X

מדריך להתנהלות נכונה בחקירה משטרתית: איך להתמודד נכון

רבים נוטים לחשוב כי חקירה במשטרה היא מעמד מפוקפק השמור לאחרוני העבריינים; בפועל גם אנשים מן השורה עלולים למצוא את עצמם נתונים לחקירה. מצבים יומיומיים כגון תאונת דרכים, סכסוך שכנים או אפילו תלונת שווא, כל אלו ועוד, יכולים להיתרגם לסיבה מוצדקת בה מתבקש אדם לסור בדחיפות לתחנת המשטרה לצורך בירור הנסיבות.

  • כ"ו סיון התשפ"ד
מדריך להתנהלות נכונה בחקירה משטרתית: איך להתמודד נכון

החקירה המשטרתית יכולה להיות מלחיצה ומבלבלת, אך יותר מכל, בעלת משמעויות הרות גורל עבור הנחקר. הרציונל העומד מאחוריה הוא פשוט למדי: החוקר מנסה לבנות תשתית ראייתית לגוף התביעה, להבין אם קיים מקום להגיש כתב אישום או לא. בפועל, שיטות החקירה יחד עם חוסר ההבנה של הנחקר באשר לזכויותיו ובשילוב המתח בו הוא שרוי, יכולים להשפיע על עתידו שנים רבות קדימה.

הכנה לפני החקירה – האם עו"ד יכול להתלוות אלי לחקירה?

בשונה מן המציאות המוצגת לנו בסדרות האמריקאיות, בישראל עורכי דין אינם יכולים להתלוות לאדם בעת חקירתו. הם בהחלט יכולים לייעץ ולשוחח עם הנחקר בטרם החקירה, וזוהי זכותו של כל אדם ואדם במדינת ישראל.

כלל ברזל: חשוב כי כל אחד ואחת ידעו כיצד להתנהל נכונה במהלך חקירתם, וזאת כדי שיוכלו להגן על זכויותיהם ולהימנע מטעויות העלולות להוביל להפללה עצמית (נדגיש כי משפט זה נכון גם לאנשים שהם חפים מכל פשע!).

במידה וקיבלתם זימון לחקירה במשטרה או עוכבתם ללא כל התראה מוקדמת לחקירה, עצרו את החוקרים, בקשו להמתין והתייעצו עם עורך דין פלילי מנוסה, בהקדם האפשרי. עורך הדין יעזור לנתח ולהבין את מצבכם המשפטי, למפות את נקודות הזכות והחולשה שלכם, להסביר לכם את מעמד החקירה כדי להבטיח התנהלות אחראית ונכונה.

מדוע כה חשוב להיערך לפני החקירה? מה צפוי בה?

החוקר עשוי להשתמש בטקטיקות שונות שישכנעו אתכם להודות במעשה שנסיבותיו מתבררות או לכל הפחות להסביר את מעשיכם הנוגעים לאותן הנסיבות. הטיפ שרבים נוהגים לחלוק הוא לשמור על קור רוח; קל לומר, בפועל? קשה עד בלתי אפשרי לביצוע. לכן נדייק זאת וננסח כך:

עצתנו היא להתייעץ עם עו"ד, ובו-זמנית לקחת נשימה עמוקה, להימנע מלהגיב בצורה רגשית או אימפולסיבית, ולפעול עפ"י עצת העו"ד, בין מסירת גרסה, או שמירה על זכות השתיקה.

חשוב לזכור:

- החוקר, אינו חבר. תפקידו הוא לאסוף ראיות.

- אתם לא מניחים הנחות.

- אתם לא מנסים להסביר דברים שאינכם יודעים או בקיאים בהם דיו כדי להסביר.

- אם החלטתם להשיב, אתם עונים אך ורק את מה שאתם יודעים ובטוחים בו.

זוכרים שדיברנו על השוני מן הסדרות האמריקאיות? ובכן באשר לתרגילי החקירה, עתה ניתן למצוא מעט נקודות דמיון. החוקר עשוי להשתמש בתרגילים שונים, החל מן הגישה האגרסיבית והנוקשה ועד לגישה הידידותית בה יציע לכם לצאת יחד להפסקת סיגריה או קפה. מעמד שכזה יעודד אתכם לחשוב שאתם מחוץ לחקירה, לדבר בחופשיות, זאת בעוד שלמעשה אתם נתונים תחת "הקלטה" וחקירה מתמדת.

נסכם זאת במשפט שיתמצת את המעמד: כל מילה שנאמרת במהלך החקירה במשטרה, עלולה ובהחלט יכולה לשמש כראיה נגדכם בבית המשפט.

ובאריכות, ייעוץ לפני חקירה יבטיח שתהיו ערוכים ככל האפשר למעמד החקירה:

- הבנת המצב המשפטי לרבות החשדות המופנים כלפי הנחקר והמשמעות המשפטית של החשד.

- הכרת הזכויות כגון הזכות לשמור על זכות השתיקה, לקבל ייעוץ משפטי והזכות שלא למסור מידע מפליל.

- הכנה מנטלית שתסייע להבין את האווירה והמתח הצפויים.

- מיפוי נקודות חולשה במטרה לסייע ולגבש גרסה עקבית וברורה.

- מניעת הפללה עצמית ובה יוסבר אילו תשובות לתת כדי שלא להיפגע ובו-זמנית מבלי לסלף את העובדות או לשקר.

- התמודדות עם תרגילי חקירה העשויים להתלוות לתהליך, כמו גם דרכי התגובה הנכונות.

ההתנהלות הנכונה ממשיכה גם לאחר החקירה

נהוג לקרוא לתהליך 'ייעוץ לפני חקירה', ועם זאת הוא איננו מסתיים כאן.

עם סיום החקירה במשטרה, השכילו לעשות והיוועצו שוב עם עורך דינכם. זאת כיוון שניתוח החקירה חשוב לא פחות מן הייעוץ לקראתה. אתם "עלולים" להיקרא לחקירה נוספת, לעימות, מעמד שבהחלט אינו פשוט.

עוה"ד יבדוק אם החקירה התנהלה לפי החוק או שמא הופרו זכויות הנחקר; דבר אשר עשוי להצדיק פניה לבית משפט לביטול כתב אישום או פסילת ראיות.

עוה"ד יבין את ההשלכות המשפטיות, ויוכל לייצג את הנחקר בכל הדיונים המשפטיים הנובעים מן החקירה, זאת לרבות הארכת מעצר, מעצר בית או הגשת כתב אישום.

ובמידת הצורך, להכין קו הגנה ואסטרטגיה משפטית הנסמכת על איסוף ראיות, חוות דעות משפטיות, גיבוש עדים והכנת טיעונים לטובת הנחקר.

האמור לעיל איננו מהווה חלופה לייעוץ משפטי עם גורם מקצועי. המאמר נכתב בשיתוף משרד עו"ד פלילי איזבל פוקס. איזבל, יוצאת פרקליטות מחוז תל אביב, בוגרת תואר ראשון ושני מאוניברסיטת בר אילן, ובעלת משרד עצמאי בתל אביב.

** פרסום ממומן
 

ייעוץ משפטי עורך דין פרסום ממומן חקירות

art