X

התרסקותה של המכללה למינהל ונסיקתה של מכללת פרס

בזמן שמוסדות אקדמיים חושפים בגאווה נתונים על רישום לשנת הלימודים תשפ"ד ההולכת וקרבה, במסלול האקדמי המכללה למינהל החליטו להסתיר את הנתונים. האם מדובר בסממן נוסף לגסיסתה של המכללה, שהיוותה אחד מהמוסדות הפרטיים המובילים בשנים קודמות? במכללה לא עונים.

התרסקותה של המכללה למינהל ונסיקתה של מכללת פרס
צילום: עינת לברון

שנת הלימודים האקדמאית עתידה להיפתח בעוד כחודשיים, ובזמן שמכללות ואוניברסיטאות אחרות כבר בשיא ההכנות לפתיחת השנה ומשתפים את נותני ההרשמה המרשימים, במכללה מסרבים לחשוף נתונים ובחדרי חדרים מדברים על שנה קשה, מיעוט מתעניינים חדשים ולחץ מאסיבי לשימור הנרשמים הקיימים שחלקם כלל לא החליטו אם להמשיך את לימודיהם במכללה, או לעבור למוסד אחר.

המכללה למינהל נוסדה בשנת 1978, ועם השנים הפכה להיות מוסד אקדמאי מוכר ומצליח שרשם לזכותו עשרות אלפי בוגרים בתחומים שונים, אלא שנראה כי בשנים האחרונות, ניכרת מגמה של ירידה משמעותית בכמות הנרשמים וכי המוסד איבד מיוקרתו וממעמדו האקדמי.

על פי גורמים עמם שוחחנו, המוסד האקדמאי שבעבר היה המרכזי והאטרקטיבי ביותר באזור, סובל בין היתר מתחרות קשה מצד אוניברסיטת רייכמן בהרצליה (הבינתחומי), מכללת פרס ברחובות והאוניברסיטה העברית קמפוס רחובות, כמו גם אלטרנטיבות של לימודי מקצוע, לימודי תעודה והסמכה שיש בהם כדי להקנות לסטודנט ידע פרקטי שיהווה בסיס לתחילת קריירה מקצועית, ללא צורך בלימודים של 3-4 שנים, בשכר לימוד גבוה של עשרות אלפי שקלים מדי שנה.

נראה כי המחירים הגבוהים, המסלולים והקורסים שלא מתחדשים ובוגרים שאינם מרוצים מהלימודים במוסד עשו את שלהם וכי שנת הלימודים הקרובה, ככל הנראה, תתאפיין בהמשך המגמה של מיעוט נרשמים. במכללה סרבו לחשוף את הנתונים בטענה, כי מדובר ב״עניינים מסחריים״.

״המכללה למינהל היא כבר לא אותו מקום מצליח״ אומר מרצה לשעבר במכללה ל״גל גפן ראשון לציון״. ״מדי שנה ראינו ירידה חדה בכמות הסטודנטים שנרשמים למוסד, הסטודנטים שפעם נהרו למכללה זולגים ממנה בשל התחרות עם מוסדות אקדמאיים אחרים, התוכניות לא משתנות או גדלות בשל מיעוט נרשמים וסגל לא מרוצה, תוסיף לזה את המחיר הגבוה שהם דורשים לשנת לימודים ותבין את שאולי זה סופה של אחת המכללות הראשונות שקמו בארץ ובזמנים טובים קראו תיגר על האוניברסיטאות והיום כבר לא ממש רלוונטית״.

"אין לי איפה לקנות ציוד משרדי" אמר סטודנט שסיים שנה שנייה במכללה. "זה פשוט הזוי, סגרו את 'אקדמון' ויש שם במקום משרדים. בעבר הכל היה פה, נגיש, עכשיו אין כבר כלום". עוד הוסיף, כי "יש לי עוד שנה אז אמשיך במכללה, אבל לחברים אני לא ממליץ ללמוד פה".

סטודנט אחר במכללה הביע דאגה דווקא בנושא החברתי: "בעבר המכללה הייתה מעצמה, כולם רצו להגיע לפה, היה למקום שם, היו עושים אירועים בחגים, הופעות וימי סטודנט שכולם רוצים להגיע אליהם. מאז הקורונה המקום לא חזר לעצמו וספק אם הוא יחזור".

בניגוד למכללה למינהל, המצב במוסדות אחרים דווקא בעלייה מרשימה

בעוד במכללה למינהל מסתירים מידע, למרות שמזה שנים קיימת מגמת ירידה ברישום, במכללת פרס דווקא חוגגים הצלחה מסחררת.

בעוד בשנת 2019 היו במכללת פרס כ-3,600 סטודנטים, שנת 2024 תיפתח עם כ-8,000 סטודנטים - נתון מרשים שכנראה שגם במכללת פרס לא חלמו עליו לפני חמש שנים.

אומנם הנתונים עוד לא סופיים והמכללה למינהל לא מסרה באופן רשמי את הנתונים, אך יכול שמכללת פרס, מכללה שרבים לא שמעו עליה בעבר, תעקוף את המכללה למינהל באשר לכמות הסטודנטים, אך גם באספקטים נוספים.

על פי סקר שביעות רצון בקרב סטודנטים מטעם התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית בשנת 2024, עולה כי מכללת פרס נבחרה בפעם השלישית ברציפות במקום הראשון. "כיף פה, זה מקום שנהנים להגיע אליו. הכרתי פה חברות לכל החיים, הלימודים מעניינים ואגודת הסטודנטים דואגים לחיי חברה ולכל מה שאני צריכה. כל מה שנשאר הוא שיכירו במקום כאוניברסיטה" סיפרה לנו לימור, סטודנטית שנה שלישית בפרס.

כך התרסק המוסד האקדמי של ראשון לציון

פנינו לסטודנטים ולאנשי סגל להבין, לאן נעלמו הסטודנטים? מה לדעתם השתנה במכללה?  מהשיחות עולה כי מרבית התובנות שהתקבלו עוסקות בהחלטות כושלות של הנהלת המוסד ופיטורים של מרצים מבוקשים במקביל עליה ברישום למוסדות מקבילים שמהווים אלטרנטיבה מועדפת לסטודנטים באזור.

- הורדת הרף בתנאי הקבלה: ממידע שנמסר ל"גל גפן" עולה, כי מוסד שהתגאה בעבר בסינון מקפיד של הסטודנטים, ויתר בשנים האחרונות על דרישת הפסיכומטרי ומאפשר כניסה "בדלת אחורית" במסלולי קבלה מקלים שמאפשרים הרשמה לכמעט כל מי שמבקש להירשם ללימודים (קבלה על תנאי, מכינה וכו').

- פתיחת שנת הלימודים בזמן מלחמה: בזמן שמאות אלפי ישראלים התגייסו למילואים, חלק גדול מהם סטודנטים פעילים, מרבית מוסדות הלימוד בארץ החליטו לדחות את שנת הלימוד הנוכחית (שנפתחה זמן קצר לאחר פתיחת שנת הלימודים). ואולם, במכללה למינהל (ומספר מצומצם של מוסדות) התקבלה החלטה לפתוח את שנת הלימודים, מה שאף הוביל לקריאה של חברי כנסת בקריאה למל"ג להפעיל סנקציות על מוסדות שפועלים כך.

- פגיעה בשירותים לסטודנטים: כפי שסטודנטים מסרו ל"גל גפן", צמצום השירותים שמקבלים הסטודנטים הוא נדבך חשוב. כך תיאר לנו סטודנט שסיים שנה שלישית: "השינוי שקרה בהחלט מורגש. אם זה חוסר בקרה על מחירי מזון, ביטול של עזרה שהיו נותנים בעבר לסטודנטים, בדגש על ביטול בוסט 360 שהיינו מקבלים דרכו הטבות, משתמש חינם ליישומי Office, קורסי תגבור ועוד, שלא לדבר על מרכז לפיתוח קריירה שניסיתי להיעזר בהם, אבל אין להם שום ייתרון על פני כל אתר חינמי שיש באינטרנט לחיפוש עבודה."

- פגיעה בעובדי המכללה: פרסומים אודות מחאות של עובדי המכללה נגד חוסר שקיפות מצד ההנהלה באשר לתנאי העסקתם ושכרם.

- חוסר טיפול בסטודנטים שהביעו תמיכה בחמאס או זלזלו בסטודנטים יהודים: כך למשל ביום השואה 2024 סטודנטית ערביה ביזתה את הצפירה בתוך כיתת הלימוד (!!) וזאת על אף תלונות של הסטודנטים; דיווחים על סטודנטים שהביעו תמיכה בחמאס ברשתות החברתיות ועוד.

גל גפן ראשון לציון פנו לדוברות המכללה למינהל על מנת לבקש נתונים של נרשמים בשנת הלימודים הנוכחית ובאלו הקודמים ולא קיבל מענה, לכם נותר לנחש מה מסתירים במכללה.

** לאחר פרסום הכתבה, ולמרות שסרבו למסור את כמות הנרשמים בזמן הכנת הכתבה, התקבלה פניה מטעם המסלול האקדמי המכללה למינהל לפיה שנת הלימודים הקרובה תיפתח עם 9,000 סטודנטים ולא 7,500 סטודנטים כפי שצוין בכתבה.

התגובה המלאה, כפי שהתקבלה מטעם המכללה למינהל בתאריך 10/09/2024:

"ראשית נציין כי הנתונים המופיעים בכתבה אינם נכונים שכן בשנים האחרונות מספר הסטודנטים במכללה נותר יציב סביב ה-9,000. יתרה מכך, מעולם לא היו במכללה 14 אלף סטודנטים, כאשר מספר השיא שנרשם, כ-10 אלף, היה בשנה ספציפית לאחר רכישת בי"ס חינוך של מכללת מל"א וצירופו עם הסטודנטים שלו. כמו כן בניגוד לנטען ע"י 3 גורמים עלומי שם, שלא ניתן להניח שדווקא הם מייצגים את דעתם של אלפי הסטודנטים והעובדים במוסד, המכללה נמצאת בפריחה אקדמית חסרת תקדים עם מעל 50 תכניות לימוד שמתעדכנות באופן קבוע בהתאם לדרישות שוק העבודה והתאמה למגמות והצרכים מהתעשייה".

הורדת הרף בתנאי הקבלה – "הטענה כי רף הקבלה למכללה ירד פשוט אינה נכונה, נהפוך הוא, ישנם תחומים כמו בלימודי משפטים, חשבונאות וכלכלה שבהם סף הקבלה גבוה ממוסדות רבים אחרים".

פתיחת שנת הלימודים בזמן מלחמה – "המכללה הייתה מהמוסדות האקדמיים הראשונים להכריז כבר בנובמבר על מתווה סיוע לסטודנטים במילואים ולאנשי קבע הכולל שורה של התאמות, הקלות אקדמיות ופרוט אמצעי הסיוע לסטודנט מתווה מלא פורסם בסוף מרץ 24. כמו כן, הוענקו הטבות רבות למשרתי המילואים כדי למנוע מהם לצבור פערים, כולל מועדי בחינה מיוחדים, חונכות אישית, והקלות אקדמיות נוספות. בין השאר הקימה המכללה את קרן מלגות "חרבות ברזל" לתמיכה בסטודנטים שנפגעו כלכלית, אפשרנו דחיית תשלומים, הצענו לחזור על קורסים ללא עלות וסיפקנו פלטפורמות למידה ללא עלות לסטודנטים מתקשים. נוסף על כך, דיקנט הסטודנטים מפעיל מערך תמיכה נפשית הכולל סדנאות, קבוצות תמיכה ומפגשים פרטניים. חשוב לציין כי המכללה אפשרה לסטודנטים מילואימניקים שבחרו בכך לחזור על הסמסטר הראשון, תוך הקצאת משאבי הוראה ניכרים, ז"א שהצענו לסטודנטים לדחות את הלימודים לסמסטר אביב , כך, שברוב תוכניות הלימוד התאפשר לסטודנטים ללמוד את סמסטר א' ו- ב' עד סיום השנה.

פגיעה בשירותים לסטודנטים – "הטענות אינן נכונות שכן "בוסט 360" עדיין קיים לסטודנטים והשירותים במסגרתו מעודכנים לפי צרכי הסטודנט והתקופה, מה גם שבהחלט ישנו תפריט חברתי עם מחירים מוזלים לסטודנטים.  בנוסף, שירותי התמיכה האקדמית והאישית ממשיכים להתקיים במתכונת מורחבת, כולל שיעורי עזר, תרגולים, שעות קבלה, הקלטת שיעורים, חונכות, וסיוע כלכלי. נוסף על כך, דיקאנט הסטודנטים במכללה הוא בין הגדולים לארץ ומאפשר לסטודנטים מתקשים מעטפת מלאה הכוללת תמיכה ריגשית ומקצועית. כמו כן, במכללה קיים מרכז שירות לסטודנט שנותן מענה זמין ופרסונלי לכל סטודנט. לגבי סגירת האקדמון, יש במכללה חנות ליד שער 2 שנותנת מענה לרכישת מחברות, מוצרי לימוד וכלי כתיבה.  בכל הנוגע למרכז הקריירה מדובר באחד ממרכזי הקריירה הגדולים מבין מוסדות האקדמיה בארץ מספק תמיכה רחבה לסטודנטים ולבוגרים עם 8 יועצות קריירה שכל אחת מתמחה ומכירה לעומק את תחומי העיסוק שהיא אחראית עליהם. יועצות הקריירה מלוות סטודנטים משנה א' וגם לאחר סיום התואר, כאשר בקשר עם מאות חברות וארגונים ומציע מאות משרות ביום לסטודנטים ולבוגרים שלנו. עוד בניגוד למה שנכתב בכתבה המרכז מציע מגוון רחב של שירותים משמעותיים לסטודנטים ולבוגרים: סדנאות מקצועיות, ליווי אישי, הכנה לראיונות עבודה, הכנה לתהליכי קבלה לעבודה, סיוע בכתיבת קורות חיים, השמה, תוכנית התמחות, תוכנית מנטורינג ויריד תעסוקה שנתי גדול לכלל הסטודנטים ולבוגרים , בהשתתפות החברות המובילות במשק- אליו מגיעות מעל ל-120 חברות כל שנה".

פגיעה בעובדי המכללה – "נחתם הסכם חדש המשפר את תנאי ההעסקה והרווחה של עובדי המכללה, כולל הטבות, אירועים ופעילויות רווחה נוספות".

חוסר טיפול בסטודנטים שהביעו תמיכה בחמאס או זלזלו בסטודנטים יהודים – "המכללה נקטה ותמשיך לנקוט בצעדים משמעתיים נחרצים מול סטודנטים ומרצים שעברו על תקנון המכללה".

 

art