X

פסטיבל מספרי סיפורים ה – 31 יוצא לדרך

פסטיבל מספרי סיפורים - מוסד התרבות הכל-ישראלי יתקיים בחוה"מ סוכות מ - 14.10 ועד 22.10

פסטיבל מספרי סיפורים  ה – 31 יוצא לדרך
צילום: שי פרנקו

בין התאריכים 14.10-22.10 יתקיים בתיאטרון גבעתיים פסטיבל מספרי סיפורים בפעם ה-31. הפסטיבל, הגדול מסוגו בעולם וללא ספק אחד הוותיקים בישראל, התקיים לראשונה ב-1993 בניהולו האמנותי של מספר הסיפורים, איש התיאטרון, הסופר, המשורר ואיש התקשורת יוסי אלפי. הפסטיבל הפך בעשורים האחרונים לנכס צאן ברזל וביסס את מעמדו כאוצר תרבותי יקר בחברה הישראלית. 

הפסטיבל מספר את סיפוריה המרתקים של מדינת ישראל ותושביה דרך עיניהם של מאות מספרים - אנשי תקשורת, אמנים, אנשי צבא, אנשי בידור ורבים נוספים מכל הקצוות של החברה הישראלית וגווניה. לצד פאנלים בנושאים מגוונים יתקיימו מופעים של טובי ובכירי אנשי התרבות. 

אדומה וכנפי הצניחה היו למשאת נפש של צעירים ישראלים רבים. על במה אחת יישבו וותיקי הצנחנים, שיספרו בגוף ראשון על הצניחות במבצעים מיוחדים, הפשיטות, פעולות התגמול ופעילות מרתקת מעבר לגבול מאז ועד היום. בין המשתתפים תא"ל במיל' צורי שגיא, רא"ל משה בוגי יעלון, אלוף במיל. מתן וילנאי ועוד. 

במופע חגיגי ומרגש "שקדים וצימוקים – יוסי אלפי והגבעטרון", להקת הגבעטרון זוכת פרס ישראל למפעל חיים שרבים משיריה הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית, יביאו לבמה יחד עם יוסי אלפי שירים וסיפורים מבית אבא שמבטאים געגוע עמוק. מסיפורי ילדות ועד סיפורי חוכמה, מאגדת בגדד ועד לסיפורי חסידים – כל אלו שזורים בשירתם המיוחדת של ה"גבעטרון". 

סיפורי הגבורה של הנשים בארץ שעצמתן הפכה לסמל בדורנו יובאו לבמה באירוע המרגש והמעצים "גבורת נשים" בעת הזו, נשים רבות, ביניהן רעיות, אימהות וחיילות מגלות תושייה ותעוזה רבה בחזית ובעורף וזו העת להוקיר להן תודה ולהקשיב לסיפור שעומד מאחורי אותה גבורה מפיהן של נשים גיבורות פורצות דרך ביניהן אורנה ברביבאי האלופה הראשונה בצה"ל, עדינה בר שלום - כלת פרס ישראל על מפעל חיים, יוזמת ומייסדת ההשכלה הגבוהה בחברה החרדית, סא"ל מיל. דנה בן עזרא סמג"דית החי"ר הראשונה בצה"ל  והמג"דית הראשונה של גדוד האיסוף  הקרבי, יונת דסקל פרמדיקית מד"א ומנהלת הפרויקט ההומניטארי "אמבולנס המשאלות.

כמיטב המסורת, הפסטיבל מספר את סיפוריהן המרתק של הקהילות היהודיות שעלו לארץ ותרומתן לכינונה ופיתוחה של מדינת ישראל והפעם יינתן כבוד למשפחות הראשונות שהגיעו מפולין לארץ באירוע "הפולנים באים" שנערך לרגל 100 שנים לעלייתן במסגרת "העלייה הרביעית" שתרמה רבות לבניית הערים ולפיתוח התעשייה בארץ. באירוע ייקחו חלק יאיר רוט לוי, ד"ר מרדכי נאור, שירה רוטלוי, אריה גולן, שמוליק עצמון, דורית פלד הרפז ואפרים שמיר.

אירוע מרכזי נוסף בפסטיבל יהיה פאנל "סיפורי מוסד" – מחווה לאנשי השירות לדורותיהם לכבוד 75 שנה לארגון הביון הישראלי שמבצעיו החשאיים והנועזים הציתו את דמיונם של רבים ברחבי העולם. באירוע ישתתפו בכירים לשעבר בארגון בהם תמיר פרדו, דוד מידן, נחום אדמוני ואיציק ברזילי.

בערב "סיפורים מצילי חיים" שכולו הצדעה לארגון ההצלה הלאומי "מגן דוד אדום" שאנשיו מצילים חיים מסביב לשעון, יובאו לבמה הסיפורים הדרמטיים וההרואיים של האנשים שבזכות תושייתם ועוז רוחם ניצלו חייהם של אזרחים רבים.

חברת אגד חוגגת 90 שנה ולכבוד המאורע ייערך הפאנל "נהגי אוטובוסים מספרים" בו הנהגים יפרקו על הבמה סיפורים מצחיקים ומלאי מוסר השכל שצברו במהלך נסיעותיהם הרבות ויביאו עדות נחרצת להיסטוריה של מדינת ישראל מנקודת ראותו של נהג האוטובוס. את הערב ילווה מוזיקלית הזמר ציון גולן. ​​​​​​​

על רקע גל האנטישמיות בעולם שהתגבר מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", ייערך הפאנל "שבכל דור ודור" בו היסטוריונים יספרו על תופעת אנטישמיות מאז ועד היום שבאה לידי ביטוי במעשי אלימות והסתה נגד יהודים ברחבי העולם והסברה והשמצה נגד מדינת ישראל. בין המשתתפים, אריה גולן, פרופ' דוד פסיג, פרופ' עוזי רבי, יוסף חדד, פרופ' מירון חיים איזקסון.

האירוע "יחידת  סגולה" יספר מסיפורי חטיבת גבעתי לציון 40 שנה להקמתה. בהשתתפות יצחק לויט יו"ר עמותת חטיבת גבעתי, עימאד פארס, ד"ר מיכאל (מיכה) נצר, סא"ל מיטל סלאבין, ואל''מ יעקב ניצן, בליווי שירים בביצוע אביבה אבידן ולהקת פיקוד דרום. 

ערב יהודי מרגש "לאדינו כאן ועכשיו" יוקדש לשפת הלאדינו שנולדה מתוך מצוקתה של קהילה יהודי ספרד שגורשה ממולדה. היו מי שחשבו שתדעך ותיכחד אך הודות לפעילותם הענפה של משמרי השפה העתיקה  היא ממשיכה להתגלגל על הלשון בערבי שירה, קורסים ללימוד השפה בהם לוקחים חלק ילדים ונערים ועוד. משתתפי הפאנל יספרו על המאמצים להצלת הלאדינו שנושאים פרי ביניהם פרופ' שמואל רפאל יו"ר רשות הלדינו , אבי שלום מנכ"ל וועד העדה הספרדית,  ד"ר אריאל לזרוס, פרופ' אליעזר פאפו. ילוו את הערב בשירת לאדינו ובנגינה חני נחמיאס, שירן שחר בורק, קובי זרקו ושחר בורק.

הפסטיבל יספר גם את סיפורו של היין הישראלי בערב מבושם (כולל טעימות!) בו ישתתפו טובי הייננים וידעני היין בסיפורים על היין הישראלי הטוב והדרמה מאחורי הייצור של המשקה הכי משמח שידע האנוש, ובנוסף, נכיר גם את סיפורם המרתק של חברי קהילת "בני ברית", ארגון הצדקה היהודי הבינלאומי שהוקם לפני למעלה מ-180 שנה ונלחם באנטישמיות.

וכמו בכל שנה, הפסטיבל יסתיים בחאפלה העיראקית המסורתית, בערב מיוחד תחת הכותרת "רוח'ה בלא ראג'עה"  שיציין 75 שנה לטסק'יט -  ביטול אזרחותם של יהודי עיראק בה התקיימה קהילה עתיקת יומין עם מורשת היסטורית ותרבותית עשירה. ייקחו חלק בפאנל ציונית פתאל קופרווסר, פרופ' משה משיח, רוני סומק, פרופ' אסתר מאיר גליצנשטיין אריה בר, ואיציק ברזילי כמובן בליווי מוזיקה עיראקית נהדרת.  

 

art