X

עבודות ההקמה של קווי המטרונית בראשון לציון יוצאות לדרך

נמשכת מהפכת התחבורה בראשון לציון כאשר כבר השבוע יחלו במרכז העיר העבודות להקמת הקו החום של המטרונית

עבודות ההקמה של קווי המטרונית בראשון לציון יוצאות לדרך
צילום: עיריית ראשון לציון
whatsapp

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף עיריית ראשון לציון וחברת נתיבי איילון, ממשיך לקדם את מהפכת התחבורה הציבורית בראשון לציון וערי השפלה. ביום שלישי, 11.11.25, יחלו ברחוב רוטשילד בעיר עבודות להקמת הקו החום של המטרונית - מערכת הסעת המונים חדישה וחשמלית בשיטת (BRT (Bus Rapid Transit.

הקו החום הינו חלק ממערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים המופעלת באמצעות מרכבים מתקדמים, עתירי קיבולת ונמוכי רצפה המדמים רכבת קלה. המערכת צפויה לשרת כ-120 אלף נוסעים ביום, כאשר הנסיעות יתקיימו בתדירות גבוהה כתלות בביקושים, כאשר בשעות השיא התדירות תעמוד על 5 דק בלבד. התוואי יעבור ממזרח למערב ראשון לציון ויחבר את העיר עם באר יעקב, רמלה ולוד לאורך כ-28 קילומטרים. 

המערכת תעבור ברחובות רוטשילד, ירושלים וז'בוטינסקי, ותחלוף על פני מוקדים מרכזיים - בהם בית החולים אסף הרופא, מתחם האלף, המכללה למנהל ומרכזי הערים - ויקשר בין החניון המערבי של ראשון לציון לבין תחנת רכבת גני אביב בלוד בצד המזרחי של התוואי. 

העבודות בעיר יכללו סלילת 15 ק"מ של צירי העדפה לתחבורה ציבורית לכל כיוון, סלילת 14 ק"מ של שבילי אופניים, הצבת 58 תחנות נגישות וחכמות, חידוש ושדרוג כלל התשתיות בתוואי הפרויקט, הטמנת רשת החשמל, עבודות לפיתוח הנופי של המרחב הציבורי ושתילת עצים.

במקביל לעבודות להקמת הקו החום, נמשכות בראשון לציון העבודות להקמת הקו הכחול של המטרונית, שיחבר את העיר מדרום לערים נס ציונה, רחובות וקריית עקרון, ויגיע עד למטרופולין תל אביב. הקו ינוע בנתיב תחבורה ציבורית ייעודי, סגור ומנוהל, תוך קבלת עדיפות ברמזורים ותדירות נסיעות גבוהה. 

המערכת, שתפעל לאורך רחוב הרצל ודרך המכבים ממסוף ראשונים ועד בית דגן, תשפר את חוויית הנסיעה בתחבורה הציבורית ותעניק נגישות משופרת למוקדי תעסוקה, מסחר, השכלה גבוהה ודיור. במסגרת העבודות ייסללו כ-15 קילומטרים של צירי העדפה לתחבורה ציבורית לכל כיוון, לצד כ-15 קילומטרים של שבילי אופניים חדשים ו-44 תחנות חכמות ונגישות. הקו צפוי לשרת כ-110 אלף נוסעים ביום וכ-30 מיליון נוסעים בשנה.

הסדרי התנועה
השלב הראשון של העבודות, שיחל ביום שלישי ה-11.11.25, יתבצע לאורך רחוב רוטשילד, בקטע שבין רחוב הרצל לרחוב ז'בוטינסקי, לאורכה של המדרכה הדרומית ובמהלכו ייפרס הסדר תנועה חדש החל מהשעה 21:00 ועד 05:00 למחרת. במהלך ליל פריסת ההסדר החדש רחוב רוטשילד ייחסם לתנועת כלי רכב בשני הכיוונים, ולא תתאפשר חניית כלי רכב בקטע האמור. בנוסף, לא תתאפשר יציאה מרחוק ביאליק אל רחוב רוטשילד. רחוב ביאליק בקטע שבין רחוב עין הקורא לרחוב רוטשילד יוסדר כרחוב דו-סיטרי ללא מוצא לצורך כניסה ויציאה של דיירי הרחוב בלבד.

החל מיום רביעי, 12.11.2025, ולמשך כחצי שנה, יימשכו העבודות ברחוב רוטשילד - בקטע שבין רחוב ז'בוטינסקי לרחוב ביאליק. במהלך תקופה זו ייחסם רחוב רוטשילד לתנועה בכיוון מזרח, בקטע שבין רחוב ז'בוטינסקי לרחוב ביאליק. תתאפשר פנייה מרחוב ביאליק אל רחוב רוטשילד בשני הכיוונים. נתיב נסיעה אחד יישאר פתוח לתנועת כלי רכב בקטע שבין רחוב ביאליק לרחוב הרצל. העבודות יתקיימו בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 09:00 עד 19:00, וייתכנו עבודות נקודתיות בשעות אחרות - לגביהן תימסר הודעה נפרדת בסמוך לביצוען. 

עיריית ראשון לציון/משרד התחבורה.צילום: עיריית ראשון לציון/משרד התחבורה

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל') מירי רגב: "אנחנו ממשיכים ליישם את מדיניות החיבוריות שאני מובילה בכל רחבי הארץ, גם בלב גוש דן והשפלה. הקו החום הוא נדבך נוסף במהפכת התחבורה הציבורית, מערכת חשמלית, מתקדמת וירוקה שתאפשר לתושבי ראשון לציון, רמלה, לוד ובאר יעקב לנוע במהירות, בנוחות ובזמינות גבוהה. כך נצמצם עומסי תנועה, נוריד את הזיהום ונשפר את איכות החיים של מאות אלפי נוסעים מדי יום".

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "אנחנו מתקדמים צעד נוסף במהפכת התחבורה שתוביל את ראשון לציון קדימה אל עבר רשת תחבורה מודרנית, מתקדמת, ירוקה וחדשנית שתשפר את איכות החיים של תושבות ותושבי העיר, תתרום להפחתת עומסי התנועה, תחבר בין ערים ותייצר פתרונות תחבורתיים יעילים. בשנים הקרובות העיר ראשון לציון צפויה לגדול בעוד כ-100 אלף תושבים ואם לא נתחיל עכשיו להשקיע בתשתיות תחבורה ציבוריות טובות ומתקדמות, לא נוכל לנוע בעתיד בתוך העיר. 

מהפכות טומנות בחובן לא פעם גם אי נוחות, אבל מדובר בעבודות שיגרמו אי נוחות זמנית עבור עתיד טוב ומתקדם הרבה יותר. מדובר במהפכה עירונית אמיתית שנבנית היום למען הדורות הבאים וצפויה למצב את ראשון לציון בשורה אחת עם הערים המובילות בעולם".

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "התחלת העבודות בראשון לציון מסמלת עוד שלב במימוש התוכנית הלאומית שלנו לשיפור התחבורה הציבורית בערים ובפריפריה. זהו פרויקט שמגלם חדשנות טכנולוגית, קיימות סביבתית ותכנון עירוני מתקדם. אנו נמשיך לפעול יחד עם הרשויות המקומיות וחברת נתיבי איילון כדי לספק לתושבים מערכת תחבורה ציבורית אמינה, חכמה ונגישה שתהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי״. 

מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן: "קווי המטרונית בראשון לציון מהווים נדבך מרכזי בפיתוח מערך תחבורה אמין, מהיר ונגיש. תחבורה ציבורית איכותית תאפשר לעיר להמשיך ולצמוח ולהוות מוקד משיכה לעסקים ולציבור הרחב".