n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / "רבים מעובדי ההוראה עושים את העבודה שלהם עם כל הנשמה"

"רבים מעובדי ההוראה עושים את העבודה שלהם עם כל הנשמה"

מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך, ורדה אופיר, נכנסה לתפקידה בשבוע שעבר בעיצומה של אחת התקופות הקשות שידעה מערכת החינוך, ל"גל גפן" היא מספרת על החזרה ההדרגתית ללימודים, כיצד תשפיע הקורונה על שנת הלימודים הבאה ועל הבגרויות של השנה הנוכחית

ורדה אופיר
צילום: דוברות מחוז מרכז במשרד החינוך

החזרה המחודשת לספסל הלימודים לאחר הפגרה הכפויה בשל מגיפת הקורונה הביאה עמה לא מעט מתחים הן מצד ההורים והן מצד אנשי ההוראה. שאלות רבות עומדות על הפרק ביניהן כיצד תתנהל שגרת הלימודים מעתה, כיצד התלמידים ישלימו את החומר הלימודי עד לסיום השנה וכיצד ההורים יוכלו להיות משוכנעים שילדיהם לא יידבקו בנגיף כאשר הם שוהים בין כותלי בית הספר.

מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך, ורדה אופיר, נכנסה לתפקידה בשבוע שעבר בעיצומה של אחת התקופות הסוערות שידעה מערכת החינוך מאז ומעולם.

אופיר ששימשה כסגנית מנהלת המחוז, נכנסה בנעליה של עמליה חיימוביץ שניהלה את המחוז בשבע השנים האחרונות. בעברה היא שימשה כמורה, מחנכת וסגנית מנהל, מנהלת תיכון ובארבע השנים האחרונות שימשה כמפקחת המחוז. בריאיון ל"גל גפן" היא מספרת על הדרכים בעזרתן המחוז מתכוון להתמודד עם המשבר, מתייחסת להיערכות צוותי ההוראה ומתארת כיצד תיראה שנת הלימודים הבאה: "התלמידים עברו תקופה ארוכה בלמידה מרחוק וכעת חוזרים ללמידה בבתי הספר". אומרת אופיר "ההנחיות הועברו ומועברות כל הזמן לתלמידים והוריהם ואנשי החינוך מקפידים עליהם לצורך בטיחות כולם. מדובר בתקופה של אחריות חברתית וערבות הדדית ואני רואה כי אכן תלמידים והורים משתפים פעולה עם הצוותים".

 

כיצד בתי הספר במחוז נערכו לחזרה ללימודים ברמה המערכתית?

"בהתאם למתווים שנבנו על ידי משרד החינוך ואושרו על ידי ממשלת ישראל הנחנו את כל המנהלים במחוז. המנהלים ביצעו את ההתאמות בשיבוצי כיתות תלמידים ומורים, פעלו עם הרשויות לניקיון וחיטוי מוסדות החינוך ויצרו סביבה לימודית מאפשרת ובטוחה. אנחנו כמחוז נמצאים בקשר ישיר עם מנהלי מוסדות החינוך והרשויות והולכים יד ביד לאורך כל התקופה. עשינו מאות הכשרות תוך כדי הקורונה וחדרי זום נפתחו ללמידה. אנחנו יודעים לנטר בדיוק באלו בתי ספר ישנם קשיים ולתת להם מענה נקודתי".

 

מהי עמדתך בכל הקשור ללמידה מרחוק? האם את סבורה כי מדובר בפתרון ראוי או שהמיזם לא הוכיח את עצמו?

"אני שמחה ומברכת על המשאב הזה שצמח בתוך המערכת. תפיסת הלמידה מרחוק מחויבת המציאות בעולם שלנו ונדרשת להיות חלק פורמלי מההוראה ומשולב עם הוראה פרונטלית. בעקבות הקורונה המהלך קרה בבאת אחת ולכן היו גם תקלות ובעיות. יחד עם זאת, מהר מאוד המערכת הקימה את עצמה כמעט מחדש ובחלק המקומות יש עבודה נהדרת. עכשיו אנו צריכים להתמיד, להפוך את זה לעבודה איכותית, דיפרנציאלית ומותאמת. בתקופת הקורונה 90 אחוזים מהמורים במחוז מרכז פתחו חדרים וירטואליים, כולל גננות. השלב הבא יהיה למנף את זה לעשייה משמעותית".

 

מה לגבי מערכת היחסים המורכבת בין הורים ובין אנשי החינוך?

"רבים מעובדי ההוראה עושים את העבודה שלהם עם כל הנשמה שיש להם ועם הרבה רצון טוב להורים. המערכת מורכבת וגדולה. המשימה שלי כמנהלת מחוז בפועל הן לדייק אותה עבור המענים השונים והמורכבים. אני נכנסת לתפקיד בהמשך ישיר לתפקיד מפקחת המחוז אותו מילאתי בחמש השנים האחרונות. העקרונות הפדגוגיים בהם הובלנו את המחוז ימשיכו להנחות אותי בעבודתי. עקרונות פדגוגיים שמכוונים בסופו של דבר למפגש היומיומי שבין המורה לילד בכיתה, והם שימשיכו להיות עוגן מרכזי בעבודה המחוזית".

 

התלמידים יוכלו להשלים את החומר שהחסירו במהלך החודשיים האחרונים?

"התלמידים  למדו ועדיין לומדים מרחוק בכל ימות השבוע, ובכל מקרה כל בית ספר יערוך ניטור אחר השלמת הפערים הנדרשים".

 

כיצד תשפיע הקורונה על שנת הלימודים הבאה ועל מערך הבגרויות של השנה הנוכחית?

"משרד החינוך נערך לקיים את בחינות הבגרות. הבחינות יתפרסו על פני חמישה שבועות, החל מהתאריך ה- 22.6 ועד לסוף חודש יולי, במסגרתם יבחן התלמיד לכל היותר ב- 5 מקצועות: מקצועות החובה: מתמטיקה, אנגלית ושפת אם.

מקצוע אחד מתוך אשכול הומניסטיקה: ספרות/תנ"ך/ היסטוריה/ אזרחות.

מקצוע אחד מתוך אשכול מדעים: כימיה/פיסיקה/ ביולוגיה/מדעי המחשב (ובלבד שהתלמיד משוייך לאחת מהמגמות הללו). בתי הספר הוכוונו לנושא והלמידה מרוכזת לבגרות, ותוכננה כך שהתלמידים יקבלו את הסיוע והתגבור לקראת בחינות הבגרות. בנוגע לשנה הבאה המשרד נערך לפתיחת שנה הבאה כבשגרה והכל ייעשה בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

 

ישנם ההורים הסבורים כי בשל ההשבתה הכפויה, יש לקצר את החופש הגדול. מהי עמדת משרד החינוך בנושא?

"במסגרת הסיכום עם הסתדרות המורים, עובדי ההוראה ובכלל זה הגננות ישיבו 9 ימי לימוד ביולי, כאשר בשאר הימים יהיה מענה על ידי בתי הספר של החופש הגדול ובאוגוסט נכון לעכשיו חופש".

 

לסיום איזה מסר תרצי להעביר לאנשי החינוך המחוז?

"כמי שניהלה בתי ספר, אני יודעת, מבינה ומאמינה שהחינוך האמיתי מתרחש בסופו של דבר בתוך בית הספר, ואנחנו הפיקוח והנהלת המחוז כדי לסייע, לתמוך, להקשיב, ללוות בכל עניין ובכל סוגיה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-04-22 at 18.44.41_3e347331

ערב פסח: המכתב של ראש עיריית בת ים למשפחות השכולות

תפריט נגישות