n

הכל על הפלה בשלב מתקדם

הפלה היא אירוע טראומתי גם לגוף ובעיקר לנפש.

הפלה
צילום: Depositphotos

מרבית ההפלות, בין אם מדובר בהפלה טבעית ובין אם בהפלה מלאכותית, מתרחשות במהלך השליש הראשון של ההיריון. בשלב זה העובר עדין לא מוגדר כבעל קיימה וגם מבחינה דתית העובר עדין לא נחשב לייצור חי.

 

הפלה בשלב מאוחר

לעומת השליש הראשון, הפלה בשליש השני ואחריו היא תופעה פחות נפוצה ובדרך כלל היא טראומתית וקשה יותר. גם בשלב זה ההפלות יכולות להיות טבעיות או מלאכותיות, עם כי חשוב לזכור שפלה יזומה בשלב מאוחר תתבצע רק במקרים בהם עשויה להיות פגיעה חמורה באם או בעובר. מרבית ההפלות בשלב זה מתרחשות בשל פגיעה חמורה בעובר שלא מאפשרת לו התפתחות תקינה.

הפלה מלאכותית

בדרך כלל את רוב ההפלות היזומות מבצעים בשליש הראשון של ההריון, הסיבות לכך הן שתיים, בדרך כלל הפלה יזומה מתבצעת בשל רצונה של האם וכן, כלל שההפלה מבוצעת בשלב מוקדם יותר כך הסיכוי לפגיעה פיזית של האם קטן.

עם זאת, לאורך ההיריון מבוצעות בדיקות רבות שכל מטרתן היא שלילת מומים אפשריים בוולד. המטרה של בדיקות אלו היא להעניק להורים את הידע על פגיעות אפשריות בוולד שלהם, פגיעות שעשויות להוביל לפגיעה משמעותית באורח חיו של הילד ואף להוביל למוות זמן קצר מאוד אחרי הלידה. במידה ומתגלים מומים משמעותיים בוולד או שמע ההיריון מסכן את האם, בשל זיהומים או מחלות רקע, ניתן לבצע הפלה יזומה גם בשלב מאוחר יחסית של ההריון.

בשלב מתקדם של ההיריון לא ניתן לבצע הפלה תרופתית ולכן תמיד יתבצע הליך כירורגי לצורך ביצוע ההפלה. ישנן שיטות שונות והן תלויות בשלב ההיריון ובמצב העובר באותו עת.

ועדה להפסקת הריון בשלב החיות (מעל שבוע 24)

בהריון מתקדם של מעל 24 שבועת, בכדי לקבל אישור לביצוע ההפלה על האם לקבל את אישורה של ועדה מיוחדת. בוועדה זו יושבים רופא/ה בעלת התמחות במיילדות וגינקולוגיה, רופא/ה מומחה נוסף, עובדת סוציאלית, רופא/ה מומחה בנאונטולוגיה וגנטיקאי/ת. הועדה תדון בפרטי המקרה והסיבות אשר הובילו לצורך בהפלה בשלב זה של ההריון. יש להגיע לוועדה עם כל המסמכים והבדיקות הרלוונטיות.

הפלה טבעית

במקרים מסוימים המום שנוצר בוולד הוא חמור עד כדי כך שהוא אינו מאפשר את התפתחותו וגורר מצב בו לא קיים דופק לעובר. מכל סיבה של הפלה טבעית יש צורך בביצוע תהליך תרופתי או כירורגי להוצאת שאריות ההיריון מן הרחם. בשלבים מאוחרים מאוד של ההיריון יתבצע תהליך של לידה שקטה, בה הרופאים יזרזו הופעה של צירים ותהליך של לידה כשבסופה יוצא הוולד.

סיבות להפלה טבעית מאוחרת

ישנן מספר סיבות עיקריות מוכרות לרפואה אשר גורמות להפלה בשליש השני של ההריון. הסיבה הראשונה הינה מחלות אוטואימוניות (עצמיות) של האם. בדרך כלל מדובר בהימצאות של נוגדנים כנגד עצמי בגוף של האם. בדרך כלל מחלות מהסוג פוגעות באיברים רבים ושונים כמו הלב והכליות, אך ישנם מקרים בהם התסמין הראשון של המחלה הינה הפלות חוזרות במהלך השליש השני של ההיריון. במידה ומתגלה מחלה מהסוג לעיתים ישנם טיפולים אשר מטפלים גם בה וגם בהפלות החוזרות.

סיבה נוספת קיימת הינה בעיות אנטומיות של רחם או צוואר הרחם של האם. ישנם סוגים שונים ורבים של הפרעות מהסוג, הם יכולים להיות מולדים או נרכשים (כתוצאה מטיפול לא מוצלח או גרידה שגרמה לנזק). לעיתים, בהתאם לפגיעה הקיימת ניתן לבצע פעולה כירורגית לתיקון מה שיאפשר הריונות תקינים עתידיים.

באותה קטגוריה ניתן להכניס גם אי ספיקת צוואר הרחם, במצב כזה נשים מגיעות לאשפוז עם פתיחה, בליטות של שק מי השפיר ואף ירידה של המים. כל אלו אינן מלווים בכאבי בטן או צירים. במצבים כאלו ניתן לבצע תפר צווארי מניעתי, דבר אשר עשוי לאפשר את קיומו התקין של ההיריון.

בכל מקרה של הפלה מאוחרת חשוב לזכור שמדובר באירוע קשה ולכן מומלץ מאוד לדבר על הנושא עם משפחה, חברים ואף אנשי מקצוע.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים בכיר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

נורית בר. צילום: מלי אפרתי

"אנשים אמרו לי שהם לא סובלים ספורט. הם רק באו אליי והתאהבו"

תפריט נגישות