דף הבית / חדשות העיר / "אני משוכנע שאצא נקי"

"אני משוכנע שאצא נקי"

רונן דמארי

אם הייתם פוגשים את סגן ראש העיר ראשון לציון, יוסי חממי, לפני חמש שנים ומבקשים לספר לו מה צפוי לו בקדנציה הנוכחית, הוא ודאי היה מחייך את חיוכו המפורסם ומאזין בקשב: אם הייתם אומרים לו שדוד ביטן ייכנס לכנסת, יהפוך לאחד מהמדוברים ביותר בהיסטוריה של בית המחוקקים והוא עצמו ייכנס בנעליו ויחזיק בתיק ההנדסה המורכב, הוא היה מקבל זאת בענווה האופיינית לו. אך סביר מאוד להניח שלו הייתם מציינים בפניו שהוא, יחד עם ראש העיר דב צור והמשנה לראש העיר אייל מושיוב, ייעצרו במסגרת חקירה שתזעזע את אמות הסיפים בעירייה, הוא היה משוכנע שאתם מתבדחים איתו. אלא שהמציאות הוכיחה כי היא חזקה מכל דמיון.

-יוסי, איך אתה יכול לסכם את העשייה הציבורית שלך בקדנציה הנוכחית?
הקדנציה שלי מורכבת משתי תקופות – האחת כחבר מועצה והשנייה כסגן ראש עיר שעוד לא נסתיימה. כחבר מועצה עסקתי בעיקר בנושא ועדת שמות וסיוע לראש העיר בפעולות שנתבקשתי על ידו. בנוסף, שמתי דגש מיוחד על שכונות שצריך לטפח אותן, זה היה החזון שלי בתקופת היותי חבר מועצה. חשבתי שדרכו אצליח להפוך כל שכונה לפעילות בפני עצמה.
כסגן ראש עיר קיבלתי תיק מאוד מאוד גדול – תיק ההנדסה שהיה מורכב מהבנייה הציבורית, נכסים, כל מחלקת התכנון והפיתוח האדיר בעיר. אין ספק שזה שאב אותי מאוד. הייתי מאוד עסוק בפעילות הזו שגרמה לי למעשה להיות כמעט יום יום בישיבות, ועדות בכל הנושאים האלו. זו הייתה עשייה, אבל לא רק עשייה ציבורית אלא גם מקצועית. זה עצר אותי מלחשוב על הרעיונות שלי שצריך לעסוק בעיקר בפיתוח ולא דווקא בצו השעה במדינת ישראל – מחסור בדירות שגרמו ללחץ אדיר, כדי להגביר את תנופת הבנייה והעיר היא אחת המובילות בישראל בנושא".

-איך הגבת באותו יום שהגיעו אליך החוקרים והודיעו לך שאתה דרוש לחקירה?
"אין ספק שמבחינתי זו הייתה הפתעה גמורה, לא הבנתי מדוע הגיעו אליי בצורה כזו של עיכוב, הייתי בטוח שמעכבים אותי ליום אחד, לשאול אותי כמה שאלות ולא מעבר לזה. אני יודע שהייתה אווירה מסוימת, אבל הופתעתי מהארכת המעצר, זה די מתסכל. אני מבחינתי יודע שעשיתי כל חיי למען הציבור וחונכתי מילדות לתת ולהתחשב בזולת, זה המוסר האישי שלי ואני אמשיך לעשות זאת. אני מאמין בעשייה הזו".

-מה אתה יכול לספר על הרגעים שבהם הובאת לבית המשפט לעיני הצלמים? השהות מאחורי הסורגים?
"הסיטואציה מאוד מאוד קשה, אני אומר שאני מאמין שלפעמים יש סיטואציות שצריך לקבל אותן ואם המערכת או הרשויות חושבות שצריך לבדוק משהו, צריך לתת להן את האפשרות לבדוק. אני משוכנע שבסופו של דבר אני אצא נקי מהסיפור הזה, לא עשיתי שום דבר חלילה שאפשר לפרש אותו כניגוד לחוק. אני עדיין רוצה לחכות שיסיימו את כל ההליך הזה, ואני מאמין שחפותי תצא ואחזור למסלול בצורה רגילה, מלאה ונקייה".

-קיבלת לא מעט תגובות מתושבים, אני מתאר לעצמי
"כל מי שמכיר אותי יודע שאני תמיד עושה למען הזולת, קיבלתי חום ואהבה, אני תמיד מוכן לעשות למען האחר ומתגייס לעזרה ולסיוע בכל דבר ועניין, הן בעירייה והן מחוץ לעירייה. הרגשתי את החיבוק, החום והאהדה, ואין ספק שזה בזכות האהבה שלי לזולת קיבלתי אותה בחזרה, אני מקווה שזה יהיה מאחוריי כמה שיותר מהר".

-ראשון לציון היא עדיין מעוז של מפלגת הליכוד?
"אני עדיין חושב שהליכוד זו מפלגה שיש לה עקרונות בסיס המבוססים על עשיית צדק חברתי, שוויון הזדמנויות וחופש העיסוק והביטוי בארץ ישראל היהודית כזכויות יסוד, שהיא בנויה על פי עקרונות שלשמם היא הוקמה. היא תישאר כחלק מהמחנה הלאומי. למעלה מ -50 אחוז מתושבי העיר שייכים למחנה הזה. למעלה מ-30 אחוז מתושבי העיר מצביעי ליכוד. אני מאמין שהמחנה הלאומי יישאר עוד עשרות שנים, אני לא חושב שהציבור מחפש תנועה לאומית אחרת. הציבור בארץ
לא ירצה להחליף תנועה לאומית ציונית בתנועה שהיא לא כזו. צריך לחשוב על הדור הבא ואני מאמין שהוא ימשיך ויהיה נאמן למחנה הציוני כפי שקורה היום".

-מה אתה יכול להגיד על פרשת דוד ביטן שהסעירה את המדינה?
"דוד התפתח בשל אופיו, דוד הוא חרוץ מאוד ובכל מקום הוא פועל במלוא המרץ ובמלוא הכוח. אין ספק שהוא אישיות בפני עצמה, זה האופי שלו, לרוץ ולהיות קדימה ולהיות בראש. לא צריך לראות בזה חיסרון אלא יתרון".

-לדעתך הוא עשה טעות בהצעת החוק המגבילה את סמכויות המשטרה?
"אני לא חושב ולא הייתי מקשר את הדברים. לבי על ידידי, אני מכיר את דוד, את אופיו ואת יושרו. אני מאמין שבסופו של דבר העננה הזו תיעלם ודוד יחזור לעצמו, ועוד נכונו לו שנים רבות של עשייה. הוא טוב לעיר ראשון לציון ולמדינת ישראל ואני מאחל לו שיהיה מאחורי זה".

-יהיו שיאמרו שהקריירה הפוליטית שלו נגמרה
"אני לא חושב. אני לא חושב שזה צריך לקרות בצורה כזו, שקריירה מסתיימת רק על סמך חקירה. אני מאמין בחפותו, מבחינתי הוא יחזור לעצמו ויוכל לתפקד. הוא ויתר על תפקיד יו"ר הקואליציה מתוך אחריות, הוא הבין שיהיה לו קשה לתפקד ורצה להסיר את העננה מעליו".

-מה תגיד לאותם אנשים שסבורים ששילמת מחיר בגלל הקרבה לדוד?
"אני לא רוצה להיכנס לזה ואני לא רוצה לפרש כל מיני פרשנויות. מטבעי ומאופיי אני אדם שרואה עובדות ולא רוצה לפרש את זה בצורה הזו".

-עד לפני פחות משנה נראה היה שראש העיר בדרך לקדנציה נוספת ללא מתחרים אמיתיים לתפקיד
"עדיין, נכון להיום אני לא רואה שיש השפעה למירוץ לראשות העיר. אני מכיר אותו שנים רבות מעבודה משותפת, הוא אדם ישר והגון. אני מאמין ביושרו. נכון שהסיטואציה מתסכלת, כמו שהיא מתסכלת אותי היא מתסכלת אותו ואני מאמין שהוא ייבחר שוב לראשות העיר".

-המעצר שלו זעזע, הוא היווה סמל לשלטון תקין
"המעצר לכשלעצמו הוא דבר קשה ואין ספק שהוא מזעזע את הציבור בראשון לציון, וזה מן הסתם משפיע ומעורר סימני שאלה, מה הציבור כל כך טועה שבחר בו? אבל צריך להתגבר על זה ומי שהולך לעשייה הציבורית צריך להאמין שהוא עושה את זה לטובת הציבור ולא מועד ולא שוגה".

-היו לך או למשפחה מחשבות על פרישה מהחיים הפוליטיים?
"כל חיי עשיתי את כל הפעילות הציבורית לא במסגרת פורמלית, הייתי בלשכת רואי החשבון ובלשכת הארגונים העצמאיים במשך עשרות שנים, כל הפעילות שלי הייתה התנדבותית. כל הפעילויות האלו למען העצמאים, למען בעלי העסקים, למען רואי החשבון. חונכתי תמיד לראות את הצד האחר. גם כשהייתי בתיכון סייעתי ותמכתי. תמיד התנדבתי ופעלתי, אז מן הסתם שנקראתי לעשייה פורמלית, יש בה סיכונים וחבל שהמצב כזה רגיש. יש התנגדות של המשפחה ושל החברים הקרובים, אבל מצד שני, אם אני לא אהיה והאחרים לא יהיו, אז מי יהיה? זו השאלה שלי".

-כיצד אתה יכול לסכם את פעילותה של מועצת העיר בקדנציה הנוכחית?
"אני חושב שכל חברי המועצה מנסים באמת ובתמים לפעול למען הציבור, העניין הוא שאנחנו בחברה דמוקרטית צריכים לחוש את הציבור, מה הוא באמת רוצה. לא ייתכן שיבוא חבר מועצה ויגיד שהכי חשוב זה נושא מסוים ולא תמיד הציבור מסכים עם זה. אני חושב שרוב חברי המועצה בהצבעות דמוקרטיות הם אלו שקובעים בסופו של דבר את רצון הציבור, אלא אם הם הולכים נגד רצון הציבור ששלח אותם. מה גם שהרשויות היום מקבלות הרבה הנחיות בשל רגולציה ממשלתית ומה שניתן לעשות במועצת העיר, זה באמת דאגה לחיי היום יום של הציבור בראשון לציון. אני אתן לך דוגמא – חוק האופניים החשמליים. נכון שהכנסת קבעה בחוק שאסור יותר לנסוע על מדרכות מפני שזה מסכן את הולכי הרגל, אבל מצד שני מצער אותי מאוד שהורידו אותם לכביש כי למעשה אנחנו שולחים אותם לסיכון אחר וכמעט מוציאים אותם להורג. ועכשיו בחוקי העזר מנסים לאכוף את נושא האופניים על ידי הענקת אישורים לפקחים להחרים אופניים. אני חושב שזה כלי תחבורה חשוב מאוד וכאן בישראל החליטו שאפשר להחרים תוך כדי מגע פיזי עם קטינים. אני מאוד התנגדתי לזה גם בישיבות הנהלה, אני לא חושב שצריך לחזור לימים שהיו לפני חמישים שנה כשהייתי ילד, שמי שהיה נוסע בגן העיר היו מורידים לו את האוויר או לוקחים לו את הוונטיל. אנחנו חוזרים לאחור וזו דוגמא שאני חושב כך ורוב חברי המועצה חושבים אחרת ממני. אני לא מסכים עם ההחלטה הזו".

-מה לגבי תפקוד האופוזיציה? כיצד היא עושה את עבודתה לדעתך?
"אני חושב שחוץ ממעידות פה ושם, האופוזיציה מנסה להעלות הצעות לסדר יום שיהיו לטובת הציבור, אבל היות ובאופוזיציה ההצעות לפעמים פופוליסטיות או לעיתים כרוכות בעלויות תקציביות גדולות, לא תמיד ניתן לקבל אותן. האופוזיציה היא כלי ביקורת ומבחינתי זה בסדר גמור שהיא עושה את עבודתה".

-אתה חושב שאתה ועמיתיך יכולים לממש רצון או רחשים של תושבי העיר לפי הגדרתך?
"שוב אדגיש – מידי יום נקבעים סדרי יום בהחלטות ממשלתיות כאלה ואחרות, וצריך להיות עם היד על הדופק ועירני מספיק כדי לא להימצא בעובדות מוגמרות.
לדוגמא, המשרד לאיכות הסביבה תכנן להקים מיזם למיחזור פסולת בקנה מידה ארצי, בעוד שתוכנן על ידי העירייה מתקן דומה ואף טוב יותר, שישרת אותנו תושבי העיר ואף חלק מהמטרופולין סביבנו, כך שאין טעם בהקמת מיזם או מתקן נוסף העלול לפגוע באיכות חיינו תושבי העיר, ומשכך, אנו כנציגים מטעם שומה עלינו להשפיע ולמנוע כפל עלויות שכזה, מה גם שאין ספק שיפגע באיכות חיי תושבי העיר".

-אבל יש במינהלי העירייה אגפים האחראים לפעילויות שכאלה, שמהווים את הקשר עם משרדי הממשלה לגבי פעולות מעין אלה, מה גם שיש חברי מועצה בעירייה שהם סיעות הירוקים, שפועלים בעניין זה, האם זה לא מספיק?
"ככל שישנה החלטה ממשלתית, היא החלטה לטובת ציבור יותר גדול מאותה העיר שבגבולותיה מתקבלת ההחלטה, הכוונה שהשירות יינתן על ידי המדינה לערים נוספות או לכל אזרחי ישראל. לכן אין בכוחם של המינהליים המקצועים בעיר להתמודד מול החלטות, בהתאם למדיניות שנקבעה על ידי השלטון המרכזי. ולגבי התנועות הירוקות בעיר – הן יכולות להעלות לסדר היום את הפגיעה באיכות הסביבה אם נפגעה לטעמם, אולם שוב, האחריות על איכות הסביבה מצויה בשלטון המרכזי מטעם סיעות האם. ובכלל, עניין איכות הסביבה או הגנת הסביבה הוא נושא רחב וחשוב, והוא על סדר היום הממשלתי, ועדיין ולעיתים בלית ברירה, העיר אינה מוגנת מספיק. ניקח לדוגמא את הבנייה המסיבית בעיר אצלנו שאלו החלטות ממשלתיות, אני היחידי שהבעתי מורת רוח על העניין הן במסדרונות העירייה והן בעיתונות המקומית, שהבנייה הזו פגעה ופוגעת בריאות ירוקות וצמחייה ירוקה יפהפייה בעיר ראשון לציון ממזרח צפון ומערב".

-בוא נדבר על פסח – אתה מרגיש אווירה מיוחדת לקראת החג?
"אני חושב שהאווירה קיימת, אי אפשר להגיד שהיא לא קיימת. נכון שיש ירידה בכיבוד החגים בישראל, אבל מערכת החינוך מעניקה גיבוי מלא לחגים בישראל. אני חושב שרוב האנשים בעיר מרגישים את האווירה, החגים הם חלק מהעם היהודי מעצם קיומה של מדינת ישראל. אי אפשר לומר שלא נרגיש אווירת חג ונתעלם, בייחוד מחג כמו פסח שמסמל את גאולת ישראל. אם נפסיק לכבד את החגים, אולי לא יהיה טעם לקיומנו כעם היהודי".

-יש זיכרון ילדות מיוחד מפסח?
"(צוחק) כן, קודם כל נולדתי בערב פסח, אז אני זוכר את זה. בילדות אני זוכר את האווירה שכמעט חודש לפני פסח החלו בהכנות. ההורים, הסבא והסבתא, הדודים, כולם היו מתכוננים מיד אחרי פורים. אני גם זוכר את הכל פורח, את הפריחה בגינות בשיכון המזרח, הכל לבלב והיופי הזה שהביא פריחה כזו, אנחנו מתחילים דבר חדש מההתחלה".

-מאכל אהוב?
"תמיד אהבנו לאכול בפסח את המצה עם השוקולד, תמיד חיכינו לזה כילדים ובכל הזדמנות שהייתה לנו היינו לוקחים את הממרח עם המצה, זו הייתה מעין עוגה, ארוחה קבועה של עוגות ואני עדיין לא עומד בפיתוי ומאוד אוהב את זה".

-איזו בשורה תהיה בפסח הזה לזוגות הצעירים בראשון לציון שלא הצליחו עדיין לקנות דירה?
"אני עדיין חושב שזה לא תפקיד של העירייה, כלומר הרגולציה הממשלתית לא נתנה לנו לפעול בעניין הזה ולמעשה ריכזו את כל הפעילות על ידי הממשלה ועל ידי משרד השיכון ומשרד האוצר. אני חושב שזו טעות גדולה, כי הרשויות המקומיות הרבה יותר יעילות מהמגזר הממשלתי. אם היו נותנים לכל עיר לדאוג לבני המקום, בקלי קלות יכולנו לפתור את כל המשבר הזה. בשנים קודמות נעשו מעשים, אחת הדוגמאות היא פרויקט 'בנה דירתך'. אני הייתי אחד היועצים בעיר נס ציונה, בשיטה הזו סיפקנו את כל הביקושים לדירות בעיר בפרויקט אחד. בראשון לציון זה מאוד הצליח, אני חושב שזה מה שהיה צריך לעשות, שבכל עיר היו מקצים את הקרקעות ואת הכספים, והרשויות היו מצליחות לפתור את המשבר. בראשון לציון אנחנו יזמנו ללא קשר לפעילות הממשלתית תוספות בנייה בכפוף להפחתת המחירים בעשרים אחוזים וההגרלה של הדירות לתושבי המקום, אבל זה המעט שיכולנו לעשות ללא הרגולציה. עשינו כל מה שיכולנו, אני חושב שראשון לציון תרמה הכי הרבה בארץ לטובת העניין הזה של הדירות על חשבון שטחים ירוקים".

-יש צפי לירידת מחירים להערכתך?
"אני חושב שכן, כמות התחלות הבנייה המתוכננות היא גדולה מאוד. גם אם לא תהיה ירידת מחיר לפחות תיעצר העלייה. העצירה תאפשר לאותם זוגות צעירים לרכוש דירה. נכון שמחיר הדירה מאוד מאוד גבוה, אבל מצד שני עלות הדירה מלאה במיסים ממשלתיים ומן הסתם זה חלק מעלויות הבנייה. הקרקע היא רובה של המדינה, היא יכולה להוזיל את הקרקע, אבל עדיין אני אומר, אם תיעצרנה עליות המחירים יהיה אפשר לרכוש דירות".

-החזקת בתיק די נפיץ. במהלך הקדנציה נחשפת ללחצים מצד קבלנים ובעלי קרקעות?
"התמודדתי, גם כשבאים אנשים ודורשים לפעמים בצדק ולפעמים שלא בצדק. איפה שניתן לראות את הבקשות כדרישות הוגנות ניסיתי לסייע, איפה שלא נראה, עצרתי את העניין, אמרתי זה מה שאפשר. עדיין הסתכלתי תמיד על טובת הציבור והעדפתי אותה על פני התועלת האישית של הפונה. לפעמים יכול להיות שהאינטרסים של הפונה ושל הציבור משולבים ולי אין בעיה עם זה, נוצר מצב שמצליחים למעשה להוזיל או להגדיל דירות קטנות שניתנות לרכישה. אני בעד זה ואם היזם מרוויח, אין לי בעיה כי גם ההיצע יהיה יותר גדול ומן הסתם המחיר יירד".

-אתה מתכוון לתמוך בראש העיר בבחירות הקרובות?
"מבחינתי אני חושב שדב צור הוא ראש עיר טוב ושהוא צריך להמשיך בתפקידו, הוא עשה הרבה למען הציבור בעיר וימשיך לעשות. יש עוד הרבה מה לפתח בעיר ואני רוצה יחד איתו לנסות ולפתח את המודל שלי – פיתוח עסקי בשכונות השונות. במקביל אני פשוט לא ישן בלילה, אני רוצה שיהיה לנו הסיטי, שרחוב רוטשילד יהיה רחוב של עסקים ולנסות לעשות שם מרכזי עסקים, בילוי ומסחר. אני חושב שזה סמל של העיר וזו ההזדמנות האחרונה שלנו לעשות זאת בשם ההתחדשות העירונית, ולהפוך אותו לרחוב מרובה עסקים, משרדים ופעילות עסקית, לצד דירות קטנות של תושבים שאוהבים את המרכז הסואן, כמו במנהטן".

-לסיום מה תאחל לתושבי העיר?
"אני רוצה לאחל לתושבי ראשון לציון, עם בוא האביב שהכל ילבלב שנמשיך להיות עיר חזקה, שיקבלו את השירות שקיבלו עד היום עם מערכת חינוך מוצלחת ומערכת פיתוח רצינית ושייהנו מכל הפעילויות של העירייה, חג פסח שמח וכשר ובראש ובראשונה בריאות להם ולמשפחותיהם".

יוסי חממי
לשכת רואה חשבון עם חברי הוועד המרכזי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות