n
דף הבית / עמוד הבית ראשי / מהנצחת השואה להקמת אתר חללי המלחמה

מהנצחת השואה להקמת אתר חללי המלחמה

אחרי שהקים את אתר חללי השואה, מקים יוסי פולק את "חרבות ברזל ממוריאליין" - רשת חברתית אינטראקטיבית שמגלה את הקשרים בין האנשים והקהילות השונות. ראיון

יוסי פולק צילום אלבום פרטי

מאחורי "חרבות ברזל ממוריאליין" – מערכת הנצחה אינטראקטיבית שמאגדת את הפנים, הסיפורים והקהילות של אלו שאבדו ב-7 באוקטובר ובמלחמת חרבות ברזל – עומד יוסי פולק (69), יזם בתחום הטכנולוגיה מרמת גן, שלא האמין שהמערכת הטכנולוגית החכמה שבנה אודות אתרי הנצחה ואבלות ושעליה זכה לשבחים בינלאומיים, תשמש דווקא את ישראל. "מזה שנים אני עוסק בתחום מיוחד שנקרא After-life", הוא מספר. "לפני כחודשיים השתתפתי בכנס עולמי שעוסק בנושא מורחב זה, שמשמעותו כל תהליכי הפרידה מהעולם, תהליכי האבלות ותהליכי ההנצחה. שבוע לאחר שחזרתי ארצה, פרצה המלחמה, ומיד הבנתי שאת המערכת שהכנתי לעולם אצטרך להסב לישראל. לא תיכננו את המערכת בכלל בעברית, לא ציפינו לאסון כזה גדול בישראל".

"חרבות ברזל ממוריאליין" אינו עוד אתר הנצחה סטנדרטי: מדובר ברשת חברתית אינטראקטיבית שמגלה את הקשרים בין האנשים והקהילות השונות. כל אחד יכול לפתוח בקלות דף הנצחה, שבו מוצג הפרופיל של הנפטר, הביוגרפיה ואבני דרך בחייו. קרובים ומכרים מוסיפים ומשתפים פרטים, סיפורים, תמונות וקליפים אישיים, כמו למשל סרטונים מרגשים שצולמו בזמן ההספדים בלוויות הרבות. בדפי הנצחה מופיעים גם קישורים לכתבות שהתפרסמו במדיה כמו ערוצי טלוויזיה וברשתות חברתיות. 

האתר איננו סטטי, הוא אינטראקטיבי הוא מאפשר לעלות ולשתף תמונות משותפות וחוויות עם המנוח; הוא מאפשר ליצור קבוצות השתייכות שונות – של יישוב, יחידה צבאית או מסיבה, ובלחיצת כפתור אפשר לראות את כל החברים לקהילה; הוא מכיל אבני דרך שבהם אפשר להוסיף תמונות ואירועים שוטפים עד למות המנוח; והוא מאפשר בניית מערכת קשרים של חברים ובני משפחה בהקשר האישי שלהם למנוח.

הרי קיים אתר "יזכור", למה צריך אחד נוסף?

"אתר יזכור מיועד רק לחללי צה"ל, ואנחנו מיועדים גם לאזרחים שנרצחו. אתר יזכור מכיל טקסט קבוע ותמונה על החלל, ולא ניתן להוסיף בו מידע, קשרים ותוכן, שקיימים באתר שלנו. אפילו ברמת קבוצה של חללי יחידה, גדוד חטיבה. אנחנו מאפשרים לספר ולשתף את החוויה ברמה של כל קבוצה שנבחר. אתר יזכור – לא יספר על חללי גדוד 202 של הצנחנים, ויאפשר להם להגיב ולהתכתב. אגב, לפני שנים ישבתי עם משרד הביטחון. אחרי שהם ראו את האתר שהצגתי להם, הם אמרו שזה החלום שלהם. גם היום אני מוכן לתרום אתר כזה למערכת הביטחון".

האם אתה מכיר אישית מי מהחללים הנוכחיים? 

"לצערי, אני מכיר לא מעט מהחללים, אחד מהם הוא אורון ביילין ז"ל, שנרצח במסיבה ברעים, והוא בן יחיד לאמו רינה עזורי, חברה טובה שלי. אני מכיר את יזהר שי, שר המדע לשעבר, שבנו ירון אורי שי ז"ל, לוחם סיירת הנח"ל, נפל בקרב בהגנת כרם שלום. מעבר לזה, יש אחוות אוהדי כדורגל משותפים כאוהדי הפועל תל אביב, שכל אחד מכיר את האוהדים הפעילים, ויזהר ובניו הם מאוהדי הפועל תל אביב".

מי כותב את המידע? 

"כל משפחה יכולה לכתוב את סיפורה ולשתף את כל המידע שתרצה להציג. בשלב זה, כדי לעלות כמה שיותר דפי הנצחה, אנחנו נעזרים במתנדבים, ביניהם תלמידי בתי ספר, שבמקום מחויבות בנושא השואה הוסבו עכשיו לתעד את הרוגים ונרצחי המלחמה. את המידע על ההרוגים, המתנדבים אוספים מכל מה שקיים ברשתות החברתיות ופורסם ברשת, ומעלים לדף ההנצחה. בכל שלב משפחת המנוח יכולה לפנות ולבקש את העברת הדף לבעלותם להמשך תחזוקה ותפעול".

האתר הראשון שהקמת הוא של חללי השואה.

"אכן, האתר הראשון שהקמתי הוא https://dorotmemorialine.com/ שהוקם עם עמותת דורות ההמשך, נושאי מורשת הגבורה והתקומה. האתר מכיל אלפי דפי הנצחה, אבל מעבר לזה הוא מכיל קהילות עם סיפורי גבורה ותקומה. יש בו אוסף תמונות שהועלה על ידי חברים שאין באף אתר בעולם, אפילו לא ביד ושם. ויקיפדיה ביקשו לשתף את התמונות שבאתר. למעשה, זה אחד מאתרי המידע והנצחה הכי חשובים בעולם, ואילו היתה לנו תמיכה היינו ממשיכים לשפר ולתחזק אותו.

"כבן למשפחת שורדי שואה, שרוב משפחתה נרצחה באושוויץ, גדלנו על בסיס הסיפורים, והודות לדוד עשיר מארה"ב, הוא דאג שכל שנה יהיה אירוע משפחתי שבו ייפגשו כל יוצאי חלצי שורדי השואה מבני משפחתנו. עסקנו רבות בנושא על ידי תיעוד והנצחת כל ענפי המשפחה שלנו, ואני כבן בכור לשורדי השואה, קיבלתי על עצמי את המחויבות לזכור ולא לשכוח את מאורעות השואה. לכן, החלטתי שמהפתגם שהיה 'לכל איש יש שם', אעשה 'לכל אחד יש אתר' – אתר שמכיל את סיפור משפחתו והקהילות שאליהן הוא השתייך".

 

לאתר "חרבות ברזל ממוריאליין": https://ironswords.info/

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

dav

בחולון הוחלט: יום העצמאות ללא זיקוקים

תפריט נגישות