מהפכת הרובוטים הגיעה אל בית המרקחת בחולון
מהפכת הרובוטים בחולון: כך משתנה עולם הרוקחות – לטובת המטופל
- מערכת האתר
- כ"ב אלול התשפ"ה

בעולם שבו זמני ההמתנה בבתי המרקחת רק הולכים ומתארכים, והרוקחים נאלצים לתמרן בין עומס לוגיסטי לשירות אישי, נכנסה לתמונה טכנולוגיה חדשה שעשויה לשנות את כללי המשחק – לטובת הרוקחים, ובעיקר: לטובת המטופלים.
רובוט חדשני לניפוק תרופות, מבית BD – חברת הטכנולוגיה הרפואית מהגדולות בעולם – הותקן בבית המרקחת מדי פארם בחולון, וכבר עתה ניכרת השפעתו בכל רובד של העבודה.
הרובוט, מדגם BD Rowa™, מבצע את כל שלבי התהליך – משלב קליטת התרופות, דרך האחסון והסידור, ועד ליקוט התרופות לפי מרשם והנפקה מדויקת לרוקח. בזכותו, הרוקחים אינם נדרשים עוד להסתובב בין מדפים ולחפש תרופות, אלא נשארים בעמדה, פנויים להעניק ייעוץ תרופתי אישי ומקצועי לכל מטופל.
אלון ניאזוב, מנהל בית המרקחת מדי פארם בחולון, מתאר את השינוי:
“מהרגע שהרובוט הותקן בבית המרקחת שלנו, ראינו שינוי עמוק באופן שבו הצוות מתנהל ובעיקר באופן שבו המטופלים מקבלים טיפול. תהליך ניפוק התרופות הפך לאוטומטי, מדויק ומהיר, והרוקחים לא נדרשים יותר לעזוב את העמדה, לחפש תרופות או להתמודד עם עומסים לוגיסטיים. זה מאפשר להם להיות הרבה יותר פנויים – רגשית ומקצועית – להקשבה למטופל, להסברים ולייעוץ תרופתי נכון.”
לדבריו, מדובר במהפכה של ממש בזהות המקצועית של הרוקח:
“בעבר, רוקח היה עסוק בעיקר בהבאת התרופה ממדף למדף. היום, בזכות הרובוט, יש לו זמן לשאול שאלות, לבדוק קונפליקטים בין תרופות, להסביר על תופעות לוואי ולהמליץ על טיפול משלים כשנדרש – וזה משנה את כל חוויית המטופל.”
מלבד הערך המקצועי והקליני, יש גם בשורה תפעולית: “אנחנו רואים ירידה דרמטית בזמני ההמתנה – גם בשעות העומס, הרובוט מנפק תרופות במהירות, בלי טעויות, ומאפשר לנו לתת שירות מהיר, מקצועי ומכבד לכל מטופל.”
מבחינה רפואית, מדובר גם בצמצום טעויות אנוש – אחת הבעיות המוכרות בעולם הרוקחות.
“המערכת סורקת כל תרופה לפי הברקוד, מוודאת התאמה למרשם, ומפחיתה כמעט לחלוטין טעויות”, מסביר מדי. “זה מעניק שקט נפשי גם לרוקחים וגם למטופלים. אתה לא יוצא רק עם שקית – אתה יוצא עם הבנה וביטחון במה שאתה נוטל.”
בדבריו הוא מדגיש גם את התחושות בתוך הצוות:
“אני רואה את הרוקחים שלי מתמלאים סיפוק. הם מרגישים שמקשיבים להם, שנותנים להם למצות את הידע שצברו, שהם באמת חלק מהשרשרת הטיפולית. זה יוצר גאווה, שליחות ומקצוענות.”
מאחורי הקלעים עומדת BD, שפועלת ביותר מ-60 מדינות ועם ניסיון של עשרות אלפי התקנות בעולם. בישראל, המערכת הותקנה עד כה במספר מוקדים, בהם רמלה, בני ברק, ראש העין – וכעת גם חולון.
בימים שבהם מערכת הבריאות נאבקת במחסור בכוח אדם ובצורך לשפר את חוויית המטופל – נראה שהרובוט הזה הוא לא רק מענה טכנולוגי, אלא כלי שמשיב את הפנים האנושיות והמקצועיות של עולם הרפואה לחזית.
ומה שבטוח: בחולון, זה כבר קורה.
