n
דף הבית / יעוץ משפטי / תופעות הרצח בין בני זוג

תופעות הרצח בין בני זוג

למרבה הצער כל כמה שבועות עולה לכותרות סיפור טראגי של רצח בין בני זוג על רקע אלימות במשפחה. מה עומד מאחורי התופעה ואיך ניתן להילחם בה?

עורך דין
עורך דין פלילי בתל אביב
צילום: Freepik

כמעט בכל מספר שבועות אנו נחשפים לסיפור טראגי של רצח בין בני זוג על רקע אלימות במשפחה. ברוב רובם המכריע של המקרים מדובר על בעל או בן זוג אשר רצח את בת הזוג שלו. מה עומד מאחורי התופעה ואיך ניתן להילחם בה?

 

רף הענישה בעבירות המתה בין בני זוג

באוקטובר 2020 פרסמה דוברות בית המשפט גזר דין שניתן על ידי השופטות אסתר הלמן ויפעת שטרית והשופט סאאב דבור, בבית המשפט המחוזי, כנגד אדם שרצח את רעייתו ההריונית עת ששהו בצימר באוקטובר 2016.

תיאור מקרה הרצח קרה כשנה לאחר נישואיהם של בני הזוג, כשהבעל חנק למוות את רעייתו כשהיא בחודשי הריון מתקדמים. מעשה הרצח קרה בשל חשדו כי רעייתו מעוניינת להיפרד ממנו ולגדל את ילדם בעתיד לבדה.

בזמן ששהו בני הזוג בצימר בעיר נצרת עלית (כיום נוף הגליל) העביר הבעל את אשתו לרכבם כשמאז לא נראתה עוד. מהצימר הגיע הבעל אל בית אחותו ולווה מבעלה מעדר. לאחר מספר שעות שב הבעל לבית אחותו כשכולו מזיע ובגדיו מלוכלכים וסיפר לאחותו שחנק למוות את רעייתו ודאג לקבור את גופתה.

עד היום לא נמצא מקום קבורת המנוחה.

יום אחר הרצח הגיע הבעל לחמתו וסיפר לה ולשאר בני המשפחה שרעייתו נחטפה בסמוך לישוב ציפורי. באותו יום המשיך הבעל לתחנת המשטרה ומסר הודעה כוזבת למשטרה שרעייתו נחטפה על ידי מספר רעולי פנים.

כשהתבקש הבעל על ידי המשטרה למסור את המכשיר הנייד שלו, מסר לקצינים את המכשיר הנייד של חמתו.

בהכרעת הדין שניתנה ביוני 2020 הורשע הבעל בעבירת רצח על פי סעיף 300 א' 2  לחוק העונשין, בשיבוש מהלכי משפט ובמסירת ידיעות כוזבות. בגזר הדין שניתן באוקטובר 2020 הוחל על הנאשם מאסר עולם ותשלום בסך 258 אלף ₪ למשפחת רעייתו.

 

מהי עבירת שיבוש הליכי משפט?

בהתבסס על מידע ממשרד עורכי הדין שאול-רן ושות' במקרה הנ"ל הואשם הבעל בעבירת שיבוש הליכי משפט. מדובר על עבירה פלילית שמטרתה לפגוע בתקינות ההליך המשפטי ובכך להקשות על רשויות החוק השונות לבצע תפקידן כראוי. שיבוש הליכי משפט יכול להתבטא כאקט בו נאשם העלים ראיות, ביצע שינויים פיזיים בזירת הפשע, במתן עדות שקר ועוד.

במקרה הרצח אותו תיארנו, פעל הבעל באופן שהביא את שלושת השופטים להאשימו בעבירה זו. עצם העובדה שפנה למשטרת ישראל ונתן עדות שקר בנוגע להעלמות רעייתו היא מספקת בכדי להביא את הרכב השופטים להאשימו בעבירה זו. זאת לצד העובדה שסבירות גבוהה שהעלים ראיות הנוגעות לביצוע הרצח – אותם בגדים מלוכלכים המחזקים את הסברה שהתפנה באותו לילה לקבור את גופת רעייתו.

עורכי דין בתחום הפלילי מודעים לעובדה שישנם נאשמים אשר פועלים באופן שיש בו לשבש הליכי משפט. עורכי הדין מחויבים לציות לחוק ולכללי האתיקה ועליהם חל איסור לסייע לנאשמים לשבש הליכי משפט.

נושא זה קיבל בעבר דגש במסגרת ועדות האתיקה השונות של לשכת עורכי הדין בישראל.

 

מהי עבירת מסירת ידיעות כוזבות?

במקרה הנ"ל הואשם הבעל גם בעבירת מסירת ידיעות כוזבות. כאן מדובר על העובדה שביום לאחר הרצח פנה הבעל למשטרת ישראל ויידע אותה בידיעה כוזבת לגבי סיבת העלמות רעייתו בכך שזו נחטפה על ידי רעולי פנים, כשבפועל הוא עצמו רצח אותה והעלים גופתה כמה שעות קודם.

מסירה של הודעה כוזבת לרשויות החוק, במקרה זה משטרת ישראל, נעשית כשהאדם המוסר את אותה ידיעה כוזבת מודע לחלוטין שמדובר בידיעה שכזו. ידיעה כוזבת יכולה להינתן גם לרשויות חוק נוספות מלבד משטרת ישראל והיא כוללת אף בהעברת מידע כוזב לנציגים של הפרקליטות.

עורכי דין פליליים המייצגים חשודים בתחום הפלילי מכירים עד כמה נחשבת עבירה זו למשמעותית ועל כן מובהר ללקוחותיהם של עורכי הדין אודות עבירה זו, שיכולה להביא את אותו אדם המוסר הודעה כוזבת למאסר של חמש שנים בפועל.

ישנם אף מקרים ובהם אדם שמסר הודעה כוזבת לרשויות החוק תחת מקרה שבסופו לא הוגשה בו תביעה פלילית – יוכל אותו אדם שמסר הודעה כוזבת לעמוד לדין בגין עבירה זו.

 

מה עושים במקרה של אלימות במשפחה?

ההמלצה הראשונה היא לדווח בהקדם האפשרי למשטרת ישראל או לעורך דין פלילי הסמוך לאיזור מגוריכם. כך למשל תושבי קרית אונו, גני תקווה והסביבה יכולים לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הפלילי וממוקם בתל אביב כגון המשרד המומלץ שבקישור הבא.

אין להשלים עם אלימות מכל סוג, על אחת כמה וכמה בין כתלי המשפחה. יש לערב את הגומרים הרלוונטיים לרבות את שירות המבחן, משטרת ישראל, מרכז סיוע לנפגעי אלימות במשפחה וכדומה.

 

 

 

**כתבה שיווקית. התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה משפטית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם עורך דין**

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: FREEPIK

למה חשוב שיהיה לכם עורך דין נהיגה בשכרות

תפריט נגישות