X

כינורות הברזל

ביום רביעי (20.12) תגיע תזמורת הבארוק ירושלים לרחובות ותקיים קונצרט מחווה לבני משפחת ביבס בנוכחות משפחות החטופים והמפונים. במרכז הקונצרט: יצירה של לאה גולדברג שנכתבה לפני שנים רבות ומתכתבת באופן מצמרר עם השבעה באוקטובר. מנצח התזמורת, דוד שמר: "מקווים לתרום את תרומתנו הצנועה למצב"

כינורות הברזל
הקונצרט השני לעונה של תזמורת הבארוק ירושלים, שיבוצע בימים הקרובים ברחובות ובערים נוספות ברחבי הארץ, יהיה מרגש ויוצא דופן, לא רק מפני שהוא מתקיים באווירת מלחמה, אלא גם ובעיקר בזכות עיבוד מיוחד של נועה שמר לשיר האלמותי של לאה גולדברג "ערב מול הגלעד". כשהשורות "ישוב טלה אל חיק האם, ישכב בדיר ויירדם והכבשה תישק אותו והיא תקרא אותו בשם" יישמעו בקונצרט שיוקדש לבני משפחת ביבס ולכל הילדים החטופים שהופרדו ממשפחתם, לא תישאר אף עין יבשה באולם.  "מבחינתי, הרעיון הזה היה מתבקש", אומר מנצח התזמורת, דוד שמר. "אתה לא יכול בימינו לעשות שום דבר מבלי להתייחס למה שקורה מחוץ לאולם, במיוחד כשאווירת המלחמה חדרה עמוק לתוך שורות התזמורת. הבן של הכנרת הראשית הוא תותחן שמשרת בעזה, אחיינית של כנרת אחרת נרצחה ויש לא מעט אנשים בסביבתנו שמשרתים במילואים, כולל בעלה של בתי. לכולם יש נגיעה ישירה למישהו שנפגע או מסכן את חייו בימים אלה כלובש מדים. זה עניין מאוד אישי לכל אחד מאיתנו, ולכן לא היה ספק שאנחנו רוצים כתזמורת רוצים לתרום את תרומתנו הצנועה". כשאתה מדבר על תרומה צנועה אתה מתכוון בוודאי לכוח של מה שנהוג לכנות "צלילים מרפאים"? "אני קצת זהיר לגבי ההשפעה המטא פיזית של המוזיקה. אני עוסק במוזיקה כי אני אוהב את זה ואני מאמין שזה עושה טוב לי ולאנשים אחרים. האם זה גם מרפא ומתקן את העולם? אני חושב שזה גדול על המוזיקה וגדול עליי. ניקח לדוגמה את הילדים שחזרו משבי החמאס: הם אולי חזרו בגופם, אבל מי יודע איפה הנפש שלהם. האם אפשר לרפא את הפצעים שלהם באמצעות מוזיקה? אני לא בטוח, אבל זה יכול להקל מעט, לצד כלים נוספים מעולם הטיפול וכמובן הרבה מאוד סבלנות. טראומה כזו לא נעלמת כל כך מהר".  מאז השבעה באוקטובר קוראים אנשי מוזיקה ופסטיבלים לעמיתיהם בעולם להזדהות עם הכאב של ניצולי פסטיבל נובה, אולם לצערנו אנחנו שומעים מעט מאוד הזדהות עם הצד הישראלי. האם הקולגות שלך בעולם המוזיקה גינו את הזוועות שבוצעו על ידי החמאס או שהם יישרו קו עם הגופים שעוינים את ישראל? "אני חייב לומר שמהקולגות שאני עובד איתם קיבלתי תמיכה מלאה וחיבוק ענק מהדקות הראשונות של האירוע. רוב האנשים בחו"ל שעבדו עם התזמורת – וזה חובק עולם ממש - הביעו את השתתפותם בצערנו ולמען האמת אני מתקשה לחשוב על מישהו שלא עשה את זה".
דוד שמר צילום יואל לויצילום: דוד שמר צילום יואל לוי
במרכז הקונצרט תבוצע הקנטטה הפסטורלית "אמינטה ופילידה" מאת הנדל, אותה חיבר כשחי באיטליה, לסיפור האהבה בין הרועים. את הקנטטה ישירו זמרות הסופרן תום בן ישי ולירון גבעוני. עוד בקונצרט תבוצע פתיחה - סוויטה מלאת חן מאת טלמן (B2:55) וקונצ'רטו וירטואוזי מבריק וחגיגי מאת ויואלדי לשני כינורות וצ'לו בביצוע סולניות מבין נגניות התזמורת: נעם שוס ודפנה רביד בכינור ואורית מסר יעקבי בצ'לו.  הקונצרט הקרוב יתקיים תחת הכותרת "סיפור חורף", אבל לשמר ברור לגמרי שזהו סיפור מלחמה – כן, גם מלחמה כלכלית - ואי אפשר לברוח מזה. בשל המצב התזמורת החליטה להוריד את מחירי הכרטיסים על מנת להקל על הקהל. כמו כן, מפונים מהדרום ומהצפון, כמו גם משפחות החטופים, מוזמנים להגיע לקונצרט ללא תשלום.  עם כל הכבוד לכך שאמנים הם תמיד הראשונים להתנדב, בסופו של יום מדובר בעסק כלכלי. אתה צריך לשלם לנגנים, לשכירת אולם. איך מתמודדים עם ההשלכות הכלכליות של המצב?  "זו שאלה טובה מאוד, ואני מתקשה לענות עליה כי באמת נקלענו למצב לא פשוט. אנחנו מתנהלים בזהירות ומשתדלים לתכנן לא יותר מכמה צעדים קדימה, ואנחנו מקווים, כמו כולם, לעבור את התקופה הזו בשלום. יש הרבה סימני שאלה וקשה לדעת מה יהיה, אבל אנחנו מקווים לטוב".   "סיפור חורף", תזמורת הבארוק ירושלים, 20 בדצמבר, אולם סלע, רחובות
עמוד הבית ראשי חדשות רחובות רחובות