X

אחריות חברתית בעולם: מה לומדים מהגלובוס כדי לבנות אחריות מקומית

בזירה העסקית הגלובלית של סוף שנת 2025, אחריות חברתית־תאגידית כבר איננה בונוס תדמיתי ברחבי העולם, אלא, מהווה מרכיב חשוב בליבת הניהול, מנוע לחדשנות, לאמון ולשרידות הארגונית.

אחריות חברתית בעולם: מה לומדים מהגלובוס כדי לבנות אחריות מקומית
צילום: Shutterstock

איך זה בדיוק נראה בעולם, ואילו תובנות יכולות לאמץ חברות בישראל שמבקשות לפעול באופן אחראי, ערכי ויעיל מחוץ לישראל?

מנדיבות לאסטרטגיה: האבולוציה של האחריות התאגידית

בעבר, אחריות חברתית־תאגידית נתפסה כתרומה לקהילה, מענק, אירוע התנדבות, או תרומה כספית, אך בעשור האחרון, העולם העסקי הבין שמדובר באסטרטגיה של קיימוּת וערך משולב, מודל ניהולי שלוקח בחשבון את כלל מחזיקי העניין: עובדים, ספקים, לקוחות, משקיעים והקהילה.

בארצות הברית: אחריות חברתית־תאגידית הפכה לחלק אינטגרלי מהאסטרטגיה העסקית של ענקיות טכנולוגיה, שמשלבות בין השקעות באנרגיה ירוקה, רווחת עובדים ותרבות ארגונית ערכית.

באירופה: הדגש הוא רגולטורי וקהילתי. האיחוד האירופי מחייב פרסום דו"חות מדידים בתחום האחריות החברתית־סביבתית, ומקדיש משאבים ליישום תקנים בינלאומיים אחידים.

במדינות סקנדינביה: האחריות החברתית היא כבר שפה ניהולית: שקיפות, שוויון מגדרי, אתיקה וחדשנות חברתית נחשבים לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית.

באסיה, ובעיקר ביפן ובדרום קוריאה: האחריות החברתית נובעת מערכים קהילתיים של הרמוניה וראייה ארוכת טווח, תוך חיבור הדוק בין תעשייה, ממשלה וחינוך.

ShutterstockShutterstockצילום: Shutterstock

 

עקרונות מובילים בעולם האחריות החברתית־תאגידית

בהשראת גופים בינלאומיים ומסגרות עולמיות בתחום, ניתן לזהות כמה עקרונות מרכזיים שמובילים את העולם העסקי החדש:

שקיפות ומדידה: אחריות נבחנת בנתונים. ארגונים מפרסמים דו"חות תקופתיים ומודדים את ההשפעה החברתית והסביבתית שלהם.

מעבר לתקינה בלבד: אחריות אמיתית איננה רק עמידה בדרישות החוק, אלא בחירה יזומה לנהוג נכון ולעשות טוב.

יצירת ערך משותף: עסקים מצליחים מחברים בין רווח כלכלי לבין השפעה חברתית אמיתית.

חדשנות ופתרונות בני קיימא: השקעה במודלים עסקיים שמפחיתים נזק סביבתי ותורמים לחברה.

חיבור בין גלובלי למקומי: התאמה של עקרונות בינלאומיים לתרבות ולצרכים המקומיים של כל ארגון וקהילה.

ShutterstockShutterstockצילום: Shutterstock

 

למה זה משתלם לארגונים, ולחברה כולה

יתרונות עסקיים ישירים

בידול תדמיתי: חברות שפועלות באחריות חברתית נתפסות אמינות ואטרקטיביות יותר בקרב לקוחות, עובדים ומשקיעים.

שימור וגיוס עובדים מצוינים: עובדים מחפשים משמעות ולא רק שכר. ארגון עם חזון ערכי יוצר נאמנות ומוטיבציה גבוהה יותר.

ניהול סיכונים חכם: תכנון אחריות חברתית בארגון מקטין חשיפות משפטיות ותקשורתיות, וזאת, מעצם היות הארגון פועל למען הכלל.

יעילות וחיסכון: תהליכי קיימות מביאים לחיסכון באנרגיה, במשאבים ובעלויות תפעול.

יתרונות חברתיים וכלכליים

אמון ציבורי: חיבור בין עסקים לקהילה, בונה חוסן חברתי ומחזק תחושת אחריות משותפת.

תרבות ארגונית מבוססת ערכים: אחריות חברתית מטמיעה תרבות של שיתוף, שקיפות ואנושיות.

תרומה לחברה כולה: עסקים אחראיים תורמים ליציבות כלכלית, תעסוקה, חדשנות ולחיזוק קהילות, זהו מרכיב חיוני בחוסן הלאומי.

מישראל לעולם - ומהעולם חזרה לישראל

בישראל, אחריות חברתית־תאגידית עדיין מתפתחת. חלק מהארגונים רואים בה מהלך ערכי, ואחרים כבר מטמיעים אותה כחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה העסקית שלהם.

חברות בתחומי ההייטק, הביוטק, הפיננסים והתעשייה מבינות שהשאלה איננה אם להטמיע אחריות חברתית, אלא איך לעשות זאת נכון, באופן שמחובר לערכי הארגון, לתרבות העובדים ולסביבה המקומית.

אנשי מפתח ישראלים בארגונים רבים מביטים על מודלים מארצות הברית ומאירופה ושואלים

כיצד משלבים אחריות חברתית כחלק ממדיניות משאבי האנוש ?

כיצד יוצרים דו"ח מדיד שמציג השפעה אמיתית?

כיצד בונים שפה של אחריות חברתית-תאגידית בארגון?

מיכל תמם - מלווה ארגונים לבניית אחריות חברתית מותאמת

אני מלווה ארגונים וחברות בהטמעת אחריות חברתית־תאגידית כחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה הניהולית,

עם ניסיון עשיר בעולמות האחריות החברתית, הקיימות והחוסן הארגוני, אני משלבת ידע בינלאומי עם הבנה עמוקה של התרבות הארגונית הישראלית.

תהליך הליווי כולל, בין היתר:

מיפוי מחזיקי עניין וצרכים עסקיים וחברתיים.

הגדרת ערכים משותפים ומדדי הצלחה.

בניית תכנית אחריות חברתית אינטגרטיבית לשגרה ולחירום.

הדרכות והטמעה בתוך הארגון, ממנהלים ועד עובדים.

ליווי אסטרטגי מתמשך הכולל מדידה, למידה ושיפור.

הגישה שלי היא פרקטית, מדויקת ומבוססת על הצלחות מוכחות בארגונים מובילים בישראל

אני רואה באחריות החברתית לא מהלך יחצני, אלא כלי ניהולי־ערכי לבניית חוסן ויתרון תחרותי  בדיוק כפי שהעולם כבר הבין מזמן.

העולם מתקדם בקצב מהיר לעבר אחריות תאגידית חכמה, מדידה וערכית

הבחירה של חברות ישראליות לאמץ את הגישה הזו איננה רק צעד מוסרי, אלא החלטה עסקית נבונה.

מיכל תמם - אחריות חברתית-תאגידיתמיכל תמם - אחריות חברתית-תאגידיתצילום: מיכל תמם - אחריות חברתית-תאגידית

 

את כל הדברים האלה ניתן לעשות, וללא צורך בהכרח במשאבים גדולים - אלא בעיקר דרך הבנה והחלטות ניהוליות שונות,

רוצים להבין איך מתחילים לבנות אחריות חברתית אמיתית בארגון שלכם?

חפשו בגוגל: מיכל תמם | אחריות חברתית

 

** פרסום ממומן

פרסום ממומן אחריות תאגידית אחריות חברתית