n
דף הבית / בריאות / כל מה שצריך לדעת על שעלת

כל מה שצריך לדעת על שעלת

ד"ר דיאנה טשר, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי וולפסון, עם כל מה שצריך לדעת אודות מחלת השעלת

מסיכה קורונה צילום PIXABAY
צילום PIXABAY

"מנתוני משרד הבריאות המסכמים את שנת 2023 ניתן לראות קפיצה של כ-7,000% במספר המקרים המדווחים בשעלת, כאשר מס' כפול לפחות נדבק ושאינו מדווח או שאינו יודע כלל על דבר מחלתו וממשיך להדביק אחרים. מה גורם למחלה וכיצד ניתן להתמודד עימה ? ד"ר דיאנה טשר, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי וולפסון מסבירה על המחלה המסוכנת."

מהי מחלת השעלת ?

"מחלת השעלת היא מחלה זיהומית חיידקית. כפי ששמה מרמז, מחלה גורמת לתסמינים אופייניים של שיעול. השעלת קיבלה גם את השם "מחלת מאה הימים" על שום משך השיעול הארוך המאפיין את מהלך המחלה."

מהם הגורמים למחלה ?

"מחלת השעלת היא מחלה שנגרמת על ידי החיידק Bordetella Pertussis. שעלת היא מחלה מאוד מדבקת. באופן מעשי כמעט כל מי ששוהה במגע קרוב ליד אדם חולה ואינו מחוסן ידבק במחלה. חשוב לזכור שגם כאשר התסמינים קלים מאוד המחלה עדיין מדבקת. ההדבקה מתרחשת באמצעות טיפות רוק שניתזות מדרכי הנשימה בזמן שיעול."

מהם התסמינים ?

"למחלת השעלת מהלך אופייני המורכב משלושה שלבים. השלב הראשון הקטרלי (Catarrhal stage) דומה לכל זיהום ויראלי אחר בדרכי הנשימה העליונות ומאופיין בתסמיני צינון, נזלת ושיעול. זהו השלב המדבק ביותר.

כעבור כשבועיים מתחילת הופעת התסמינים מופיע השלב הפרוקסיזמלי (Paroxysmal stage) המאופיין בהתקפי שיעול טיפוסיים שהולכים ומתחזקים. השיעול מגיע בהתקפים של סדרה ארוכה של שיעולים קצרים שבסופם יש שאיפה חזקה המשמיעה צליל אופייני (הנקרא Whoop ומכאן שמה של המחלה באנגלית Whooping cough).

התקפי השיעול מקשים על הנשימה, עשויים להסתמן כהשתנקות והכחלה ולעיתים בסופם מופיעה גם הקאה. שלב זה נמשך שבועות ארוכים (עד 8 שבועות) ולאחריו המחלה דועכת ומגיעה לשלב ההחלמה. שלב ההחלמה (Convalescent stage) מאופיין בהתקפי שיעול פוחתים בתדירותם וחומרתם עד להחלמה מלאה.

חשוב לציין שלעיתים, בעיקר בקרב אנשים שחוסנו בעבר, מהלך המחלה פחות טיפוסי ומתבטא בשיעול טורדני בלבד והמחלה יכולה להיות קלה יותר וקצרה יותר. בתינוקות קטנים (עד גיל חצי שנה) ובמיוחד בלא מחוסנים ההסתמנות יכולה להיות פחות טיפוסית. השלב הראשון של המחלה (הקטרלי) מתקצר והפסקות נשימה, השתנקות והכחלה יכולות להיות המופע הראשון של המחלה. השיעולים התכופים נוטים להופיע ללא צליל הwhoop הטיפוסי ומלווים בקשיי נשימה והקאות. שלב ההחלמה צפוי להיות ארוך."

קבוצות הסיכון?

"מחלת השעלת מסוכנת במיוחד לתינוקות צעירים ולקשישים. במבוגרים, נשים הרות וקשישים יתכנו סיבוכים הכוללים דלקת ראות משנית, שברים בצלעות, הופעת בקעים, בריחת שתן וקשיי שינה. בתינוקות קטנים (בעיקר עד גיל חצי שנה ולא מחוסנים) יתכנו סיבוכים כגון מוות בעריסה, פרכוסים, דלקת של המוח, דימומים מוחיים, דלקת ריאות משנית, התייבשות, הופעת בקעים ואף מוות. כמחצית מהתינוקות עד גיל שנה שיחלו בשעלת יגיעו לאשפוז. שיעור התמותה בילדים שיחלו בשעלת עד גיל שנה הוא בערך 1%. הסיבוכים הללו הם הסיבה שחשוב להתחסן כנגד שעלת."

כיצד ניתן לטפל במחלה?

"הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה כלומר חיסון לשעלת. החיסון לשעלת נכלל בחיסוני השגרה בטיפת חלב ולאחר מכן ניתן במהלך שנות בית הספר וגם בהריון (כדי לתת הגנה לתינוק בחודשי חייו הראשונים).

במי שחלה – הטיפול הוא טיפול אנטיביוטי. תרופת הבחירה היא תרופה בשם אזיתרומיצין (אזניל). כאשר הטיפול ניתן בשלב המוקדם של המחלה (השלב הקטרלי) הוא צפוי לקצר את המחלה. כאשר הטיפול ניתן בשלב השיעול ההתקפי (הפרוקסיזמלי), השלב הטיפוסי שמרמז לאבחנה, הטיפול לא ישפיע על מהלך המחלה אך צפוי שיצמצם את ההדבקה של סביבת המטופל וההפצה למגעים."

מה ההבדל בין שעלת לקורונה/ שפעת ?

"שעלת מתחילה בשלב שדומה לכל זיהום נגיפי בדרכי הנשימה העליונות אבל בניגוד למחלות נשימתיות אחרות כגון שפעת וקורונה בשעלת אין חום, תקופת הדגירה ארוכה יחסית ( עד 3 שבועות),, מהלך המחלה ארוך במיוחד (כ-3 חודשים) וסיבוכי המחלה הם סיבוכים טיפוסיים הנגזרים מעוצמת השיעול המאפיין את  מחלת השעלת."

דר דיאנה טשר צילום דוברות וולפסון

ד"ר דיאנה טשר- צילום: דוברות וולפסון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

dav

בחולון הוחלט: יום העצמאות ללא זיקוקים

תפריט נגישות