שיקום בכיתה: אל"מ במיל' שחר ספדה מחזק את תלמידי ח'
ספדה משתמש בסיפור חייו כדי להמחיש לתלמידים את כוחו של אדם להתרומם גם מהרגעים הקשים ביותר
- מערכת האתר
- י"ז כסלו התשפ"ו
המקום הטבעי של שחר ספדה הוא לאו דווקא בכיתה ח'. אל"מ (מיל') ספדה, ששימש כמג"ד וכסמח"ט וכיום מנטור לבכירים בצה"ל ולאנשי עסקים, רגיל לעמוד מול לוחמים ומנהלים – לא מול תלמידים. אבל מאז ה־7 באוקטובר הוא בחר להקדיש חלק משמעותי מזמנו גם לחיזוק הדור הצעיר. זו כבר השנה השנייה שבה הוא מלמד שכבות ח' בבית החינוך אמית המר רחובות, במסגרת תוכנית שנתית להעצמה אישית.
"אני מאמין שלפני חומר הלימודים, התלמיד צריך להאמין בעצמו," אומר ספדה. "להציב יעדים, להתמיד, לעבוד קשה. בשיעור הראשון כתבתי על הלוח את המשפט שעל כל תלמיד לומר לעצמו בכל בוקר: אני יכול. אני מסוגל. ואני אצליח".
ספדה משתמש בסיפור חייו כדי להמחיש לתלמידים את כוחו של אדם להתרומם גם מהרגעים הקשים ביותר. הוא נפצע שלוש פעמים במהלך שירותו הצבאי: בשנת 1997 נפגע באורח אנוש בגבול הצפון, איבד דם רב ושב לשירות לאחר שנה של שיקום; בהמשך קרע שתי רצועות ברגל במהלך אימון; ולפני מבצע "חומת מגן" נפצע שוב ממטען והחל תהליך שיקום נוסף. גם לאחר פרישתו מצה"ל, יצא להילחם בדרום בשמחת תורה, כשהבין את גודל האירוע.
בכיתה הוא מעביר לתלמידים מסרים של חוסן, דימוי עצמי ואמונה בדרך. "אנחנו עובדים על התמדה, נחישות ויכולת עמידה," הוא מסביר. "יש גם יציאות לשטח ומסעות קצרים – הכול כדי להטמיע את המסר שהוביל אותי כל חיי: חלומות מתגשמים לאנשים שרוצים להגשים אותם".
אליה דוד, תלמיד כיתה ח' 2, מספר: "המפגשים עם שחר הם כיפיים וחווייתיים. השיעורים האלה העלו לי את הביטחון העצמי. זה השיעור שאני הכי אוהב, אפילו יותר מספורט".
מנהל קריית החינוך, אליחי דדי, מסביר כי התוכנית משתלבת בתפיסה החינוכית של בית הספר: "אנחנו רוצים לגדל תלמידים שמאמינים בעצמם, לוקחים אחריות ויודעים שהם חלק ממשהו גדול מהם. תלמיד שרואה את עצמו באור חיובי ומתחבר לכוחותיו – גם ירצה לתקן ולהשפיע על העולם סביבו".