n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / ראשל"צ: על התנדבות קהילתית בימי קורונה

ראשל"צ: על התנדבות קהילתית בימי קורונה

מנהלת יחידת ההתנדבות העירונית מספרת על העשייה ההתנדבותית המבורכת בה נוטלים חלק גם בני גיל הזהב ומזמינה את כלל התושבים ליטול חלק במעגל הנתינה

פעילות התנדבותית במהלך משבר הקורונה. צילום פרטי
פעילות התנדבותית במהלך משבר הקורונה. צילום פרטי

משבר הקורונה והשלכותיו טלטלו את עולמנו ופגעו בעיקר בשגרת יומם של בני הגיל השלישי. פנסיונרים צעירים וצעירים ברוחם שהיו רגילים למלא את יומם בפעילות חברתית, במפגשים עם חברים ובעשייה מספקת מצאו עצמם סגורים בבתיהם מנותקים לעיתים מקשרים משפחתיים וחברתיים. אלא שלמרות שהעתיד הקרוב נראה קודר, ישנה קרן אור שמשפיעה באורח פלא על כל הבאים אתה במגע. מנהלת יחידת ההתנדבות העירונית, יפעת ליסק – רוזנפלד, מספרת בריאיון ל"גל גפן" על העשייה ההתנדבותית המבורכת בה נוטלים חלק גם בני גיל הזהב ומזמינה את כלל התושבים ליטול חלק במעגל הנתינה.

על היחידה אותה היא מנהלת היא מספרת: "מדובר בבית מקצועי וגוף מתכלל של ההתנדבות בעיר לכלל ארגוני ההתנדבות שפועלים בראשון לציון. חשוב מאוד לציין שאנחנו מנהלים התנדבות ולא מנהלים מתנדבים. אנחנו עובדים עם כל ה – 300 ומשהו מסגרות שמפעילות מתנדבים בעיר גם מול המתנדבים בפעילויות של הוקרה ותגמול ובעיקר עם ראשי הארגונים ורכזי ההתנדבות שמובילים את התחום בשביל הארגון ובשביל המתנדבים ונותנים שירות למינהל לשילוב חברתי שבתוכו אנחנו יושבים. בימים אלו מטבע הדברים ההתנדבות עוסקת בעיקר באזרחים שזקוקים לסיוע במיוחד בתקופת הקורונה".

עד כמה הקורונה השפיעה על עולם ההתנדבות בעיר?

"ההתנדבות היא עולם שעבר המון שינויים בשנים האחרונות והקורונה טרפה את הקלפים מחדש. חלק הארי של המתנדבים בעיר הם אזרחים ותיקים זה לא שצעירים לא מתנדבים אבל מן הסתם לאלו שלקראת פרישה יש יותר זמן ומוטיבציה להתנדבות. הקורונה הפכה אותם לקבוצת סיכון והמסגרות והארגונים שנהגו להתנדב בהם בצורה מסורתית עד היום לא יכולים לקלוט אותם".

איך זה בא לידי ביטוי?

"למשל מתנדבים בבית ספר לא יכולים להגיע לשם כי גם את ההורים כבר בקושי מכניסים, או למשל מועדון לעיוור בו היו הרבה הדבקות לאחרונה אז גם המתנדבים מפחדים להגיע וגם העיוורים עצמם. בנוסף יש כמובן הגבלות של משרד הבריאות שמקשות עלינו להפעיל התנדבות כמו שהיה נהוג לפני הקורונה".

איך בכל זאת ההתנדבות נמשכת בימים אלו?

"אנחנו קוראים את השטח ורואים לאן הרוח נושבת איפה יש צורך התנדבותי ואיפה יש תחומים שצריכים יותר התנדבות. אנחנו מכוונים לאזרחים ותיקים, קשישים עריריים ואנשים בלי עורף משפחתי. הפעילות הזו תפסה את הנפח בצורה חד משמעית בזמן המשבר, אבל אנשים מחפשים משהו קהילתי כי הבדידות נוגעת לכולם לא רק לאזרחים הוותיקים".

יש ביקוש לתחומי התנדבות מסוימים יותר מאחרים?

"ללא ספק אנחנו עדיין נמצאים בשגרת חירום, הקורונה לא תעבור מחיינו בחודשים הקרובים. אנחנו מפעילים אלפי תושבים להתנדבות וההיענות מטורפת. בגל הראשון הפעלנו 2,400 מתנדבים שעסקו רק בשינועי מזון ותרופות, שיחות להפגת הבדידות ובמשימות של חירום. זה מספר מאוד יפה וזה נמשך גם בגל השני. אנשים מאוד רוצים לעזור לאזרחים ותיקים ולאנשים מבוגרים בכלל ולכל האוכלוסיות בסיכון שהקורונה פגעה בהם בצורה חריפה יותר משאר חלקי האוכלוסייה. אני מדברת אפילו על משפחות של חולים מאומתים שנמצאים בבית וצריכים עזרה. אנחנו מקבלים את הנתונים ממשרד הבריאות ויש לנו עובדים שמרכזים אותם אבל את הסיוע עצמו אנחנו מביאים באמצעות המתנדבים. אנחנו משתמשים במחסני החירום של העירייה אבל החבילות משונעות לבית על ידי המתנדב בסופו של דבר".

את רואה הבדל בהיענות להתנדבות בין גברים לנשים?

"אני חייבת להגיד שלא יותר מדי וזה די מדהים לראות את זה – נשים שסוחבות חבילות מזון וארגזים, מרגש מאוד לראות גם התנדבותיות משפחתיות אתה רואה את כל המשפחה מתגייסת ביחד אבא אמא וילד מגיעים לתחנת חלוקה ומחלקים את זה יחד לאנשים שצריכים, או משפחות שמתגייסות לבשל האמא ושלושת הבנות מבשלות יחד לעשרים קשישים שאין להם מה לאכול".

ישנם לא מעט פנסיונרים שמעוניינים להתנדב, כיצד הם יכולים לעשות זאת גם בתקופה שכזו?

"לחזור למה שהיינו לפני הקורונה אני חושבת שייקח עוד הרבה זמן וזה יהיה שונה ממה שהיה אבל בתשעת החודשים האחרונים הקמנו פרויקטים שמבוססים על הצרכים בשטח ועל מה שאפשר לתת בתקופה זו – יש את פרויקט קהילה מבשלת שגם אזרחים ותיקים יכולים לקחת בו חלק כשהם מבשלים מהבית ואנחנו באמצעות מתנדבים משנעים את המנות לבתים של ניצולי שואה ונזקקים, יש לנו את פרויקט 'אמץ משפחה של אזרחים ותיקים' בו למעשה משפחה מאמצת משפחה אחרת ומסייעת לה בכל מיני תחומים זה יכול להיות אדם שזקוק לליווי לבדיקה רפואית או לצאת לעשות קניות בסופר. יש לנו שיחות להפגת הבדידות אנחנו מפעילים מערך שלם של אנשים שפונים בקו החם ומבקשים את זה. הקו יושב במינהל לשילוב חברתי ועובדות סוציאליות עונות לתושבים ועורכות תשאול נרחב כדי להבין לאיזה סיוע זקוק הפונה ולאחר מכן מעבירות אלינו להמשך טיפול. לדעתי כמעט כל אחד יכול למצוא במה להתנדב גם בתקופת הקורונה. יש לי מתנדבת שלא ניתן להגיד לה 'לא' היא אשה בת 70 שקופצת על כל פרסום שאנחנו עושים ולמרות שאני אומרת לה שהיא בקבוצת סיכון היא מתנדבת עם המשפחה להרבה פעילויות. היא משנעת מזון ואוכל חם, עושה שיחות להפגת הבדידות והיא לא היחידה יש מאות אנשים כאלו שלמרות שהם אזרחים ותיקים הם פועלים בהתנדבות למען הקהילה. אי אפשר לעצור אותם".

לסיום, איזה מסר חשוב לך להעביר לתושבים?

"אני מאמינה שלכל אדם יש מה לתת ואני חושבת שהתנדבות היא אחד הדברים הכי חשובים לקהילה חזקה ולחוסן קהילתי זה הוכיח את עצמו בשעת חירום שיש לנו קהילה מדהימה שנתרמת ועוזרת ואני מקווה שלמרות שאלו ימי חירום הדבר הזה רק יגרום לאנשים להתנדב יותר גם בשגרה ולא רק בחירום. אנשים מוזמנים לפנות ולהירשם באתר העירוני ואצלנו במזכירות ולהמשיך לתרום זה עושה טוב לבן אדם שתורם וגם לאדם שאתה עוזר לו. זה קלישאתי אבל זה נכון".

ומה אומרים המתנדבים עצמם? תושבת העיר אני אלקיים, אזרחית ותיקה בת 69, לוקחת חלק בהתנדבות במערך החירום כבר תשעה חודשים. היא מספרת על ההתנדבות: "בעת הקשה הזו, אני מודה שלהתנדב הציל אותי. אני אדם שלא רגיל לשבת בבית ללא מעש וההתנדבות נפלה עלי משמיים. חיכיתי כל יום שיתקשרו אלי מיחידת ההתנדבות וגם התקשרתי בעצמי לבדוק מתי אפשר לבוא. אני מבחינתי הייתי זמינה 24/7. ממש נרשמתי בכל הלינקים ששלחו להתנדבות. סייעתי ואני עדיין מסייעת בשינוע ואריזות מזון, סיוע למשפחות עם ילדים, בשיחות טלפוניות עם אזרחים ותיקים ובודדים. אני מזמינה את כלל התושבים לקחת חלק בפעילות הברוכה".

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

IMG-20240418-WA0031

עיריית ראשון לציון מגבירה את המוכנות לחירום

תפריט נגישות