X

רועי גור מסביר על הסיכונים הנלווים להתמכרות למסכים

אנו נמצאים בעידן בו זמן השהייה הממושך מול המסך הפך לחלק בלתי נפרד משגרת היום שלנו. האלגוריתם המתקדם המזהה את התכנים אותם אנו צורכים ומציף לנו תכנים דומים בפיד, מגביר אצלנו את הדחף לגלול עוד ועוד . אם זה ברגעי אסקפיזם קטנים של צפייה בסרטונים ויראליים, תקשורת בין אישית דרך הרשתות החברתיות ומשחקי אונליין, הילדים שלנו מפתחים תלות והתמכרות בלתי מודעת במסכים, מה שעלול לייצר אצלם תחושת נפרדות, עייפות, חוסר שייכות ופגיעה בביטחון העצמי.

רועי גור מסביר על הסיכונים הנלווים להתמכרות למסכים
צילום: אביטל פלונסקי

בין הסיכונים הנלווים להתמכרות למסכים:
1.    קושי ביצירת קשרים חברתיים:  השהייה הממושכת מול המסכים עשויה לגרום לקשיים ביצירת קשרים חברתיים ופיתוח יכולות חברתיות, מה שעלול לייצר פער תקשורתי בין הילד לבין העולם שמחוץ למסך. במצב שבו הקשרים המקוונים הופכים מועדפים על פני הקשרים הפרונטליים, יתכנו תסמינים כגון חרדה חברתית, הימנעות מתקשורת, תחושת חוסר שייכות וחוסר ביטחון.
2.    בעיות בריאותיות ועייפות כרונית:  זמן מסך ממושך לאורך זמן יכול לגרום לבעיות בריאותיות כמו עייפות כרונית ובעיות ראיה. מחקרים מראים כי קרינת אור כחול המוקרנת מהמסכים עשויה להשפיע על רמת המלטונין בגוף, הורמון המשפיע על התחושה בין יום ולילה בגוף האדם ועל איכות השינה, השפעה זו יכולה להוביל לבעיות שינה ועייפות כרונית. 
3.    בעיות נפשיות:  צריכת התכנים ברשתות וכמו כן מעקב אחרי אושיות רשת יכולות לפתח אצל ילדים ונוער דפוסים של השוואתיות, אידיאליזציה וניתוק מהעצמי. הם יחפשו דרכים לעיתים קיצוניות להגדיל את כמות העוקבים והצפיות על מנת להישאר רלוונטיים, יאמצו לעצמם "מודל יופי" לפי מה שמציגים ברשתות, מה שעשוי לגרום להם לבעיות דימוי גוף, אנורקסיה, חרדה ודיכאון.
4.    קשב וריכוז:  כאשר יש עומס מידע ובתדירות גבוהה, דבר זה יכול לגרום לקיצור של סף הגירוי מה שיכול להשפיע על יכולת הקשב והריכוז, ולכן יתכן שיהיה להם קשה יותר להתמקד ולהגיע לרמות גבוהות של למידה ופרודוקטיביות.
בשנים האחרונות, ברוב שיחותיי עם הורים הפונים אליי עולה בעיית התלות וההתמכרות למסכים והסיכונים הנלווים אליה.
תקופת החופש הגדול היא זמן מצוין לתרגול בהפחתת זמן מסך וחיזוק הקשרים החברתיים. לשם כך מניתי עבורכם ההורים חמישה טיפים שימושיים בהם תוכלו להיעזר בעבודה עם ילדיכם :

1.    הגבלת גישה וניהול זמן המסך: קבעו זמנים מוגדרים לזמן שהייה במסך והשתמשו בהגבלת גישה לתכנים בלתי הולמים או פוגעניים
2.    הקצאת פעילויות חלופיות: עזרו לילדים למצוא פעילויות חלופיות מחוץ למסך שיספקו להם חוויות חברתיות ופיזיות. כגון קריאת ספרים, ספורט, משחקי לוח, כתיבה, נגינה ופעילויות יצירתיות.
3.    זמן משפחה : יצרו "זמן משפחה", זמן שבו המשפחה נהנית מחוויה משותפת שחל על כל בני המשפחה ללא יוצא מן הכלל, זמן בו הוחלט שאין שימוש במסכים. 
4.    דוגמה חיובית מההורים:  הגבילו את זמן השהייה מול המסך גם עבורכם וכך תהוו להם דוגמה אישית. 
5.    שיח פתוח:  בחרו זמן ביום שבו תנהלו עמם שיח פתוח על מה שהתרחש במהלך היום ועודדו אותם לשתף בפתיחות.
לעוד סרטונים ומאמרים מוזמנים לעקוב אחרי 
www.roeegoor.com
 

art