סופי: הקו האדום יוארך ויגיע עד ראשון לציון
הקו האדום יוארך דרומה מבת-ים לראשון לציון, ויכלול ארבע תחנות עיליות חדשות. זו הפעם הראשונה שנחתם הסכם כזה הכולל שותפות של גורמי הממשלה – תחבורה, אוצר, נת״ע למול רשות מקומית
- מערכת האתר
- ה' טבת התשפ"ו
נחתם מזכר הבנות להארכת הקו האדום ולהקמת ארבע תחנות חדשות, מתוכן שלוש בראשון לציון, ותחנה אחת בבת ים. על פי מזכר ההבנות, יוארך הקו האדום דרומה, מבת-ים לראשון לציון בכשלושה קילומטרים של מסילה. לאורך המסילה יוקמו ארבע תחנות עיליות חדשות: תחנת מנחם בגין, תחנת כורש, תחנת רחבעם זאבי ותחנת שמעון ישראלי במסוף משה דיין.
היום (חמישי) התקיים טקס חתימת מזכר ההבנות להארכת הקו האדום של הרכבת הקלה, במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, יו״ר דירקטוריון חברת נת״ע, יודפת אפק ארזי, מנכ״ל חברת נת״ע, איתמר בן מאיר, ואנשי מקצוע.
תחנת שמעון ישראלי צפויה לשמש כהאב תחבורתי מרכזי שיחבר בין הקו האדום, הקו הירוק והקו החום העתידי, לצד חיבור לרכבת ישראל ולמסילת 431, ויתרום לחיזוק הקישוריות והנגישות התחבורתית של תושבי ראשון לציון והאזור כולו.
לצד הקו החדש תקודם גם תכנית להקמת דיפו משוקע ומקורה בשטח של כ-100 דונם בסמוך למתחם האלף. מעל הדיפו ייבנו כ-2,500 יחידות דיור חדשות, לצד שטחי מסחר ותעסוקה, אותן תשווק עיריית ראשון לציון. כשליש מהכנסות העירייה משיווק הקרקע יופנו למימון הקמת הדיפו, בהיקף מוערך של כמיליארד שקלים. מדובר במהלך תקדימי, שבו רשות מקומית משתתפת באופן ישיר במימון פרויקט הסעת המונים בתחומה, לטובת תושביה ופיתוח העיר.
הקו האדום של הרכבת הקלה פועל מאז אוגוסט 2023, והפך תוך זמן קצר לאמצעי תחבורה מרכזי בגוש דן. מאז הפעלתו בוצעו בקו למעלה מ-56 מיליון תיקופים, וכיום מתבצעות בו כ-125 אלף נסיעות ביום, והיקף השימוש בו ממשיך לעלות בקצב ממוצע של כ-2 אחוזים בחודש. על פי סקרי שביעות רצון, כ-93 אחוזים מהנוסעים מרוצים מהשירות ומחוויית הנסיעה.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו: ״אנחנו מחברים את הפריפריה למרכז, אבל לא רק. אנחנו מחברים את המרכז למרכז, וזה מאמץ שמתרחש כאן. ללא תקלות, ללא פקקים. זה פרויקט ענק. זו השקעה רב-שנתית וצריך שיתופי פעולה של רשויות ובין המשרדים, וזה בא לידי ביטוי היום, ולא רק היום. אני מודה לשרה מירי רגב ולצוותה על המהפכה התחבורתית שאנחנו מבצעים יחד במדינת ישראל שהיא גם מהפכה חברתית, כי כל אחד יכול להגיע מכל מקום לכל מקום, וזה יוצר מוביליות ומבטל חסמים״.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הארכת הקו האדום לראשון לציון היא ביטוי מובהק לחזון ‘מחברים את ישראל’ שאנחנו מיישמים הלכה למעשה. הקו יפתח בפני מאות אלפי תושבי גוש דן הזדמנויות חדשות של חיבור לעבודה, ללימודים ולמרכזי תעסוקה. הרכבת הקלה בגוש דן הוכיחה את עצמה כהצלחה גדולה וזוכה לאמון ציבורי רחב. אנחנו ממשיכים להרחיב אותה בדיוק למקומות שבהם יש ביקוש אמיתי וצמיחה. במקום להוסיף עוד מכוניות לפקקים, אנחנו משקיעים במסילות שמניעות את המדינה קדימה ומצמצמות את התלות ברכב הפרטי. אני שמחה ששר האוצר בצלאל כאן, אנחנו הולכים ביחד דרך ארוכה ויחד עם חבר הכנסת יו"ר ועדת הכלכלה ידידי דוד ביטן אנחנו מובילים מהפכה תחבורתית, מנופים עובדים בצפון, בדרום, במרכז, בשפלה, ביו"ש וזה הודות לשיתוף הפעולה".
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳: ״הארכת הקו האדום לראשון לציון היא צעד אסטרטגי שמחבר בין תחבורה חכמה, פיתוח עירוני ואחריות תקציבית. זהו מודל חדש שבו המדינה והרשות המקומית פועלות כשותפות אמיתיות לטובת האזרחים – פחות פקקים, יותר נגישות, וצמיחה כלכלית שמבוססת על תשתיות איכותיות. אנחנו משקיעים במסילות שמניעות את הכלכלה הישראלית קדימה, מחזקות את הרשויות המקומיות ומשפרות את איכות החיים של מאות אלפי תושבים במרכז הארץ. כך נראית מדיניות שמביטה קדימה ומבצעת בפועל״.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "הארכת הקו האדום היא מהלך לאומי מורכב שמחייב תיאום, נחישות וניהול מקצועי לאורך זמן. האחריות שלנו כמשרד התחבורה היא להסיר חסמים, להבטיח קצב ביצוע מהיר, ולספק לציבור פתרון תחבורתי אמין, בטוח ומתפקד. לא ניתן לשום עיכוב בירוקרטי או ביצועי לעמוד בדרכו של הפרויקט. אנחנו מחויבים לעמידה בלוחות זמנים, לשקיפות מלאה ולסטנדרטים הגבוהים ביותר, כדי שהחיבור מראשון לציון לתל אביב יהפוך למציאות כבר בשנים הקרובות - ולעוד שנים רבות קדימה."
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "היום אפשר לברך על כך שהבטחנו - וגם קיימנו. זה לא סוד שנלחמנו על הארכת הקו האדום מתוך אמונה שהדבר חשוב ואף הכרחי להתפתחותה של ראשון לציון ולהוספת אזורי תעסוקה ופנאי. היו אז מי שתקפו אותנו על המהלך, אבל כשזה מגיע לטובת העיר – זה כל מה שעומד לנגד עינינו. אני מברך על חתימת ההסכם שישפיע רבות על עתידה של העיר ועל החיים בה ורוצה להודות לשותפים שלנו במשרד התחבורה, האוצר וכן בנת"ע שהיו שותפים לחזון התחבורתי שלנו ושל העיר הרביעית בגודלה בישראל".
יו״ר חברת נת״ע, יודפת אפק ארזי: ״הארכת הקו האדום של גוש דן מבת-ים לראשון לציון מתאפשרת בעקבות מאמץ גדול ועבודה משותפת של חברת נת״ע, משרדי התחבורה והאוצר, ועיריית ראשון לציון. הקו האדום נותן כבר היום מענה מתקדם לעשרות מליוני נוסעים בשנה, בחמש רשויות בגוש דן מפתח תקווה עד בת-ים. הארכתו לראשון לציון תהיה בשורה כפולה: הן עבור תושבי גוש דן שיזכו בחיבור מהיר ונגיש לראשל״צ, והן לתושבי ראשון לציון שיחד עם הקו הירוק של הרכבת הקלה וקו המטרו M1 יזכו למערכת הסעת המונים מהירה ומתקדמת בכל רחבי העיר".
מנכ"ל חברת נת"ע, איתמר בן מאיר: "הארכת הקו האדום לראשון לציון, הקמת 4 תחנות חדשות וחיבור להאב במשה דיין, הם תמצית רעיון הקשוריות של הסעת המונים, ומתן אלטרנטיבה אמיתית לעשרות מליוני הנוסעים בגוש דן מדי שנה. ההסכם שמאפשר את המהלך, הוא פרי שותפות אמיתית עם עיריית ראשון לציון משרד התחבורה ומשרד האוצר, שחולקים איתנו את חזון העתיד התחבורתי. שותפויות כגון זו עם העיר ראשון לציון, ובעתיד עם ערים נוספות, הן המפתח החשוב ביותר להצלחת פרויקטי תשתיות אדירים - בראשם המטרו".