד שטחית של התוכניות והמסמכים שהגישו היזמים". לשון הערר.

התושבים מתריעים בין היתר על בעיות חנייה ומציינים כי לא זו בלבד שהיזמים לא יבנו חניות חדשות לטובת המרכז המסחרי החדש, אלא שהם צפויים להרוס כ -30 מקומות חנייה קיימים בסמיכות למקום לצורך הבנייה.

עוד נטען כי בניגוד להסכם קודם עם היזמים בו מצוין כי גם בתוך שטח המגרש יישמר שטח של שבעה מטרים לטובת מעבר ציבורי, הרי שאין לכך זכר בתוכנית המוגשת של המרכז המסחרי.

התושבים מציינים בפני ועדת הערר כי אין שום הצדקה לדרישת היזמים של הגדלת המגרש למזרח ומערב בעוד חמישה מטרים לכל צד, על חשבון המדרכה הציבורית.

כמו כן הם מבקשים שלא לאשר קומה שלישית למרכז המסחרי ולא לאשר ליזמים לרצף את גג המבנה שיוקם.

חברת המועצה, יפעת מאירוביץ' –יפת, התייחסה לסוגיה ואמרה השבוע ל"גל גפן":

"לעיתים אנו מקבלים התנגדויות בוועדה לפרויקטים שלבעלי השטח יש זכויות מוקנות, האפשרות להקים אזור מסחר במקום נקבעה לפני שנים רבות (לפני 20 שנה), אנו לא יכולים בוועדה לשנות ייעוד של שטח שאינו שלנו. שמעתי יחד עם שאר חבריי לוועדה את טענות המתנגדים ובהחלטת הוועדה ניתנו תשובות מפורטות לכל אחת מהטענות. אני מבינה לליבם, אך, למעשה, מדובר בשטח שיועד למסחר עוד לפני שהם עברו לגור במקום ולצערי הרב עוד יותר, ישנם שטחים המיועדים לבנייה גבוהה עוד יותר במרחק קרוב יותר לים, אלו ייעודי שטח שנקבעו לפני שנים רבות. חשוב להבין כי המדובר בתב"ע ולא בבקשה להיתר. אין כרגע למקום היתר ואי אפשר להתחיל לבנות אותו היום. במעמד ההיתר יצטרכו היזמים להתייחס לכל ההערות הרבות שהערנו לפרוייקט כגון: חנייה תפעולית, איסור עלייה לגובה וכיוב'.

ככל שוועדת הערר תחליט אחרת, אנחנו כמובן נפעל בהתאם להחלטת הערר.

אני מקווה שכל תושב שעומד לרכוש דירה ילמד מהסיפור הזה: לפני רכישה, כדאי להגיע לעירייה, להבין מה אמור להיבנות מסביב, האם יש רעש באזור וכיוב'. קשה להתמודד עם עובדות כאלו לאחר הרכישה".

חברת המועצה עו"ד ליאל אבן-זהר, שהתנגדה להקלות שביקשו היזמים אמרה: "המרכז המסחרי המתוכנן עושה שימוש בשטח ציבורי, על חשבון מדרכה ציבורית, ומעניק ליזמים הקלות שבמידה רבה יפגעו בשכניהם בנווה חוף, ועל כן התנגדתי לתכנית. אני תמהה מדוע העירייה אינה עומדת על משמר זכויות הציבור, אלא מעדיפה בנושא הזה את זכויות היזמים. אני סבורה שאין זה איזון ראוי".

מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית מלפני 20 שנה בשטח המיועד למסחר. לוועדה המקומית הוגשו מספר שינויים מינוריים אשר אושרו באופן חלקי וזאת לאחר שהושמעו טענות המתנגדים. שילוב נטיעת דקלים או עצים נותני צל תיבחן בחיוב בעת תכנון הפיתוח המפורט בשלב היתר הבניה".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות