n
דף הבית / בריאות / מהי הפרעת שינה?

מהי הפרעת שינה?

במהלך השינה הגוף עובר ניקוי יסודי של כל המערכות, האיברים והרקמות עד לרמת הד.נ.א. מתרחשים תהליכים של שיפוץ, שיקום, החלפה והתחדשות. כיום שיבושי השינה מתחילים כבר בגיל הילדות והנעורים. ניתן לראות הפרעות שינה רצופה מסיבות רבות ומגוונות

שינה
צילום: pexels

ד"ר אירית שמשון

 

מהי שינה?

שינה היא מתנה של בריאות – מרגע היווצרותנו. עובר ברחם ישן את מרבית שעות היממה ואפילו חולם. הדבר מאפשר לו זמן מדוייק להבשיל את מערכותיו הרבות. במהלך השינה הגוף עובר ניקוי יסודי של כל המערכות, האיברים והרקמות עד לרמת הד.נ.א. מתרחשים תהליכים של שיפוץ, שיקום, החלפה והתחדשות. אי סדר שנוצר במשך היום מוצא את הזמן המתאים לטפל בהחזרת הסדר הטוב על כנו וכן מתבצעת טעינה אנרגטית. כל הפעולות ויש עוד הרבה יותר מתרחשות בחמש רמות ענק עיקריות: הפיזית, הרגשית, המחשבתית, היצירתית והרוחנית.

 

איך יודעים כמה שינה אנחנו צריכים?

השינה משתנה ודורשת בתחילת החיים הרבה יותר שעות מהיממה. התופעה של ריבוי שעות שינה, ממשיכה גם לאחר הלידה והמערכות השונות ממשיכות להבשיל ולהתחזק בשינה הרבה שמתרחשת. בילדות, ילדים זקוקים לפחות שינה מאשר בינקות אך עדיין נדרשים לשנת צהרים. השינה מסתדרת לדפוס של שגרה בוגר בגיל עשרים וארבע ואמורה להמשך כך עד סיום החיים בשיבה טובה. הטווח המיטיב הוא בין 7 ל – 9 שעות שינה, כל לילה כל הלילה.

 

אז מתי זה מתחיל להשתבש ולמה?

כיום שיבושי השינה מתחילים כבר בגיל הילדות והנעורים. ניתן לראות הפרעות שינה רצופה מסיבות רבות ומגוונות:

חיילים בצבא, שומרי לילה, ומאבטחים, רופאים, אחיות, צוותים פרא רפואיים, פועלי ייצור על קווים שפועלים מסביב לשעות, עובדי שדות תעופה ורשות הנמלים, טייסים וצוותי אוויר ודיילות, דיילים, אנשי עסקים שפועלים מול חו"ל, אם בטיסות רבות לחו"ל או מול מחשבים בשעות הקטנות, סוחרים, ימאים, עובדי מע"צ בתיקוני כבישים בלילה, נהגי משאיות, עובדי פיצוציות, שוטרים ואנשי משמר הגבול ויס"מ ועוד כל כך הרבה סוגי אנשים ובעלי מקצועות, שמתפרנסים מעבודתם גם או בעיקר בלילה, אנשי הייטק שעובדים מול מסכים שעות רבות במיוחד, מכורים למסכים גדולים או קטנים (תסמונת FIFO). אנשי עסקים חובקי עולם, המנהלים כסף גדול במיוחד.

כמובן הורים לילדים צעירים, ילדים שפוחדים מהחושך, גיל ההתבגרות, אנשים שהם או בני זוגם סובלים מדום שינה ונוחרים בעוצמה, בעלי משפחות שבמהלך הלילה בני הבית מטיילים בין המיטות, מתבגרים, אנשים ששנתם קלה, אמהות במשפחות ברוכות ילדים שמתפנות למשרת הטיפול בבית אחרי שכולם ישנים, אנשים עם מוגבלויות או מחלות וכאבים המונעים שינה, אנשים עם קשיים רגשיים או חרדות, אנשים בפוסט טראומה, אנשים שקמים בלילה מספר פעמים לשירותים, קשישים ועוד.

אנשים שחיים בתנאי אקלים הפוגעים בשינה הרצופה, בשעות חשיכה ארוכות מאד או שעות אור ארוכות מאד, באיזורים מוכי שטפונות וסערות, רעידות אדמה ואיתני טבע עוצמתיים אחרים.

אנשים שחיים באיזורים מוכי מלחמות כמו אצלנו או במזרח התיכון כולו, כעת גם אוקראינה – רוסיה, אפריקה ועוד.

 

הסיבות להפרעות שינה הן כל כך מגוונות כמעט כמו החיים עצמם.

לפי הרשימה הזו יש מעט מאד אנשים שישנים היטב. שאפילו לא מבינים עד כמה הם מבורכים ואפילו לועגים לאלה שעושים עניין כזה משינה. בסה"כ כמה שעות של בזבוז? מה העניין הגדול?

 

איך מוגדרת הפרעת שינה?

לכל אחד יש לילה או אפילו כמה שעות בשינה מועטה או אפילו כמה לילות לבנים. האם זו הפרעת שינה? לא. הפרעת שינה מוגדרת ככזו במידה והיא חוזרת על עצמה יותר משלושה לילות בשבוע ונמשכת במשך יותר מחודשיים. אם יש לך קשר כזה או אחר להפרעת שינה זמנית או קבועה – כדאי לפנות לייעוץ.

 

עם מי מתייעצים?

קודם כל עם רופא משפחה. יש מכונים לבדיקת איכות השינה ויש גם דרכים טבעיות כמו שינה רצופה. יש לפנות במייל שכותרתו "אני רוצה שינה רצופה" לכתובת [email protected]  ואתקשר לתאם איתכם מועד מתאים.

 

 

שינה
צילום: pexels

 

 

הכתבה באדיבות מוקסיני https://www.mokasini.co.il/

 

 

*התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

IMG-20240421-WA0003

ציון שבי מצא את הדרך להבריא את הגוף ואת הנפש דווקא בתקופה הקשה בחייו

תפריט נגישות