X

בחולון ממשיכים להיערך להסלמה ביטחונית

בכנס עירוני שנערך בסוף השבוע בהובלת מינהל התפעול ואגף חירום וביטחון בשיתוף כלל גורמי החירום בעירייה ומחוצה לה, הוצגו התוכניות והמענים המגוונים שיופעלו בשעת הסלמה ובמצבים מאתגרים שמצריכים התגייסות מידית ומיטבית..

בחולון ממשיכים להיערך להסלמה ביטחונית
כנס חירום וביטחון בחולון צילום: אלי נאמן

ביום חמישי האחרון, נערך במדיטק חולון כנס עירוני בראשות ראש העירייה שי קינן, בנושא היערכות לכל תרחיש במצב של הסלמה ביטחונית והשלכותיה על העיר חולון. 

הכנס הוא שיאו של תהליך היערכות מעמיק ונרחב להכנת הן הגורמים העירוניים והן התושבים לשעת חירום, במסגרת תוכנית "עוגן איתן חולון". ומטרתו – העלאת המוכנות העירונית להסלמה ביטחונית, תוך רתימת כל בעלי התפקידים וכלל השותפים.

בכירי העירייה וכל בעלי התפקידים בחירום בעירייה נטלו חלק בכנס, מתוך הבנה שכולם יצטרכו לקחת חלק פעיל במאמץ. כמו כן השתתפו נציגי חברות הבת העירוניות, מוסדות חינוך ונציגי כוחות הביטחון: פיקוד העורף שהינו שותף מלא לתוכנית, המשטרה, כב"ה, מד"א, וחברי ועדת מל"ח המחוזית.

אלי נאמןכנס חירום וביטחון בחולוןצילום: אלי נאמן

ראש העירייה שי קינן: "הכנס הוא עדות חיה למאמצים הבלתי פוסקים של כל הגורמים המקצועיים, שנעשים על מנת שנוכל להבטיח ביטחון לתושבי חולון ולהגביר את המוכנות שלנו לחירום. מאז השבעה באוקטובר אנו נמצאים במצב הכי מורכב בתולדות המדינה, מצב שמחייב אותנו להיות מוכנים לכל תרחיש. ההסלמה הביטחונית והאיומים השונים מציבים בפנינו אתגרים גדולים. באמצעות תוכנית עוגן איתן ושיתוף פעולה של כלל הגורמים המעורבים - נעמוד במשימה בהצלחה". ראש העירייה שיתף כי קיבל פניות מעיריות ללמוד ממה שחולון עושה בתחום זה. ראש העירייה הודה לכל השותפים למאמץ בעירייה ומחוצה לה, על התרומה המקצועית והמחויבות הרבה שכולם מגלים.

אלי נאמןראש עיריית חולון, שי קינןצילום: אלי נאמן

מנכ"ל העירייה ארז ניסים: "ישנו הכרח להבנת האתגרים הרבים ובהכנת כלל הגורמים, העירוניים והממשלתיים, כמו גם ההתנדבותיים והצבאיים ואנו פועלים בהתאמה. רק היערכות מיטבית, שילוב כוחות ותיאום טוב יאפשרו תפקוד ומתן מענים לאוכלוסייה במצבים המאתגרים ואנו נערכים לכך בכל הרצינות".

בכנס נסקרו נושאים רבים ובאו לידי ביטוי הקשיים הצפויים, כמו גם ההיערכות אליהם מבעוד מועד.

אל"מ גיא אושרי, מפקד נפת תל אביב בפיקוד העורף הציג את "תרחיש הייחוס" - המצבים, שעלולים להתרחש בעת הסלמה שאליהם יש להיערך.

במסגרת הלמידה מבעלי ניסיון, הציג אדיר שי, קב"ט עיריית אשקלון, סרטון שממחיש את הנזק הרב וההשפעה על האוכלוסייה במצב של ריבוי טילים, נפילות ונפגעים בנפש, מה שדורש מבעלי התפקידים מתן מענים רבים תך כדי אי ודאות, צרכים רבים במקביל וצורך בתיעדוף זירות, שיתוף פעולה הדוק בין כל הכוחות שבשטח ובעירייה וצורך בהכנה ובתרגול האוכלוסייה למצבים קיצוניים שכאלה.

אלי נאמןכנס חירום וביטחון בחולוןצילום: אלי נאמן

אמיר פרידמן, מנהל אגף החירום והביטחון בעירייה, תיאר את תוכנית עוגן איתן ומה היא כוללת והסביר על 12 מרכזי משאל"ה - מרכזי שירות אזוריים לאוכלוסייה, אשר עתידים לספק מענים ולהעניק שירות קרוב לכל תושב באזור מגוריו. עוד הוסבר בכנס על תמי"ר - תוכנית מיגון לכל אזרח – ובכלל זה על המיפוי שבוצע של כלל בתי האב והבנת הפערים במיגון, שלהם יינתן מענה במרחבי מיגון המוניים, שיופעלו בעת הצורך במקלטים ציבורים, בבתי ספר, בחניונים ובמבנים עירוניים.

בהמשך הוצגו יוזמות עירוניות כמו יחידת החילוץ העירונית, שמורכבת ממתנדבים שעוברים הכשרה ואימונים בחילוץ ממבנים, הגשת עזרה ראשונה, עבודה לצד כוחות החירום – ובעצם התגייסות לכל סיוע על פי הצרכים העירוניים בעת מלחמה וחירום. הוצגו נושאים כגון: תחנות לחלוקת מים, הקמת מרכזי משפחות ושיתוף הפעולה בין כלל הגופים העירוניים, הצבאיים, הממשלתיים וההתנדבותיים.

אחד האתגרים החשובים העומדים בפני העירייה הוא נושא החזרת המצב לקדמותו למשל אחר נפילת טיל, על ידי התגייסות של כל הגורמים באופן מהיר, תוך סגירת הזירות, טיפול ושיקום, במטרה לשלב כוחות ולסייע לגורמי החירום וההצלה. לעירייה שמכירה את השטח,  את התשתיות ואת האוכלוסייה - יש לה תפקיד מכריע בבניית תמונת המצב ובסיוע לכל שאר הגורמים שבשטח.

אלי נאמןכנס חירום וביטחון בחולוןצילום: אלי נאמן

עוד הוצגו ונדונו בכנס: נושא מערכת החינוך בחירום, תפקודה במצבים שונים ובאלו אמצעים – מרחוק ומקרוב, לצד הירתמות מבני המערכת לצרכים נוספים.

הודגש נושא המידע לציבור בשעת חירום, במטרה להפחית אי ודאות ולתרום ליצירת תחושת חוסן ככל שניתן ולהפחתת חששות. הוצגו האמצעים ליידוע הציבור והגברת המוכנות בעת שגרה וגם דרכי הפצת מידע במצבים משתנים ומאתגרים. בין היתר הוצגו סרטוני הסברה, שימוש במפה דינמית לאיתור חנויות מזון, מרכזי משאל"ה ועוד. הוצג השימוש ברדיו 106 FM ככלי נוסף.

כמו כן דובר על מענים שיינתנו בעזרת גנרטורים במידה ויהיו פערים אנרגטיים והפסקות בזרם החשמל, הצבת עמדות טעינה והצורך להבטיח רציפות תפקודית לצופרי אזעקות ולמכשירים רפואיים.

לצד אלה הוזכרה ההוראה המוכרת של פיקוד העורף להיערך עם מוצרים בסיסים בבית. צוינו העסקים שיתנו שירות ומופיעים על גבי המפה הדינמית בתחומי מזון ותרופות וציוד הכרחי.

אנשי משאבי אנוש הסבירו על אופן היערכות כוח האדם לתפקידים בחירום ועל הנכונות והרצון לקחת חלק במאמץ המשותף.

אלי נאמןכנס חירום וביטחון בחולוןצילום: אלי נאמן

ד"ר אורי פיינשטיין מומחה ברפואה פנימית וסגן מנהל מרכז רפואי וולפסון, הציג את היערכות המרכז הרפואי לזמן מלחמה, שיבח וציין עד כמה חשוב לצוות המרכז ולהנהלה שחולון תהיה חזקה וכיצד כל זה בא לידי ביטוי במרכזי טראומה מוכנים, חדרי ניתוח ממוגנים, מנחת מסוקים, יכולת לניוד יחידות קריטיות למרחבים מוגנים ועוד.

עוד עלה נושא ההתנדבות של האוכלוסייה, שהינו קריטי בתרומתו, במיוחד בחירום ובחזרה לשגרה. הציבור נקרא להתנדב בקישור זה> https://bit.ly/3RKIOPU

אלי נאמןכנס חירום וביטחון בחולוןצילום: אלי נאמן

כנס חירום וביטחון בחולון חולון

art