מספר שיא: 1681 דוחו״ת חולקו לנהגים שהשתמשו בסלולר בנהיגה ברחובות
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים רבים לא חוששים להשתמש בטלפון הסלולארי במהלך נהיגה כי הם מבינים שהסיכוי ששוטר יתפוס אותם הוא קטן מאוד. רק נוכחות מאסיבית ובולטת של ניידות ושוטרים יכולה לצמצם את התופעה המסוכנת הזו"
- מערכת האתר
- ה' כסלו התשפ"ו
161,039 דוחות רשמו במשטרת ישראל לנהגים בשנת 2024 בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. הקנס בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה הוא 1,000 שקלים (ושמונה נקודות) ובכך שלשלה מדינת ישראל לקופתה יותר מ-160 מיליון שקלים בשנת 2024 רק מדוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון בזמן נהיגה.
בהשוואה למספר הדוחות שנרשמו לנהגים בגין שימוש בטלפון הסלולארי בשנת 2023 נרשמה עליה של 20.5%.
786,204 דוחות נרשמו בחמש השנים האחרונות לנהגים בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, כ-157,000 בממוצע בכל שנה.
וברחובות- אלפי דוחות חולקו לנהגים בעיר שהשתמשו בטלפון נייד במהלך נסיעה ברחבי העיר.
דוח של European Road Safety Observatory (ERSO) (2024) מצא כי היסח דעת בנהיגה מהווה סיכון משמעותי. בדוח נמצא כי נהגים עושים פעילויות מסיחות דעת במשך כחצי מזמן הנהיגה. בין מקורות ההיסח דעת הנפוצים: שימוש בטלפון סלולרי (שיחה, הודעות, גלישה ברשתות חברתיות), התאמת מערכות המולטימדיה ברכב, אינטראקציה עם נוסעים ואכילה.
מהדוח עולה כי הפעילויות שדורשות מהנהג להסיט את מבטו מהכביש, כמו חיפוש מספר או שליחת הודעות, מסוכנות במיוחד. נהגים מוסחים נוטים לסטות מנתיב, ולפספס מידע חשוב. השימוש בטלפון כאשר הנהג אוחז בו בידו מעלה את סיכון לתאונה פי שניים וחצי. כשליש מהנהגים באירופה משתמשים בטלפון בזמן נהיגה לשיחה, וכרבע בודקים הודעות. צעירים נוטים להשתמש בטלפון יותר מנהגים מבוגרים.
הדוח מדגיש כי קיימים אמצעים יעילים להפחתת היסח דעת: אכיפה קשה של איסור שימוש בטלפון בזמן נהיגה, שימוש במצלמות חכמות, קמפיינים להעלאת המודעות, עידוד לשימוש טכנולוגיות בתוך הרכב המתריעות או מתערבות בעת סטייה מנתיב או התקרבות מסוכנת. המטרה באיחוד האירופי היא להפחית בחצי את מקרי המוות והפציעות הקשות עד 2030 במסגרת מדיניות הבטיחות בדרכים המוצהרת של הארגון. שנת